شناسهٔ خبر: 9457707 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

نداشتن رواديد دليل دستگيري 300 زائر

صاحب‌خبر -
در حالي كه كمتر از يك هفته به اربعين حسيني و چهلمين روز درگذشت سرور و سالار شهيدان، امام حسين (ع) باقي است، خيل عظيمي از عزاداران روزهاي گذشته مطابق هر سال، در مراسمي نمادين پياده يا از طريق سفر زميني و هوايي وارد خاك كشور عراق شدند. در حالي كه هنوز پنج روز به اربعين مانده، سخنگوي ستاد مركزي اربعين حسيني تعداد زائران كربلا را اعلام كرد، جانشين فرمانده يگان ويژه‌ ناجا و رئيس هلال احمر طبق روال هر ساله تمهيدات ويژه‌اي را براي تسريع عبور و مرور زائران در مرزها و حضور در كشور عراق لحاظ كردند. اين در حالي است كه شايعه نفوذ و سرايت ويروس‌هاي مختلف از كشور‌هاي مقصد همراه مطرح بوده كه وزير بهداشت به اين شايعات پاسخ داد. همچنين در حالي كه رئيس سازمان حج و زيارت از دستگيري افرادي خبر داد كه بدون ويزا قصد سفر به عتبات عاليات را داشتند؛ فرمانده مرزباني ناجا اعلام كرد: هيچ زائري بدون رواديد از مرز خارج نشده است. رئيس پليس گذرنامه و مهاجرت ناجا نيز اعلام كرد: عبور بدون گذرنامه و ويزا حتي در دقيقه آخر نيز محال است. 
 خروج 700 هزار زائر ايراني از مرزها
روز گذشته سخنگوي ستاد مركزي اربعين حسيني درباره صدور رواديد و گذرنامه جديد براي زائران عتبات در اين ايام گفت: تا شب پنج شنبه يك ميليون و دويست و پنجاه هزار رواديد صادر شده و در اختيار متقاضيان قرار گرفته است. به گزارش ايسنا، دين پرست درباره آمار زائراني كه وارد عراق شده‌اند، افزود: از ابتداي ماه صفر تا شامگاه روز پنجشنبه 696 هزار و 749 نفر براي شركت در مراسم عظيم سوگواري اربعين حسيني از مرزهاي سه گانه كشور خارج شده‌اند. 
 70 پايگاه هلال احمر در خدمت زائران
رئيس جمعيت هلال احمر با تاكيد بر اينكه 70 پايگاه ثابت، سيار و موقت جمعيت هلال احمر در ايام اربعين به هموطنان خدمات رساني مي‌كنند، گفت: اين پايگاه‌ها به صورت 24 ساعته فعال هستند و خدمات امدادي لازم را به زائران ارائه مي‌كنند. به گزارش ايسنا، اميرمحسن ضيائي درباره استقرار پايگاه‌هاي ثابت و سيار جمعيت هلال احمر براي خدمات رساني به زائران اربعين حسيني در كشور عراق، گفت: در حال حاضر 43 پايگاه ثابت و موقت جمعيت هلال احمر ايران در نجف اشرف، كربلاي معلي و بين مسير نجف تا كربلا مستقر هستند. 
 هشدارهاي پليس به زائران
جانشين فرمانده يگان ويژه‌ ناجا در اين خصوص گفت: زائراني كه قصد حضور در راهپيمايي اربعين را دارند مي‌بايست حداكثر تا روز دوشنبه يا سه‌شنبه از كشور خارج شوند تا امكان پيوستن به خيل عظيم‌حسيني را در راهپيمايي اربعين حسيني داشته باشند. به گزارش ايسنا، جان نثاري همچنين به زائران توصيه كرد كه حتما در شهر مبدا خود نسبت به دريافت گذرنامه و ويزا اقدام كنند. 
 نگراني بابت وبا در عراق نداريم 
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به نظارت وزارت بهداشت بر اماكن توزيع موادغذايي و آشاميدني موجود در مسير زائران اربعين حسيني واقع در مرز ايران و عراق اظهار كرد: درباره وبا يا هر بيماري ديگر جاي نگراني وجود ندارد. به گزارش ايسنا، سيد حسن هاشمي با بيان اينكه در سه مرز مهران، چزابه و شلمچه بيماري خاصي مشاهده نشده است، ادامه داد: از دو ماه پيش با كمك همكارانمان در كشور عراق اقدامات پيشگيرانه از جمله كلرزني انجام شده است. 
 300 زائر ايراني بدون ويزا 
رئيس سازمان حج و زيارت از دستگيري 200 تا 300 نفر از افرادي خبر داد كه بدون ويزا قصد سفر به عتبات عاليات در ايام اربعين حسيني (ع) را داشتند. سعيد اوحدي در پاسخ به اين سوال كه گفته‌ مي‌شود تعدادي از زائران ايراني بدون ويزا، وارد خاك عراق شدند، اظهار كرد: افرادي كه بدون ويزا وارد خاك عراق شده بودند، دستگير و توسط دولت عراق به ايران بازگردانده شدند. به گزارش مهر، قاسم رضايي، فرمانده مرزباني ناجا نيز با تاكيد بر اينكه تاكنون هيچ زائري بدون رواديد از مرز خارج نشده است، گفت: تعداد اندكي از هموطنان كه ويزا تهيه نكرده بودند، در مبادي مرزي توسط عوامل مرزباني وهمكاران انتظامي از خروجشان جلوگيري به‌عمل آمد. 
 عبور بدون گذرنامه محال است
به گزارش فارس، محمد بابايي، رئيس پليس گذرنامه و مهاجرت ناجا در پاسخ به بروز شايعاتي كه مي‌توان در لحظاتي آخر مي‌توان بدون گذرنامه از مرز عبور كرد، اعلام كرد: به هيچ‌وجه اجازه خروج زائران بدون گذرنامه و ويزا داده نمي‌شود و دولت عراق نيز اعلام كرده كه اگر هر زائري بدون گذرنامه و ويزا وارد شود به عنوان متخلف با او برخورد خواهد كرد. 
 

برچسب‌ها:

نظر شما