شناسهٔ خبر: 9416991 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گزارش پولیتیکو: بیم اردوغان از همراه شدن اروپا با پوتین

پولیتیکو در گزارشی نوشت: رئیس جمهور ترکیه با ساقط کردن جنگنده روسیه قصد دارد وفاداری غرب را نسبت به خود بسنجد.

صاحب‌خبر -
به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ پولیتیکو در گزارشی به بررسی انگیزه ترکیه از ساقط کردن جنگنده روسیه پرداخت. در این گزارش آمده است: ممکن است فرض کنید سقوط جنگنده روسیه بوسیله جت های ترکیه تصادفی نبوده و دستوری بوده که از بالا صادر شده است. زیرا اگر غیر از این بود، دیپلمات های ترک به خاطر این اقدام خصمانه از کرملین عذرخواهی می کردند. حتی "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور روسیه نیز این اقدام را "خنجر زدن از پشت" عنوان نمی کرد. 

در ادامه این گزارش آمده است: حملات اخیر روسیه علیه گروه تروریستی داعش در سوریه تهدیدی جدی برای "رجب طیب اردوغان،"رئیس جمهور ترکیه محسوب می شود. اردوغان از این می ترسد که اروپا در مقابل اهداف پوتین، سر خم کند. به همین دلیل تصمیم گرفته است با به کارگیری این شیوه های مخاطره آمیز، وفاداری غرب را نسبت به خود بسنجد.

این وبسایت در ادامه می افزاید: احتمالا ترک ها وانمود کرده اند این اقدام، تصادفی بوده است. آنها با ساقط کردن جنگنده روسیه قصد داشتند پیغامی برای پوتین بفرستند. حتی اردوغان از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در خواست برگزاری نشستی فوق العاده کرد. 

پولیتیکو در ادامه مدعی شد: پوتین و اردوغان شیوه های نیمه استبدادی متفاوتی برای حفظ و گسترش قدرت خود دارند. پوتین، اوکراین و گرجستان را هدف قرار داده است؛ اما اردوغان، کردهای مخالف گروه تروریستی داعش را در سوریه مورد حمله قرار داده است. این اقدامات پوتین و اردوغان، بیشتر به کینه های شخصی علیه رهبران خارجی شبیه است. به عنوان نمونه می توان به بدگویی های پوتین درباره رئیس جمهور گرجستان و ناسزاگویی های اردوغان درباره بشار اسد اشاره کرد.

به نوشته این وبسایت، جنگ اعصاب میان پوتین و اردوغان حتی می تواند به منافع دو کشور نیز آسیب وارد کند. یکی از این مسائل، توافقنامه عبور خط لوله گاز روسیه به اروپا از خاک ترکیه است. زمانی که پوتین به بمب افکن های روسیه فرمان داد از قلمرو تحت کنترل بشار اسد حمایت کنند، اردوغان نتیجه گیری کرد: کرملین به هیچ وجه به خط لوله گازش اهمیت نمی دهد. 

نگارنده گزارش اینطور نتیجه می گیرد: نخستین گروه معارضان سوری -- که بوسیله روسیه بمباران شد -- دقیقا همان گروهی بود که آنکارا از آن حمایت می کرد. ترکیه باید می دانست برای مهار حملات پوتین در سوریه نمی تواند روی آمریکا یا اروپا حساب باز کند؛ باوجود اینکه حملات پوتین در سوریه حتی برای متحدان غرب ترکیه نیز یک تهدید محسوب می شد. 

روز گذشته ترکیه با طرح این ادعا که یک جنگنده روسی حریم هوایی اش را نقض کرده است، آن را در مرز سوریه هدف حمله قرار داد. بر اساس گزارش ها دو خلبان این جنگنده با چتر نجات از هواپیما بیرون پریدند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان  اینجا  کلیک کنید.

نظر شما