شناسهٔ خبر: 9400811 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توسک بعد از سرنگوني هواپيماي روسي از «لحظه خطرناک» سخن گفت

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/09/03
بعد از آن که ارتش ترکیه روز سه شنبه یک هواپیما نظامی روسی را که به گفته آنکارا حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود سرنگون کرد دونالد توسک رئیس شورای اروپا از « لحظه خطرناک » سخن گفت و به خونسردی دعوت کرد.
دونالد توسک در صفحه خود در توییتر نوشت: « در این لحظه خطرناک بعد از سرنگون شدن یک هواپیمای روسی ما همگی باید خونسردی خود را حفظ کنیم و آرام باشیم .»
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز صبح سه شنبه با ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (‌ ناتو ) گفتگو و در توییتر بر « ضرورت جلوگیری تشدید تنش » تاکید کرد.
نشست فوق العاده شورای ناتو قرار است سه شنبه شب در بروکسل برگزار شود. این شورا از نمایندگان بلند پایه 28 کشور عضو ناتو از جمله ترکیه تشکیل شده است.
یک مقام ناتو به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد این سازمان « با مقامات ترکیه در تماس است.»
ینس استولتنبرگ پنجم اکتبر از « روسیه خواسته بود حریم هوایی ناتو را به صورت کامل رعایت و از تشدید تنش با ناتو جلوگیری کند .»
ارتش ترکیه سه شنبه یک جنگنده سوخوی 24 ( Su-24 ) را که به گفته آنکارا حریم هوایی این کشور را نزدیک مرز سوریه نقض کرده بود سرنگون کرد که مسکو آن را اتفاقی « بسیار جدی » توصیف کرده است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه این اقدام ارتش ترکیه را « از پشت خنجر زدن » توصیف کرد و درباره « پیامدهای جدی » آن هشدار داد.
به گفته وی، این هواپیما در سوریه در یک کیلومتری مرز ترکیه هدف قرار گرفت و در چهار کیلومتری مرز در داخل سوریه سرنگون شد.
آنکارا پیش از این از حملات هوایی روسیه در مرز سوریه - ترکیه به شدت انتقاد کرده بود.
151/146

نظر شما