شناسهٔ خبر: 9531008 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

همراه با زائران جوان در اربعین

خوش آن راهی که پایانش کربلاست

صاحب‌خبر -



زائران حرم امام حسین(ع) از همه جای ایران راه افتاده‌اند و خود را به کربلا رسانده‌اند. اینجا در آستانه حرم سید الشهدا، در روز اربعین، حس و حالی دیگر جاری است. جوان و پیر، همه آمده‌اند تا اربعین حسینی را در جوار حرم امام حسین(ع) در کربلا باشند. همه به عشق کربلا، به یاد وفاداری یاران امام، به یاد روز عاشورا در اینجا گرد هم آمده‌اند. جمعیتی چند میلیونی از شیعیان به سنت هر ساله از کشورهای مختلف راه افتاده‌اند تا روز اربعین را در کربلا باشند. میلیون‌ها زائر شیعه؛ روز اربعین محشر به پا می‌کنند و شام اربعین می‌مانند و به زیارت می‌پردازند. طی سالهای اخیر، از چند هفته به صفر مانده نه تنها مسیرهای منتهی به کربلا که شهرهای مرزی ایران رنگ پذیرایی به خود می‌گیرد، پذیرایی و تدارکات برای زائران حسینی آغاز می‌شود. اکثرشان هم جوان هستند. جوان‌هایی که یا راهی شده‌اند و عزم سفر کرده‌اند یا اگر هم راهی نیستند در صحنه تدارکات به خدمت‌رسانی
 مشغولند.


 جوانان عاشق خدمت به زوار حسین(ع)
احسان اهل کرمانشاه است. می‌گوید: «اینجا پر شده از زائر، همه مردم یک دل در صدد خدمت‌رسانی هستند. یکی غذا می‌آورد و آن یکی پتو و میوه و... هرکس کاری برای کمک انجام می‌دهد. جوانان همه هیأت‌ها و محله‌ها مکان‌هایی را در کرمانشاه برای اسکان مسافران در نظر گرفته‌اند و کمک‌های مردم را ساماندهی می‌کنند تا زائران خدا نکرده غمی به دلشان راه ندهند. همین طور عده‌ای از هیأت‌ها رفته‌اند در مسیر کرمانشاه تا مرز مهران و ایستگاه صلواتی برپا کرده‌اند.»
برپایی ایستگاه‌های مردمی در حالی است که معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه گفته: «ایستگاه‌های سلامت و صلواتی به منظور خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله الحسین(ع) توسط حوزه جوانان کرمانشاه در مسیرهای مختلف منتهی به کربلای معلی مستقر و مشغول ارائه خدماتی چون تست قند خون، فشار خون رایگان و توزیع نذورات به شیفتگان این امام همام در ایستگاه‌های برپا شده هستند.»
تنها در کرمانشاه و ایلام نیست که جوانان شیفته کمک به زائرانند. خبرهای رسیده از جنوب ایران هم حکایت از عشق زایدالوصف جوانان برای خدمت‌رسانی به زوارالحسین دارد. معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان خوزستان نیز با اشاره به استقبال جوانان برای حضور در پست‌های خدمات‌رسانی در مرزهای شلمچه و چزابه گفته است: «جوانان در مرزها کمک می‌کنند تا اقلام تهیه شده با همکاری سازمان‌های مختلف بین زائران در شرایط مطلوب‌تری توزیع شود. همچنین جمعیت هلال احمر خوزستان با تهیه ویلچر شرایطی را فراهم آورده تا سالمندان و افراد کم توان بتوانند با کمک جوانان مسیرهای تعیین شده تا مرز را بپیمایند. طوری که به نسبت سال گذشته همه دستگاه‌های اجرایی تجربه بالاتری پیدا کرده و استقبال برای خدمت‌رسانی در بین جوانان هم بالاتر رفته است.»
حرکت در مسیر حرم
از هر جای ایران که باشی، با همه امکانات هم که راهی باشی، بیست کیلومتری کربلا باید ماشین را رها کنی، بارها را بسپاری به کسانی که برایت بیاورند و جایی در کربلا تحویلت دهند؛ باید پیاده راه بیفتی. مردم عراق پای پیاده از بصره، چهارصد کیلومتر راه می‌آیند، از موصل و کرکوک هم. بعضی‌ها از نجف، هشتاد کیلومتری می‌آیند؛ اکثر ایرانی‌ها هم همین مسیر را برای پیاده روی انتخاب می‌کنند، آن قدر که جاده نجف – کربلا می‌شود؛ سه روز و سه شب راهپیمایی.
از ماشین که پیاده می‌شوی، چشمانت که به غبار صحرا عادت می‌کند، مقابلت تا افق، زائرانی می‌بینی که آرام آرام در مسیر کربلا رو به حرکت اند. سر به عقب که بر می‌گردانی، تا چشم کار می‌کند صورت آفتاب خورده اما آرام زائران حسین(ع) است که دعا و ذکر و زیارت می‌خوانند و به عشق رسیدن به حرم امام حسین(ع) لحظه شماری می‌کنند. بی‌آنکه از راه و مسیر خسته شوند. دل به عشق زیارت داده‌اند و پیش می‌روند.

 

نظر شما