شناسهٔ خبر: 9202140 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رویکرد | لینک خبر

وزير راه و شهرسازي در مراسم یادمان قربانیان سوانح رانندگی:

تصادفات رانندگی باید تبديل به يك مسئله اجتماعی شود

تصادفات رانندگی بایدتبديل به مسئله اجتماعی شود

​مراسم یادمان قربانیان سوانح رانندگی با حضور دو وزير راه و شهرسازي و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، تعدادي از مديران‌كل راه و شهرسازي استان‌ها و جمعي از هنرمندان و اعضاي جمعيت ايمني راه ها و كمپين چهارراه ايمني و قربانيان سوانح رانندگي برگزار شد‌.

صاحب‌خبر -
تصادفات رانندگی باید تبديل به يك مسئله اجتماعی شود
به گزارش " رویکرد " به نقل از روابط‌ عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، دكتر عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در اين مراسم كه در ايوان شمس برگزار شد، با تأكيد بر این که بايد براي حل مسائل واقعی جامعه از خود جامعه کمک گرفت، گفت: اگر بتوان مسئله‌ای را اجتماعی و آن را به مسئله روز جامعه تبدیل كرد، مي‌توان نسبت به حل آن نيز اقدام كرد، چرا كه معتقدم اگر مسئله‌ای به صورت اداری و بروکراتیک حل شود، با شكست مواجه مي‌شود‌.
وي افزود: معمولاً مسائلی در سطح جامعه مطرح می‌شود که به نحوی ریشه در سیاست داشته باشد، اين در حالي است كه ما هر روز با صدها مسئله اجتماعی روبه‌رو هستیم‌.
دكتر آخوندي با بيان این که جمعیت شهری جامعه ایران در ۳۰ سال گذشته به صورت قدر مطلق سه برابر شده است، افزود: تعداد خودروها نيز ظرف اين مدت ۱۲ برابر شده است، بنابراین مسئله شهرنشینی و میزان خودروها یک مسئله واقعی اجتماعی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، اما همين مسئله مهم كه يكي از مهم‌ترين مسائل جامعه ايران است، نسبت به بزرگي مسئله آنطور كه بايد دیده نمی‌شود‌.
وزير راه و شهرسازي ضمن تأکید بر تشكيل مداوم جلسات كميسيون ايمني راه‌ها تصريح كرد: بحث مخاطرات جاده‌اي و به‌كارگيري سیستم‌های IT از اقدامات بسیار مهمي است كه در حال حاضر در کل کشور ۴۵۰ سامانه ثبت تخلف سرعت وجود دارد كه تا پايان سال جاري ۲۵۰ سامانه ديگر نيز نصب مي شود و در يك برنامه زمان بندي شده قرارداد نصب ۱۸۸۰ سامانه نيز منعقد شده است.
دكتر آخوندی ضمن ابراز خرسندي از ورود شخصیت‌های هنري و ورزشي به مسئله ايمني خاطرنشان كرد: معتقديم تمامي اطلاعات موجود در سامانه ۱۴۱ و سامانه جامع سوانح بايد در اختيار مردم قرار گيرد، زيرا اين اقدام بوروكراتيك كردن فعاليت‌هاي انجام شده در بخش ايمني است‌.

براساس اين گزارش، دكتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نيز در اين مراسم با اشاره به اين كه حدود ۲۵ درصد تلفات رانندگی مربوط به موتورسیکلت‌سواران است که ۶۰ درصد آن به مرگ منتهی می‌شود، افزود: آمارها نشان مي‌دهد استان‌هایی همچون لرستان، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد که از استان‌های محروم محسوب می‌شوند بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از تصادفات رانندگی قرار دارند، كه لزوم بحث آموزش را دوچندان مي‌كند‌.
وي با تأكيد بر افزايش ضريب نفوذ پيشگيري تصريح كرد: به‌هنگام بودن، فراگيري و هماهنگي سه اصل مهم در كاهش تصادفات و افزايش ايمني است كه بايد در اين جهت گام‌هاي مؤثري برداشته شود‌. ضمن اين كه بايد فعاليت‌هاي انجام شده را به سمت خانواده محور شدن و جامعه محور شدن پيش برد، زيرا دولت به تنهايي قادر نيست سوانح رانندگي را كاهش دهد‌.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص مسائل بیمه‌ای معلولان ناشی از حوادث راهنمایی و رانندگی هم گفت: در صدد افزايش منابع خود در این زمینه هستيم تا بتوانيم پوشش‌های بیمه‌ای بیشتری را برای افراد آسيب‌ديده فراهم كنيم‌.
اين گزارش حاكي است، دكتر فريبرز واحدي مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران هم در اين مراسم، با بیان این‌ که وضعیت زیرساختی کشور متناسب با رشد وسايل‌نقليه در سال‌هاي اخير نبوده است، اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تعداد کشته‌شدگان رانندگی در کشور کاهش قابل‌توجهی داشته است، اما همچنان نیاز به تداوم فعاليت ها وجود دارد‌ و باید در اين زمينه تلاش‌های بيشتري صورت گیرد‌‌.
وي از مجروح شدن ۸۰۰ نفر به صورت روزانه در حوادث رانندگی خبر داد و گفت: از این تعداد حدود ۱۰۰ نفر به معلولیت دائم یا طولانی‌مدت دچار می‌شوند که هزينه بسيار بالايي را به جامعه وارد مي‌كند، بنابراين ضروري است نگاه ما به مقوله ايمني تغيير كند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به خسارات مادی حاصل از تصادفات رانندگی اظهار داشت: آمارها نشان مي‌دهد سوانح رانندگي سالانه حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان خسارت به كشور وارد مي‌كند که بیش از شش درصد از کل تولید کشور را شامل می‌شود‌‌، بنابراين تا زماني كه تمام بخش‌ها به ويژه مردم در مورد ايمني دغدغه نداشته باشند، اين روند ادامه خواهد داشت.
واحدي همچنين خواستار ايجاد نهاد راهبر براي افزايش ايمني و كاهش تصادفات رانندگي شد تا عملكرد دستگاه‌هاي دست‌اندركار ايمني را از بيرون رصد و ارزيابي كند.
محمد بخارایی رئیس هيأت مديره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها هم در ابتداي این مراسم، با اشاره به این که توسعه ایمنی تنها برای کاربران نیست، بلکه شامل خودروسازان، امداد و نجات و ‌.‌.‌. هم می‌باشد، تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۳ دفتر استانی مشغول به فعاليت هستند که در هفته ايمني دفاتر استانی دیگري در استان‌های گلستان و سیستان بلوچستان تأسیس خواهد شد‌.
وی قربانیان سوانح رانندگی را به سه دسته تقسیم كرد و افزود: قربانيان شامل مجروحان و معلولان، کشته‌شدگان و بازماندگان است و برگزاري نشست‌ها و کمپین‌های موجود می‌تواند هم‌پیمانی مردم و مسئولان برای جلوگیری از سوانح رانندگی باشد‌.
شايان ذكر است، در اين مراسم همچنين مير سيد احمد محيط طباطبايي، ايرج راد و رامبد جوان به عنوان اعضاي كمپين چهارراه ايمن مطالبي ارزشمندو كاربردي بيان كردند. همچنين تعدادي از دانش‌آموزان به صورت همصدا بيانيه‌اي را در زمينه رعايت اصول ايمني و قوانين و مقررات رانندگي قرائت كردند.

نظر شما