شناسهٔ خبر: 9536737 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رویکرد | لینک خبر

رئیس ستاد اربعین حسینی:

جانباختن ۱۰ ایرانی در کشور عراق / قشقاوی:زائران برای بازگشت، ۲ مرز شلمچه و چزابه را انتخاب کنند

جانباختن ۱۰ ایرانی در کشور عراق / میزان

میلیون‌ها زائر با حضور پرشور خود در پیاده روی عظیم اربعین حسینی در کشور عراق، حماسه ای عظیم می آفرینند.

صاحب‌خبر -
جانباختن ۱۰ ایرانی در کشور عراق / قشقاوی:زائران برای بازگشت، ۲ مرز شلمچه و چزابه را انتخاب کنند
به گزارش " رویکرد "   حسین قشقاوی،معاون پارلمانی و امور کنسولی وزارت امور خارجه در گفت و گو با رادیو اربعین از زائران اربعین حسینی درخواست کرد تا به توصیه های مسئولین حمل و نقل در مورد نحوه بازگشت به کشور توجه کنند.

وی افزود: زائران در مورد نحوه بازگشت خود از جمله تقسیم مکانی برای ورود به کشور، مرزهای شلمچه و چزابه را که خلوت‌تر هستند، انتخاب کنند. در محور مهران به خاطر ازدحام هم برای ورود و هم خروج، کار سخت تر است.

معاون پارلمانی و امور کنسولی وزارت امور خارجه با تاکید بر این مطلب که زائران به مناطق آلوده که ممکن است، مشکل امنیت داشته باشد، نروند، تصریح کرد:توصیه اکید داریم زائران از حضور در سامرا و دیاله اجتناب کنند.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: مردم با مسئولان در ایام اربعین همکاری کنند.

رئیس ستاد اربعین حسینی از جانباختن ۱۰ ایرانی در کشور عراق خبر داد و گفت: دولت در راستای تحت پوشش قرار دادن زائران ایرانی ۵ میلیارد تومان اعتبار برای بیمه بی‌نام تخصیص داد که روز گذشته این اعتبار در اختیار سازمان حج و زیارت قرار گرفت.

چرخ ساز، رئیس کمیته امداد و نجات ستاد گفت : خدمات درمانی به زائران در خارج از کشور محدود به زائران ایرانی نیست و وظیفه اصلی درمانی و خدمات بهداشتی بر عهده دولت عراق است و ما جنبه کمکی داریم.

وی درباره نحوه اطلاع رسانی محل مراکز درمانی در عراق با اشاره به اینکه از طریق رادیو اربعین اطلاع رسانی می کنیم افزود: حدود دو ونیم میلیون قطعه بروشور حاوی نکات درمانی و بهداشتی و آدرس محل های مراکز درمانی را چاپ کردیم و به زائران هنگام خروج از کشور دادیم.

چرخ ساز گفت: حدود ۱۱ موکب درمانی با ۳۰ تخت بیمارستانی در مسیر نجف تا کربلا و علاوه بر آن در شهر نجف هم مراکز درمانی دایر کردیم.

وی افزود : از طریق پیامک هم می توانیم در این زمینه اطلاع رسانی کنیم.

رئیس کمیته امداد و نجات ستاد اربعین ادامه داد: سه درمانگاه در مرزها و حدود ۴۰ درمانگاه با تخت های بیمارستانی در کربلا دایر کرده ایم.

چرخ ساز با اشاره به اینکه تعدادی خودروهای اتوبوسی آمبولانسی و بالگردها برای موارد اضطراری تدارک دیده ایم افزود : دو روز گذشته تصادفی میان اتوبوس ایرانی و عراقی رخ داد که بر اثر آن ۲ نفر از اتباع ایرانی و ۱۳ نفر از اتباع عراقی جان خود را از دست دادند و ۱۵ نفر از زائران ایرانی هم مجروح شدند که حال آنها خوب است.

چرخ ساز در ادامه درباره وضعیت دارو و درمان گفت : سعی کردیم داروهای مورد نیاز زائران را فراهم کنیم و تاکنون ۹۵ تن دارو از ایران به عراق منتقل و در درمانگاه ها مستقر کردیم و همچنین مقدار زیادی از دارو را در داخل عراق تهیه کردیم.

وی با اشاره به اینکه داروهای مورد نیاز را منتقل می کنیم افزود: بیشتر داروهایی اورژانسی از جمله برای بیماریهای واگیردار مانند سرماخوردگی ، آنفولانزا و گوارشی هستند.

چرخ ساز با اشاره به اینکه هیات دولت مبالغی را برای خدمات درمانی زائران اربعین اختصاص داده است گفت : خدمات دارویی و درمانی انتقال بیماران از طرف ما در مسیر زائران رایگان است.

وی افزود : خستگی ، تاول زدن پا ، گرفتگی عضلات و سرماخوردگی از عمده مشکلات مراجعان به مراکز درمانی است.

چرخ ساز به زائران توصیه کرد : وسایل گرم از جمله لباس و کیسه خواب و مواد مغذی همراه خود داشته باشند.

وی افزود: از ظهر اربعین موکب های عراقی و تغذیه رایگان جمع می شود البته موکب های ایرانی کمک هایی را برای تغذیه ارائه خواهند کرد اما زائران باید به فکر تغذیه خود باشند.

رئیس کمیته امداد و نجات ستاد اربعین توصیه کرد : زائران در بازگشت مدیریت زمان داشته باشند و برای بازگشت عجله نکنند و از هر سه مرز برای بازگشت استفاده کنند تا ازدحام جمعیت در مرزها ایجاد نشود.

نظر شما