شناسهٔ خبر: 9531145 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

مناطق مرزی ایران صحنه عزیمت باشکوه زائران اربعین

صاحب‌خبر -



 ایلام - محمدکریم ویسی
همایش بزرگ مردمی و معنوی اربعین حسینی فردا چهارشنبه در کربلای معلی برگزار می‌شود و اشتیاق مردم ایران اسلامی برای حضور در این مراسم هر سال نسبت به سال گذشته پرشورتر می‌شود. بر اساس آمار، از چند روز گذشته بیش از یک میلیون و 100 زائر از مرزهای رسمی جنوبی کشورمان چون مهران، شلمچه و چزابه به کشورعراق سفر کرده‌اند که بیشترین آمار خروجی از مرز مهران بوده است. با تلاش فراوان مسئولان مربوطه امنیت و خدمات‌رسانی به زائران که پای پیاده راهی کربلا هستند، از چند روز پیش در مسیر حرکت آنان فراهم شده و تاکنون مشکل خاصی در خصوص خروج زائران که با در دست داشتن ویزا و پاسپورت راهی کشور عراق هستند، به وجود نیامده است.
به گزارش خبرنگاران «ایران» از استان‌های ایلام و خوزستان که پذیرای زائران برای خروج از کشور و ورود به  عراق هستند، مردم مناطق مرزی این استان‌ها علاوه بر اینکه خانه هایشان را برای خدمت به زوار آماده کرده‌اند، سفره‌هایی نیز در حد توان برای پذیرایی از زائران تدارک دیده‌اند و از آنان پذیرایی می‌کنند. علاوه بر مساجد و مدارس، خانه‌های مردم این مناطق نیز فرش شده و به صورت رایگان برای استراحت در اختیار زائران قرار می‌گیرد.
همچنین مردم به صورت خود جوش در زمینه تهیه غذا و دیگر امکانات برای زوار اقدام کرده‌اند و زائرانی که به این مناطق می‌رسند، مشکلی در خصوص محل استراحت و غذا ندارند. علاوه بر اینها ادارات و سازمان‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی به‌صورت شبانه روزی امنیت مسافران در زمینه‌های مختلف را تأمین می‌کنند و در صورت بروز مشکل احتمالی در کنار آنان خواهند بود.
در طول مسیر حرکت زوار بیشترین چیزی که جلب توجه می‌کند، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، پخش غذای نذری، خرما، شربت، چای، شیر، عدسی، حلیم و غیره در میان زائران از بدو ورود به این مناطق است.
ë تسهیل درتردد زائران
«محمدرضا مروارید» استاندار ایلام به «ایران» گفت: افزایش ظرفیت 5 برابری زیرساخت‌های پایانه مرزی مهران از اقدام‌های سازمان حمل ونقل برای تسهیل در رفت و آمد زائران است، به طوری که روزانه بیش از 160 هزار زائر از این مرز تردد می‌کنند و حتی کوچکترین مشکل  و معطلی برای آنان به وجود نمی‌آید.
استاندار ایلام با اشاره به برنامه‌های انجام شده در حوزه سلامت زائران، تصریح کرد: تعداد 3 درمانگاه تخصصی شبانه روزی و 2 بیمارستان صحرایی با کمک ارتش و سپاه پاسداران در پایانه مرزی مهران راه‌اندازی شده است. برای بیماریابی بیماری‌های تب دار و عفونی نیز مقرهای سلامت در محل پایانه مرزی مهران مستقر شده و چنانچه موردی مشاهده شود، فرد بیمار جدا‌سازی و ایزوله می‌شود و تا زمان اطمینان از حصول بهبودی بستری خواهد شد. علاوه بر اینها، بیمارستان امام علی(ع) شهر مهران از نظر تجهیزات و نیروی انسانی تقویت شده و مراقبت‌های ویژه ایزوله تنفسی نیز راه‌اندازی شده است. یک دستگاه بالگرد اورژانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس هم در پایانه مرزی مستقر است و 60 دستگاه آمبولانس سبک نیز وظیفه فوریت‌های پزشکی در جادهای استان از پایانه مرزی تا خروجی استان را بر عهده دارد.
وی به راه‌های مواصلاتی استان اشاره کرد و افزود: به منظور جلوگیری از تردد خودروهای حامل زائران به داخل شهر مهران کنارگذر شرقی به طول 7 کیلومتر از پایانه مرزی به سمت کنار گذر شمالی در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه جاده مهران - گنبد پیرمحمد ملکشاهی ایمن‌سازی شده تا در مواقع ترافیک سنگین و در شرایط اضطراری زائران بتوانند از آنجا تردد کنند، افزود: علاوه بر این، جاده قدیم ایلام - صالح آباد بهسازی و ایمن‌سازی شده و در صورت ترافیک این جاده یک طرفه خواهد شد. همچنین بیش از 6 هزار تابلو اطلاع رسانی، اخطار و هشدارهای پلیسی در جاده‌های استان نصب شده تا زائران با مشکلی مواجه نشوند. علاوه بر اینها، همه عوامل راهداری با 298 پرسنل و 190 دستگاه سبک و سنگین در جاده‌های استان به صورت شبانه روزی مستقر هستند.
ë پذیرایی از زوار
استاندار ایلام با اشاره به اینکه با تلاش مسئولان استان تمهیدات در زمینه‌های مختلف برای زائران اربعین اندیشیده شده، گفت: مساجد شهرهای ایلام و مهران و مدارس مهران برای اسکان زوار آماده شده و علاوه بر این مردم استان نیز منازل خود را برای پذیرایی از زوار آماده کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه تمهیدات امنیتی، بهداشتی، حمل و نقل، اسکان، خدماتی وغیره برای زائران اربعین در استان اندیشیده شده و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد، افزود: خروج بدون گذرنامه و روادید در مرز بین‌المللی مهران وجود ندارد و تقریباً همه زیرساخت‌ها در استان آماده است.
استاندار ایلام با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 700 هزار نفر از مشتاقان زیارت امام حسین(ع) در اربعین حسینی از مرز بین‌المللی مهران عبور کردند، گفت: خدمات ارزنده‌ای در مرز مهران برای سهولت تردد زائران اربعین صورت گرفته و همکاری و همیاری خوبی بین مردم و مسئولان وجود دارد. مرز بین‌المللی مهران با توجه به اینکه امن‌ترین و نزدیکترین مرز به کربلای معلی بوده مورد توجه مسئولان نظام و مردم قرار گرفته و روزانه شاهد حضور خیل عظیمی از مردم برای خروج از این مرز هستیم.
وی با بیان اینکه برای عبور و مرور در جاده‌ها مشکل خاصی وجود ندارد، افزود: مشکل صدور ویزای زائران در شهر ایلام هم برطرف شده و متقاضیان می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن ویزای گروهی دریافت کنند.
ë تمهیدات بازگشت زائران
وی همچنین در خصوص تمهیدات در نظر گرفته شده برای بازگشت زوار پس از مراسم اربعین حسینی از مرز بین‌المللی مهران، تصریح کرد: روزانه بیش از 3 هزار دستگاه اتوبوس و خودروهای عمومی کار جابه‌جایی زوار از مرز مهران به سایر نقاط کشور را انجام خواهند داد. از طرفی، گسیل داشتن همه ناوگان حمل و نقل عمومی به سمت پایانه مرزی از برنامه‌های سازمان حمل ونقل و راهداری کشور است تا زائران در هنگام بازگشت مشکلی از لحاظ تردد نداشته باشند.
همچنین«مسعود مصدقی» مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های خوزستان نیز در این مورد با اشاره به اینکه در پایانه‌های چزابه و شلمچه تمهیدات جابه جایی و انتقال زائران به داخل کشور فراهم شده و از نقطه صفر مرزی تا مرکز شهرهای بستان و خرمشهر منتقل می‌شوند، گفت: روزانه 17 تا 18 هزار زائر از2 پایانه مرزی شلمچه و چزابه وارد کشور می‌شوند. ظرفیت‌سازی برای انتقال روزانه 60 هزار زائر از هر مرز درنظر گرفته شده و وسایل حمل و نقل عمومی در مرزها مستقر و خدمات‌رسانی می‌کنند. هم‌اکنون در مرزهای شلمچه و چزابه 160 تیم گشت پلیس راه مستقر هستند که در کاهش تصادفات و ترافیک در دو مسیر مرز همکاری می‌کنند.
 

 

نظر شما