شناسهٔ خبر: 9475038 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

سخنگوي ستاد مرکزي اربعين حسيني خبرداد:

خروج بيش‌از يک ميليون زائر اربعين از کشور

صاحب‌خبر -

سخنگوي ستاد مرکزي اربعين حسيني گفت: تا شامگاه ديروز يک ميليون و 155 هزار و 202 نفر از مرزهاي زميني، هوايي و دريايي کشور براي حضور در مراسم اربعين حسيني عازم کشور عراق شده‌اند. به گزارش ايسنا، دين پرست گفت: از اين تعداد زائر 1 ميليون و 90 هزار و 172 نفر از مرزهاي زميني مهران، شلمچه و چذابه، 63 هزار و976 نفر از مرز هوايي و هزار و 54 نفر نيز از طريق دريائي عازم عتبات عاليات در عراق شدند.

وي با اعلام خروج 217 هزار و 883 نفر از کشور در روز جمعه، ششم آذر گفت:67 درصد اين تعداد شامل 145 هزار و 447 نفر از طريق مرز مهران، 14 درصد معادل 31 هزار و 132 نفر از مرز شلمچه و 41 هزار و 304 نفر معادل 19 درصد کل زائران از طريق مرز چذابه عازم عراق شدند و تعداد 8 هزارو 365 جلد گذرنامه نيز براي متقاضيان سفر به عراق در روز جمعه صادر شده است. قائم مقام وزير کشور در امور بين‌الملل و سخنگوي ستاد مرکزي اربعين حسيني با اعلام اينکه تعداد زائرين خروجي ديروز از مرز مهران 4 و نيم برابر زائرين خروجي از شلمچه و 3 و نيم برابر زائرين خروجي از چذابه بوده است، از زائرين عتبات عاليات دعوت کرد براي جلوگيري از ازدحام جمعيت در مرز مهران و سهولت در تردد جاده اي و تشريفات اداري مربوط به عبور از مرز، مرزهاي شلمچه و چذابه را براي سفر به عراق انتخاب کنند. از سوي ديگر احمدرضا پوردستان، فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران در بازديد و بررسي زيرساخت‌ها و عملکرد نهادهاي نظامي و انتظامي خدمات رسان در پايانه مرزي مهران اظهار کرد: امروز شاهد مديريت و تلاش شبانه‌روزي همه مسئولان و دستگاه‌هاي اجرايي کشور در بحث خدمت به زائران شرکت‌کننده در مراسم اربعين حضرت اباعبدالله الحسين(ع) هستيم که نشان از همدلي و هم‌زباني همه عزيزان در اين عرصه است. وي با ابراز خرسندي از عملکرد قرارگاه ظفر ناجا در برقراري نظم و امنيت کنگره عظيم اربعين حسيني، افزود: خدمات نيروي انتظامي در شهر مرزي مهران قابل‌تقدير و ستودني است.

پوردستان با تاکيد بر اينکه مرز بين المللي مهران با توجه به اينکه امن ترين و نزديکترين مرز به کربلاي معلي بوده مورد توجه مسئولان نظام و مردم قرار گرفته و روزانه شاهد حضور خيل عظيمي از مردم در اين مرز هستيم گفت: تا‌کنو ن بيش‌از 700 هزار نفر از مشتاقان زيارت امام‌حسين‌(ع) در اربعين حسيني از مرز بين‌المللي مهران عبور کردند. فرمانده نيروي زميني گفت: تاکنون تحرک ضد امنيتي براي زائران اربعين مشاهده نشده و با تمام توان امور را رصد مي‌کنيم. پور‌دستان اظهار کرد: با همدلي و هم‌زباني تمام نيروهاي مسلح ازجمله ارتش، سپاه و نيروي انتظامي و دستگاه امنيتي امنيت کامل در مرزهاي کشور براي تردد زوار در ايام اربعين ايجادشده است.

وي بابيان اينکه تاکنون تحرک ضد‌امنيتي براي زائران اربعين مشاهده نشده و با تمام توان امور را رصد مي‌کنيم افزود: هرگونه تحرک ضد امنيتي در نطفه نابود مي‌شود. پوردستان با تأکيد بر اينکه ارتش با رصد کامل اطلاعاتي و امنيتي و با استفاده از پهپاد و گشت هوايي امنيت زوار اربعين را تضمين مي‌کند تصريح کرد: زائران با آرامش کامل از مرزها تردد کنند و نگران نباشند چرا که فرزندان ملت با تمام توان کنترل امنيتي را انجام مي‌دهند.از سوي ديگر همزمان با برگزاري بزرگترين راهپيمايي جهان در مسير نجف -کربلا، عموم مردم عراق براي ابراز وحدت و همدلي خود به اين راهپيمايي پيوستند. به گزارش تسنيم، برخلاف آنچه ابتدا در ذهن تصور مي‌شود، در راهپيمايي ده‌ها ميليوني که از سراسر کشور عراق به سمت کربلاي معلي شکل گرفته، تنها شيعيان نيستند که در اين حماسه جهاني حضور دارند. بلکه، برادران اهل سنت و ديگر شهروندان عراقي اعم از مسيحي، کرد، ترکمن و... نيز حضور چشمگير دارند. احمدعمر يکي از راهپيمايان اهل سنت درباره حضورش در اين راهپيمايي به خبرنگار تسنيم گفت: در اين راهپيمايي که براي فرزند پيامبر است شرکت کردم تا دشمن بداند اين راهپيمايي مانور وحدت شيعه و سني در مقابل دشمن است.همچنين حسين سلامي جانشين فرمانده‌کل‌ سپاه پاسداران به استان ايلام سفر کرد و سپس با بالگرد عازم مرز مهران شد و از پايانه مرزي مهران بازديد کرد.

وي با تاکيد براينکه سپاه بر مناطق مرزي اشراف کامل دارد، گفت: از سوي سپاه براي خدمت‌رساني به زائران اربعين در مرز مهران يک اردوگاه اسکان 6هزار نفري ايجاد شده است. جانشين فرمانده‌کل سپاه که به‌منظور بررسي نحوه خدمات‌رساني به زائران در شهر مرزي مهران حاضر شده است، در حاشيه اين بازديد اظهار داشت: به‌لطف خداوند امروز سپاه اشراف کاملي بر مناطق مرزي دارد. وي با تاکيد براينکه مناطق مرزي را به‌خوبي رصد مي‌کنيم،‌ تاکيد کرد: از تمام عوامل اجرايي و خدماتي که به زائران ارائه خدمت داشته‌اند، تشکر مي‌کنم؛ بايد گفت که خدمت به زائران اربعين و امام حسين(ع) اجر بسيار زيادي دارد. سلامي ادامه داد: از سوي سپاه پاسداران براي خدمت‌رساني به زائران اربعين در مرز مهران يک اردوگاه اسکان 6هزار نفري ايجاد و بيمارستان صحرايي نيز در مرز راه‌اندازي شده است. جانشين فرمانده‌کل سپاه خاطرنشان کرد: تمام تلاش خود را انجام مي‌دهيم تا زائران در کمال امنيت و آرامش سفر زيارتي خود را انجام دهند.

برچسب‌ها:

نظر شما