شناسهٔ خبر: 9454901 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

«حمایت» گزارش می‌دهد

بسیج عمومی امکانات دستگاه‌ها برای اربعین

صاحب‌خبر -

قریب به یک میلیون نفر زائر ایرانی تا صبح روز گذشته؛ 6آذر از سه مرز زمینی کشور خارج شده‌اند تا در مراسم اربعین حسینی حاضر شوند، این در حالی است که با توجه به اظهارات سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت تا چهارم آذر حدود 2میلیون نفر از طریق سامانه سماح و مراجعه حضوری به دفاتر مجاز برای اعزام به این سفر معنوی ثبت‌نام کرده‌‍‌اند. زائرانی که این روزها دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی برای تسریع در روند اعزام و خدمات‌رسانی به آنها برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

 استقرار «واحدهای خاص»
همراه داشتن گذرنامه دارای رواديد، پرهيز از سفر انفرادی، احترام به قوانين و حاكميت دولت عراق، خودداری از رفتن به زيارت سامرا به دلیل مسائل امنیتی، توجه به مدت اقامت در کشور عراق با توجه به مدت تعیین شده در ویزا، تهیه کپی از مدارک شناسایی و گذرنامه، همچنین به همراه نداشتن اسناد و لوازم گران قیمت از توصيه‌های مهمی است که این روزها متولیان امر به زائران ايام اربعين حسینی دارند. زائرانی که با توجه به تمدید شدن مهلت نام‌‎نویسی در سامانه سماح تعداد آنها در حال افزایش است و براساس اطلاعیه سازمان حج و زیارت؛ دفاتر خدمات زیارتی موظفند تا اطلاع ثانوی نسبت به دریافت مدارک زائران اربعین اقدام کنند. براین اساس اکنون 90گیت در مرز مهران که به صورت 24ساعته آماده خدمت‌رسانی به زائران عتبات حسینی هستند، 24 گیت چزابه و 64 گیت شلمچه نیز در این زمینه فعالیت دارند، البته در شلمچه 18گیت اختصاص به خروج اتباع خارجی دارد.اما اینکه هریک از دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که به نحوی در این ایام باید به مشتاقان زیارت کربلا خدمات لازم را ارائه دهند، تاکنون چه اقداماتی را به مراحله اجرا رسانده‌اند موضوعی است که نیاز به بررسی اقدامات صورت گرفته تا این لحظه دارد.به عنوان مثال سردار حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه از اعزام «نیروهای ویژه» و استقرار «واحدهای خاص» در مرز عراق خبر داده است و اینکه با توجه به تجارب اربعین سال گذشته، امسال نیروی انتظامی با انسجام بیشتر و حضور تمام پلیس‌های تخصصی خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در قالب قرارگاه ظفر را انجام می‌دهد.به گفته وی همچنین 2پهپاد یگان ویژه به نام«مولتی روتر» عمود پرواز، که ساخت متخصصان ایرانی هستند، برای رصد ترافیکی مرز مهران و تسهیل در ترددها پرواز کرده‌اند .البته علاوه بر اقداماتی که سردار کرمی از آنها با محوریت تسهیل در آمد و شد زوار خبر می‎دهد، سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی ناجا نیز با اشاره به حضور شبانه روزی ماموران مرزبانی در كنار همكاران انتظامی از احداث سازه‌های فلزی برای صف‌بندی جداگانه مردان و زنان زائر، همچنین صف‌بندی در آن سوی مرز و تدوین 2 طرح خروج و طرح برگشت زوار به كشورخبر می‌دهد. ضمن اینکه به زائران هشدار می‌دهد در جریان این سفر معنوی از آوردن اقلام ممنوعه به کشور خودداری کنند.

 حضور 1120 پزشک، پرستار و امدادگر
درکنار همه این اقدامات که بیشتر بر موضوع برقرار امنیت و نظم در ترددها تمرکز داشته است، بهداری مرزبانی، مرکز اورژانس کشور و هلال احمر نیز تدابیری را در راستای وظایف خود تدوین و عملیاتی کرده‌اند؛ حضور یک‌هزارو 120پزشک، پرستار و امدادگر برای
خدمت رسانی به زائران، امدادرسانی به بیش از 16 هزار نفر از مشتاقان این سفر معنوی، ایجاد 43 پایگاه ثابت، موقت و سیار و در نظر گرفتن یک دستگاه اتوبوس‌آمبولانس برای هر یک از سه مرز خروجی از جمله اقداماتی است که شکل اجرایی به خود گرفته است. همانطور که سیدامیرمحسن ضیائی، رییس جمعیت هلال احمر عنوان می‌کند درحال حاضر پایگاه‌های ثابت و موقت این جمعیت در نجف اشرف، کربلای معلی و بین مسیر نجف تا کربلا مستقر هستند و در داخل هر یک از چادرهای هلال احمر پزشک، پرستار و امدادگر به همراه تجهیزات درمانی و امدادی مورد نیاز و دارو وجود دارد. در این میان محمد سلیمانی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام هم از استقرار 20تیم اضطراری امداد و نجات در مرز مهران خبر می‌دهد که  در نقاط مختلف این استان، از جمله در جاده های دهلران، دره شهر، ملکشاهی، شباب، قلاجه و مهران نیز تا پایان آیین اربعین مستقر هستند.به گفته ناصرچرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر هم 115امدادگر در آن سوی مرزها در هشت پست سیار به همراه هشت دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس‌آمبولانس خدمت لازم را به زوار ارائه می‌دهند.در زمینه وظایفی که در این ایام اورژانس کشور برعهده دارد نیز با توجه به اظهارات امین صابری نیا، رییس اورژانس کشور، این مرکز ازسوی وزارت بهداشت به عنوان نماینده تام الاختیار در حوزه اربعین تعیین شده و تامین امکانات بهداشتی و درمانی در داخل مرزها و پایانه های مرزی از مهم ترین مسئولیت هایی است که برعهده دارد.

 گلایه‌ای از اتباع بیگانه
 جدا از همه اقدامات در حوزه درمان و امداد رسانی نظارت بر تردد زوار در مرزها با توجه به حجم بالای ترددها در مرزها و زمان رسیدگی و کنترل گذرنامه در مبادی خروجی هم موضوع دیگری است که از اهمیت زیادی برخوردار است و این روزها نهاد متولی این امر جدیت تمام به آن رسیدگی می‌کند. به گفته محمد بابایی، رییس، پلیس گذرنامه و مهاجرت ناجا اکنون کار کنترل گذرنامه و الصاق مهر خروج روی آنها در کسری از دقیقه صورت می‌گیرد، اما مسئله اصلی ورود به پایانه جهت این کار است که به دلیل ویزاهای گروهی حرکت با کندی صورت می‌گیرد.  البته وی گلایه‌ای نیز از اتباع بیگانه برای خروج از مرزها دارد، اینکه این افراد با حضور در مرز مهران هم بر تراکم جمعیت افزودند و هم خودشان وقت زیارت را از دست داده‌اند. این
در حالی است که آنها فقط از مرز شلمچه اجازه خروج دارند.

 دستگیری 300زائر ایرانی بدون ویزا
در این میان رییس پلیس گذرنامه و مهاجرت ناجا پاسخی هم برای شایعاتی دارد که در آنها بیان شده می‌توان در لحظاتی آخر بدون گذرنامه و ویزا از مرز عبور کرد. طبق اظهارات بابایی به هیچ وجه اجازه خروج زائران بدون گذرنامه و ویزا داده نمی‌شود و دولت عراق نیز اعلام کرده که اگر هر زائری بدون گذرنامه و ویزا وارد شود به عنوان متخلف با وی برخورد خواهد کرد.موضوعی که بابک دین پرست، سخنگوی ستاد مرکزی اربعین هم با این توضیح که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در تماس تلفنی با محمد سالم الغبان وزیر کشور عراق عنوان کرده است نیروهای پلیس و مرزبانانی ایران، همچون گذشته از تردد افراد غیرمجاز به داخل خاک عراق جلوگیری می‌کنند، برآن صحه می‌گذارد. ضمن اینکه اوحدی هم اعلام می‌کند؛ 300زائر ایرانی بدون ویزا در خاک عراق دستگیر شده‌اند.

 تدابیر ویژه پلیس راهور
تدابیر و تسهیلات پلیس راهور در مرز مهران هم بخش دیگر از اقداماتی است که مسئولان از آن خبر می‌دهند. اینکه دسته‌بندی استان‌های کشور به سه گروه استان‌های درگیر،استان‌های مسیر و استان‌های معین برای اجرای طرح ترافیکی اربعین تقسیم شده و تیم‌های کمکی در جاده‌ها مستقر می‌شوند. البته پلیس راهور در قالب قرارگاه ترافیکی اربعین ساز و کارهای لازم برای افزایش ایمنی و ساماندهی ترددها، سازماندهی پارکینگ ها و... را انجام داده است. براین اساس می‌توان انتظار داشت با توجه به تمهیدات صورت گرفته امسال مراسم اربعین حسینی به بهترین نحو برگزار شود.
 

نظر شما