شناسهٔ خبر: 9172230 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

نشست خبری سخنگوی ناجا/ 1

ایجاد سامانه ثبت کشف حجاب در خودرو و تشریح مکانیزم برخورد با آن/ یک مرد معتاد، قاتل دختر کشته شده در جنگل‌های نور بود

سخنگوی ناجا در توضیح قتل دختری که در جنگل‌های نور شهرستان نوشهر صورت گرفته بود، گفت: این دختر خانم معتاد بوده و توسط یک مرد مبتلا به اعتیاد نیز با ضربات چاقو به قتل رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، در پنجمین نشست خبری سخنگوی ناجا، سردار سعید منتظرالمهدی ضمن تبریک ولادت امام محمد باقر(ع) به تشریح تمهیدات پلیس برای اربعین حسینی پرداخت و گفت: قرارگاه اربعین در نیروی انتظامی از سال گذشته بلافاصله پس از اربعین 93 به کار خود ادامه داد و در حال حاضر تمام تمهیدات برای خلق حماسه دیگر توسط زائرین حسینی اندیشیده شده است. همکاران ما در پلیس با تمام توان به میدان آمدند تا هر آن چه را که می‌توانند در طبق اخلاص گذاشته و امور زائرین حسینی را تسریع بخشند.

افزایش ساعت کار پلیس +10 در ایام اربعین حسینی

وی افزود: با توجه به اینکه به اربعین حسینی نزدیک می‌شویم ساعت کار دفاتر پلیس +10 در روزهای عادی تا 18:30 دقیقه و در روزهای جمعه تا ساعت 14 افزایش پیدا کرده است و زائرین می‌توانند تا سه روز قبل از اعزام به جهت عقد مدارک و صدور گذرنامه به این دفاتر مراجعه کنند. گذرنامه آنها نیز کمتر از 24 ساعت در صورتی که مدارک آنها تکمیل باشد صادر می‌شود و طی دو روز توسط پست به آنها می‌رسد.

سردار منتظرالمهدی از افزایش گیت‌ها در پایانه های مرزی خبر داد و اظهار کرد: گیت‌ها در پایانه های مرزی تهران، شلمچه و چزابه افزایش پیدا کرده است و مدارک شناسایی زائرین در کسری از دقیقه در پایانه‌های مرزی کنترل می‌شود. می‌توان گفت زیر ساخت‌های لازم برای تردد و تسهیل در عبور و مرور زائرین انجام شده است.

وی در توضیح اینکه در گذشته گفته شده بود افراد به صورت کاروانی نمی‌توانند به عتبات عالیات سفر کنند، توضیح داد: توصیه این است که کسی به صورت فردی سفر نکند اما امکان خروج انفرادی و جمعی وجود دارد اما باید همه بدانند که شرط لازم برای خروج از کشور، داشتن گذرنامه است. همچنین اخذ ویزای عراق علاوه بر گذرنامه از الزامات ورود زائران به این کشور است.

سخنگوی ناجا در خصوص وجود گروهک داعش در کشور عراق و تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه برای حفظ امنیت جان زائران توضیح داد: پلیس در این زمینه وظیفه خود را انجام می‌دهد. البته دستگاه‌های دیگری نیز در خصوص برقراری امنیت وظایفی را برعهده دارند همچنین از افراد داعش در مرزهای ایران تا به حال کسی دستگیر نشده است اما در شهرستان‌ها و اطراف مرزها چند نفری را که مظنون بودند دستگیر کردیم.

سردار منتظرالمهدی همچنین به کسانی که قصد سفر به کشور عراق را دارند توصیه کرد 24 تا 48 ساعت قبل از روز اربعین از کشور خارج شوند و گفت: هم اکنون 96 گیت در مرز مهران آماده استقبال از زائرین حسینی است و گیت‌ها در مرز چزابه و شلمچه تا سه برابر افزایش پیدا کرده است. همچنین ما به جد به دنبال آماده‌سازی پارکینگ‌ها برای توقف خودروی زائران حسینی هستیم.

یک مرد معتاد، قاتل اصلی دختر کشته شده در جنگل‌های نور بود

سردار منتظر المهدی در پاسخ به سئوال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه روز جمعه تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از خانمی که در جنگل‌های نور نوشهر به قتل رسیده بود منتشر شد؛ آیا عوامل این قتل دستگیر شده‌اند و انگیزه آنها مشخص شده است یا خیر گفت: جسد متعلق به خانم 25 ساله مطلقه‌ای بود که اعتیاد داشت و دو روز قبل از حادثه توسط دو آقای معتاد به منزلی برده شده بود. صبح روز بعد یکی از مردها خانه را ترک می‌کند و مردی که در خانه باقی مانده بود خانم را با ضربات چاقو به قتل می‌رساند و در جنگل‌های نور رها می‌کند.

سخنگوی ناجا ادامه داد: در حال حاضر هر دو مرد دستگیر شده‌اند و هم‌اکنون تحویل مراجع قضایی شده‌اند.

وی با اشاره به صحنه‌های دلخراشی که در عکس مشاهده می‌شد، توضیح داد: آن چیزی که در عکس دیده می‌شد در واقع امعاء و احشاء خانم بود که بر روی شکمش قرار داده بودند و آن طور که گفته می‌شد در این حادثه هیچ مردی به قتل نرسیده بود.

با هنجار شکنان طبق دستور فرمانده ناجا برخورد می‌شود

معاون اجتماعی ناجا در ادامه با اشاره به دستور فرمانده انتظامی در خصوص برخورد با هنجار شکنان و کسانی که مزاحم نوامیس می‌شوند، افزود: در هر جامعه و کشوری هنجارهایی تعریف شده است و همگان ملزم به رعایت آن هستند چنانچه این هنجارها را رعایت نکنند با آنها برخورد می‌شود در واقع افزایش هنجار و رعایت کردن آن در هر کشوری افزایش ایمنی را به دنبال دارد.

سردار منتظرالمهدی با بیان اینکه حجاب هنجاری است که در جامعه اسلامی ایران پذیرفته شده است، تصریح کرد: رعایت حجاب برای همه افراد الزامی است و این موضوع بر اساس مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگ به 26 دستگاه ابلاغ شد در زمینه اشاعه فرهنگ حجاب در جامعه پلیس آخرین ایستگاه است اما چنانچه بقیه دستگاه‌ها به وظایف خود به درستی عمل نکنند نیاز به حضور پلیس در این میان احساس می‌شود و پلیس، ناگزیر به صورت سلبی برخورد می‌کند.

سخنگوی ناجا ادامه داد: از تمام دختران و زنان ایران عزیز درخواست می‌کنم با رعایت این هنجارها پلیس را یاری کنند. آمارها نشان می‌دهد بیشتر کسانی که مورد تعرض قرار می‌گیرند در واقع پوشش مناسبی نداشته‌اند. همچنین بی‌حجابی بر روی برخی از افراد اثرات روانی جبران‌ناپذیری را به جای می‌گذارد. چه بسیار خانواده‌هایی که به همین علت فروپاشیده است. امر به معروف و نهی از منکر اسلامی بر همگان واجب است و همه باید به این عرصه وارد شوند امر به معروف باید لسانی، احسانی و اسلامی باشد و در جامعه نهادینه شود در این صورت است که بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود.

جریمه خروج از عفت عمومی بر اساس قانون مجازات اسلامی

معاون اجتماعی ناجا تصریح کرد: بر اساس مواد 638 و 639 مجازات اسلامی، ضابط قضائی می‌تواند کسانی را که عفت عمومی را رعایت نمی‌کنند و مبادرت به کشف حجاب می‌کنند را جریمه کرده و با آنها برخورد کند.

سردار منتظرالمهدی از ایجاد سامانه ثبت تخلفات در این زمینه خبر داد و افزود: این سامانه در اختیار برخی از مسئولان لشگری و کشوری و ماموران نامحسوس در سطح کشور قرار گرفته است تا در صورتی که رانندگان خاطی مشاهده شدند کسانی که در خودروی خود کشف حجاب کردند شماره آنها ارسال و پلیس امنیت آنها را احضار می‌کند. کمترین جریمه‌ای که برای آنها در نظر گرفته می‌شود ممنوع الخدمات شدن است. پلیس راهور و امنیت اخلاقی نیز اگر با خودرویی که دارای شرایط اعلام شده است برخورد کنند می‌توانند خودرو را به پارکینگ منتقل کرده و بررسی‌های لازم را انجام دهند. پلیس راهور با توجه به حکمی که از دادستانی گرفته است اجازه دارد به محض مشاهده خودروهای خاطی آنها را به پارکینگ منتقل کند خودرو به مدت یک هفته در پارکینگ متوقف می‌شود. برخی نیز جریمه نقدی می‌شوند و برخی دیگر نیز تحویل مراجع قضائی داده می‌شوند همچنین با مصادیق بدحجابی برخورد مقتضی می‌شود.

در یک هفته گذشته 10 هزار خودرو تذکر گرفتند

سردار منتظرالمهدی با اشاره به تعداد خودروهایی که در این مدت به علت مصادیق مطرح شده تذکر گرفتند اشاره کرد و گفت: طی یک هفته گذشته و پس از ابلاغ دستور فرمانده ناجا حدود 10 هزار خودرو در این خصوص تذکر گرفتند و بیش از دو هزار خودرو کلاسه و پرونده برای آنها تشکیل شده است.

وی در توضیح سامانه‌ای که در این خصوص طراحی شده است، گفت: این سامانه در واقع برنامه‌ای است که روی دستگاه برخی از افراد نصب می‌شود آنها اطلاعات خودرو، شماره ماشین و نوع تخلفات را ثبت می‌کنند و با کد مخصوصی که دارند به اپراتور پلیس امنیت می‌فرستند این افراد اشخاص معتمدی هستند که پلیس با آنها در ارتباط است البته هم اکنون تعداد آنها محدود است.

وی در خصوص تصویب لایحه سلاح سرد در مجلس توضیح داد: ما کماکان به دنبال این مساله هستیم تا بتوانیم آن را به تصویب برسانیم لایحه سلاح سرد تا به حال سه بار در صحن مجلس مطرح شده اما به نتیجه نرسیده است.

سخنگوی نیروی انتظامی در خصوص آخرین وضعیت ساماندهی موتورسیکلت سواران در شهر تهران اضافه کرد: نظم و انضباط در خصوص موتور سیکلت سوارها تا حدودی حاصل شده اما ایجاد فرهنگ مناسب برای موتورسواران از جمله عواملی است که می‌تواند این معضل را برطرف کند.

نظر شما