شناسهٔ خبر: 9172307 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

۱۰۰ هکر در دام پلیس

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، سخنگوی نیروی انتظامی از دستگیری حدود 100 هکر در یک ماه گذشته خبر داد .

منتظر المهدی افزود : همچنین بیش از 20 کانال تلگرام که محتویات غیر اخلاقی داشتند، مسدود و مدیران آنها نیز دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی شدند.

وی درباره ایجاد صفحه فارسی داعش در تلگرام که سئوال خبرنگاری بود، گفت : چنین مطلبی را نشنیدم و چنانچه با موردی مواجه شویم با آن برخورد می شود و اگر هم شکایتی شود پلیس فتا با آن برخورد می کند . 

سردار منتظرالمهدی در ادامه افزود : به هیچ وجه سایت، کانال و وبلاگی متعلق به پلیس در این شبکه‌ها موجود نیست و همه آنها صوری است که احتمالاً کلاهبرداری است.

وی گفت : پلیس فتا با اشراف کامل بر فضای مجازی در هر حوزه ای با توجه به محدودیت های قانونی ، امکان ورود دارد .

سخنگوی ناجا در ادامه از دستگیری فردی که به عنوان مأمور آب به خانه‌ ها مراجعه و به اعضای خانواده‌ها تعدی می‌کرد خبر داد و افزود : خانه ‌داران حواسشان جمع باشد افرادی که برای هر موردی به منزل مراجعه می‌کنند حتماً از آنان کارت شناسایی معتبر بخواهند.

وی گفت: مأموران آب و افرادی با این عناوین اغلب وارد مشاعات می‌شوند در حالی که هیچکس به هیچ بهانه اجازه ورود به منزل را ندارد.

سخنگوی نیروی انتظامی درخصوص طرح (LEZ) افزود : پلیس راهور فاتب درحال پیگیری این طرح است و هنوز به جمع‌بندی کامل در این خصوص نرسیده ‌ایم چرا که این طرح محاسن و معایبی دارد .

وی درباره انتشار عکسی مبنی بر قتل یک زن در جنگل‌های نوشهر نیز گفت : دو روز قبل از حادثه ، دو مرد معتاد زن 25 ساله مطلقه ای را که به مصرف شیشه معتاد بود، به منزلی می برند که یکی از آن ها این زن را با ضربات چاقو به قتل می رساند و در جنگل رها می کند.

سردار منتظرالمهدی گفت : هر دو نفر دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

وی درباره کمبود پاسگاه و کلانتری در شهرک‌ های مسکونی نیز افزود : وجود پاسگاه انتظامی یکی از مطالباتی است که به جد پیگیری می‌شود.

سردار منتظرالمهدی گفت : بنا کردن هر پاسگاه نیاز به مجوز از ستاد کل دارد، اما آنهایی که شهرک می‌سازند باید فکری برای پاسگاه و کلانتری نیز بکنند.

سخنگوی نیروی انتظامی در ادامه به راه‌اندازی سامانه گمشدگان اوتیسم در تهران اشاره کرد و افزود : پلیس پیشگیری با همکاری انجمن خیریه اوتیسم ، این سامانه را راه‌اندازی کرده است.

سردار منتظرالمهدی به ارائه آماری در این خصوص پرداخت و گفت : در جهان به ازای هر 85 تولد یک فرد اوتیسمی به دنیا می‌آید و در ایران نیز 200 هزار نفر اوتیسم داریم.

سخنگوی ناجا درباره شماره‌گذاری خودروها نیز افزود : لازمه شماره گذاری هر خودرو ارائه گواهی از سازمان استاندارد و محیط زیست است و وظیفه پلیس این است که گواهی‌های ارسال‌شده را تطبیق دهد و اگر تأیید شد برای شماره گذاری اقدام می‌کند.

وی درباره فروش کودکان که سئوال یکی از خبرنگاران بود، افزود : سردار ساجدی نیا در این خصوص توضیحات کافی داده و در این خصوص پرونده ای به نیرو ارجاع نشده است اما اگر چنین موردی مشاهده شود حتما برخورد قانونی می کنیم چون جرم است.

صدور گذرنامه برای زائران اربعین در کمتر از ۲۴ ساعت

سخنگوی نیروی انتظامی از صدور گذرنامه برای زائران اربعین در کمتر از ۲۴ ساعت خبر داد.


سردار سعید منتظرالمهدی در نشست خبری گفت: صدور گذرنامه در کمتر از 24 ساعت در صورت تکمیل بودن مدارک صادر می شود که البته دو سه روز نیز مهلت ارسال از طریق پست به درب منازل زمان می برد.



وی درباره اینکه آیا در مرزها گذرنامه صادر می شود، افزود: در مرزها گذرنامه صادر نمی‌شود و پارکینگ ها نیز برای توقف خودروی زائران در نظر گرفته شده است تا مشکلی برای زائران پیش نیاید.


سردار منتظرالمهدی همچنین به تشکیل قرارگاه اربعین در نیروی انتظامی اشاره کرد و افزود: این قرارگاه که از اربعین سال گذشته تشکیل شده بود کار خود در آستانه اربعین آغاز کرد تا همه چیز برای خلق حماسه ای دیگر با ارائه خدمات فراهم شود.


سخنگوی ناجا گفت: پلیس در آستانه اربعین با همه توان به میدان آمده است تا برای زائران امام حسین (ع) تسهیلاتی فراهم کند؛ در این خصوص ساعت کار پلیس +10 تا ساعت 18 و 30 دقیقه افزایش یافته است و در روزهای جمعه نیز پلیس +10 تا ساعت 14 به منظور تهیه و صدور گذرنامه فعالیت می کند و این روند تا دو سه روز مانده به اربعین ادامه دارد.


وی در ادامه از افزایش گیت (چک خنثی) بازرسی در پایانه های مهران، چذابه و شلمچه و کنترل گذرنامه در این پایانه ها در کمتر از یک دقیقه خبر داد و گفت: همه زیرساخت های لازم برای تردد و تسریع در عبور و مرور در مرزها فراهم شده است.


سخنگوی نیروی انتظامی در ادامه با بیان اینکه زائران علاوه بر گذرنامه معتبر باید ویزا نیز به همراه داشته باشند، گفت: بدون گذرنامه و ویزا امکان خروج از کشور میسر نمی شود.


وی درباره تمهیدات امنیتی نیز گفت: آنچه که بر عهده پلیس است پیش بینی های لازم صورت گرفته تا شاهد حادثه ای در این خصوص نباشیم اما دستگاه های دیگر نیز در این میان مسئول هستند.


سردار منتظرالمهدی درباره اینکه دستگیری درباره اخلال گران در رابطه با اربعین حسینی در مرزها داشتیم یا خیر؟ گفت: دستگیری در مرزها نداشتیم اما در اطراف نزدیک مرزها چند مورد دستگیری داشتیم که همه مظنون بودند.


وی درباره اینکه خروج زائران از مرز تا روز اربعین امکان پذیر استف گفت: حدود 96 گیت بازرسی در مرز مهران داریم همچنین گیت های بازرسی چذابه و شلمچه نیز افزایش سه برابری دارند.




افزایش ۲۰ درصدی کشفیات مواد مخدر 


سخنگوی نیروی انتظامی گفت: پلیس مبارزه با مواد مخدر در هفت ماه گذشته در مقایسه با پارسال ۲۰ درصد افزایش کشفیات داشته است.سردار منتظرالمهدی در نشست خبری افزود: در استان یزد طی 20 روز 7 تن موادمخدر کشف شده است.



وی در ادامه به شهادت دو مامور پلیس آگاهی اشاره کرد و گفت: راننده کامیون دو مامور پلیس آگاهی را زیرگرفت و آنان را به شهادت رساند و سپس فرار کرد اما بلافاصله دستگیر شد.


سردار منتظرالمهدی با بیان اینکه متاسفانه راننده در هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده می کرد، افزود: محققان اعلام کردند کسانی که در حین رانندگی از تلفن همراه استفاده کنند چهار درصد بیشتر از دیگران تصادف می‌کنند.


سردارمنتظرالمهدی ادامه داد: این پرونده درحال بررسی است.


ثبت‌نام مجدد جریمه ریالی سربازی از 20 آذر



سخنگوی نیروی انتظامی از ثبت نام مجدد برای طرح جریمه ریالی سربازی از 20 آذر خبر داد. 


سردار سرتیپ منتظرالمهدی در نشست خبری به اجرای دوباره طرح جریمه ریالی مشمولان دارای بیش از هشت سال غیبت اشاره کرد و افزود: ثبت نام مجدد از کسانی که حائز شرایط پرداخت جریمه سربازی هستند برابر تصمیمات آغاز شده است و تا پایان دی  ادامه دارد. 


وی گفت: متقاضیان با مراجعه به دفاتر پلیس + 10 می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند.


سخنگوی نیروی انتظامی افزود : در مرحله نخست 287 هزار نفر برای پرداخت جریمه ریالی سربازی ثبت نام کرده بودند که شرایط 7 هزار نفر احراز نشد.  


وی گفت: برای 180 هزار نفر کارت پایان خدمت صادر شد و 100 هزار نفر نیز تاکنون جریمه خود را واریز نکرده اند که از نظر پلیس هنوز مشمول غایب به حساب می‌آیند.


سردار منتظرالمهدی درباره نحوه برخورد با مشمولان غایب و اینکه آیا می‌توان وضعیت آنان را از طریق تماس با سامانه 110 اطلاع رسانی کرد، افزود: مردم می‌توانند از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی 110 وضعیت مشمولان غایب را اطلاع دهند ما نیز از طریق ساز وکارهایی که داریم می توانیم این افراد را شناسایی می‌کنیم.


سخنگوی نیروی انتظامی افزود: البته استقبال از خدمت سربازی افزایش یافته که حضور سربازان در پادگان‌ها نیز نشانگر همین موضوع است.


وی در ادامه درباره جذب نیرو در نیروی انتظامی گفت : جذب نیرو کمی سخت شده است و اکنون جذب سراسری نداریم . 


وی ادامه داد : ورودی ها را کاملا کنترل می کنیم ، افرادی که بخواهند وارد نیرو شوند باید شرایط لازم را برای پلیس شدن داشته باشند. سردار منتظرالمهدی درباره سگ گردانی در پارک ها و خیابان ها نیز گفت : در صورت مشاهده برخورد می شود و اگر هم شکایتی مطرح شود برخورد می کنیم. 



بیش از دو هزار خودرو در بحث کشف حجاب داخل خودروها توقیف شده است


سخنگوی نیروی انتظامی گفت: درهفته گذشته، حدود10 هزار خودرو در بحث کشف حجاب در داخل خودرو ، حرکات نمایشی خطرآفرین و دور دور کردن تذکر گرفتند.


سردار سرتیپ منتظر المهدی در نشست خبری افزود : اخیراً فرمانده نیروی انتظامی دستوری مبنی بر پیگیری و برخورد با هنجارشکنان و رانندگانی که هنجارهای اجتماعی را رعایت نمی کنند صادر کرده است .


وی با بیان اینکه پلیس با هنجارشکنان برخورد می کند، گفت : پلیس آخرین ایستگاه در میان 26 دستگاه است و چنانچه همه دستگاه ها به وظایف خود درست عمل کنند مطمئنا نیاز به حضور پلیس نخواهد بود . 


سخنگوی نیروی انتظامی افزود: کم کاری، دستگاه های پلیس را وادار به برخورد سلبی می کند که از خواهران و برادران درخواست دارم هنجارها را رعایت و پلیس را یاری کنند. 


سردار منتظرالمهدی گفت: بر اساس تحقیقات، بیشتر تعدی ها و تعرض ها به خانم هایی صورت می گیرد که پوشش مناسبی ندارند ضمن اینکه این بد پوششی اثرات مخربی نیز در جامعه و خانواده بر جای می گذارد که جبران ناپذیر است 


وی با بیان اینکه چه بسا بسیاری از خانواده ها به خاطر همین مسائل از هم می پاشد، افزود : اگر امر به معروف و نهی از منکر لسانی ، انسانی و اسلامی در جامعه نهادینه شود بسیار از مشکلات حل خواهد شد. 


سردار منتظر المهدی در ادامه به ایجاد سامانه ثبت تخلفات اشاره کرد و گفت: این سامانه برای تعدادی از مسئولان و مدیران لشکری و کشوری برای ثبت تخلف ایجاد شده است که در صورت مشاهده رانندگانی که تخطی می کنند و هنجارها و حجاب را در داخل خودرو رعایت نمی کنند شماره آنها را از طریق سامانه ارسال کنند تا با آنها برخورد شود . 


وی گفت : کمترین برخورد با این افراد نیز این است که ممنوع الخدمات می شوند یعنی تا تعیین تکلیف شکایت نمی توانند خرید و فروش کنند . 


سخنگوی نیروی انتظامی افزود : پلیس راهور نیز براساس حکم دادستانی در صورت مشاهده کشف حجاب در داخل خودروها ، حرکت نمایشی خطر آفرین و دور دور کردن خودرو این افراد را متوقف و به پارکینک منتقل می کند که یک هفته در پارکینک می ماند . 


وی گفت : البته برخی از این افراد متخلف براساس مصادیق جرم، جریمه نقدی و برخی نیز به مراجع قضایی معرفی می شوند . 


سردار منتظر المهدی درباره فراوانی این هنجار شکنی در استان ها نیز افزود : تهران یکی از استانهایی است که این هنجار شکنی در آن زیاد است .  


وی گفت : در هفته اخیر در سراسر کشور حدود 10 هزار خودرو در این خصوص تذکر گرفتند و برای بیش از 2 هزار خودرو نیز پرونده تشکیل و خودرو نیز توقیف شده که پرونده آنان در حال رسیدگی است. 


وی درباره اینکه از پلیس افتخاری نیز برای کمک گرفتن در اجرای این طرح استفاده خواهد شد یا خیر؟ افزود : فعلا محدود است اما ممکن است از این پلیس ها نیز استفاده شود.




کاهش 7 درصدی سرقت در 7 ماه امسال


سخنگوی نیروی انتظامی گفت: در هفت ماه گذشته، سرقت 7 درصد کاهش یافته است. 


سردار سرتیپ سعید منتظرالمهدی در نشست خبری افزود: انشاء الله با تمهیداتی که اندیشیده شده است تا پایان سال به کاهش 10 درصدی می رسیم. 


وی درباره جمع آوری قرارگاه مبارزه با سرقت به نقل از رئیس پلیس آگاهی ناجا که سئوال خبرنگاری بود، گفت: من از این موضوع اطلاعی ندارم اما معمولا کار قرارگاه ها موقت است و مطمئنا بعد اینکه اهداف مورد نظر محقق شد جمع آوری می شود.


سخنگوی ناجا درباره آخرین وضعیت لایحه استفاده از سلاح سرد نیز گفت: این لایحه 3 دوره در مجلس بررسی شد اما هنوز تصویب نشده است.


وی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری که درباره آخرین جزئیات پرونده 6 مأمور نیروی انتظامی که با نیابت قضایی از سبزوار در تعقیب و گریز متهمان بودند و اقدام به شلیک کردند پرسید، گفت : این مأموران هم اکنون در اختیار دژبان کل ناجا قرار دارند و در زندان نیستند.

سردار منتظر المهدی افزود : این افراد شرور در شهرستان سبزوار آرامش را از مردم گرفته بودند ، فقط یکی از آنها 12 مورد سابقه زندان دارد و قتل با کلاشینکف، تجاوز به عنف به خانم باردار در مقابل چشم همسر ، خرید و فروش مواد مخدر و سرقت به عنف را در پرونده خود داشته است.


وی گفت : این پرونده در دستور کار پلیس سبزوار بود که ماموران با اخذ نیابت قضایی از سوی بازپرس رد این افراد را در تهران زده بودند.


سخنگوی ناجا افزود : در نهایت خودروی این افراد در اطراف شهر تهران مشاهده و شناسایی شد که در تعقیب و گریز 2 ساعته ، متهمان به دستور پلیس توجهی نمی کنند و مأموران طبق ضوابط و قانون بکارگیری اسلحه اقدام به تیراندازی هوایی و سپس شلیک به لاستیک خودرو می کنند.


وی گفت: بعد از آن نیز این افراد به سمت پلیس حمله ور می شوند و از آنجا که این افراد مسلح بودند ، پلیس ناگزیر به تیراندازی می شود.


سردار منتظر المهدی افزود : طبق ماده 196 در مواقعی که خطر قریب الوقوع پیش می آید مأموران می توانند در دفاع مشروع اقدامات لازم را انجام دهند ، چرا که اگر از دست پلیس فرار می کردند معلوم نبود چه اتفاقاتی بعد از آن رخ می داد.

وی با بیان اینکه باید از این مأموران که اهتمام جدی داشتند تشکر کرد ،‌ گفت : پلیس به تبهکاران هشدار می دهد با کسانی که به جان ، مال و ناموس مردم رحم نمی کنند به شدت برخورد می کند.


منتظرالمهدی درباره حمایت قضایی نیروی انتظامی از این 6 مأمور نیز افزود: حمایت قضایی در این خصوص انجام شده و پرونده در حال رسیدگی است.


وی در ادامه درباره افزایش 98 درصدی مزاحمت های خیابانی که سئوال یکی از خبرنگاران بود، گفت : ارائه آمار در قوه قضائیه مطمئناً مبتنی بر داده هاست اما ما واقعاً چنین آمار و افزایش 98 درصدی را نداریم.


سخنگوی نیروی انتظامی با بیان اینکه آمار باید اعتبارش بالا باشد، افزود: بیشترین تماس ها با پلیس 110 درباره نزاع و درگیری است و بیش از 95 درصد کسانی که در نزاع شرکت می کنند دستگیر می شوند.


آتش‌زدن چادر معتادان در محله هرندی کار نادرستی بود



سخنگوی نیروی انتظامی گفت: آتش‌زدن چادر معتادان در محله هرندی کار نادرستی بود. 


منتظرالمهدی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که درباره حوادث رخ داده در محل هرندی تهران پرسید، افزود: اینکه مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر اجتماعی ‌شود، بسیار کار خوبی است و اینکه همگان وارد شوند و صرفاً دولتمردان و نیروی انتظامی در عرصه نباشد خوب و پسندیده است اما اقدامی که در پارک هرندی صورت گرفت و چادرها را آتش زدند ، کار درستی نبود .


وی گفت : آنها یک سری آدم‌هایی هستند که خودشان در ورطه هلاکت اند و در گردابی گرفتار شده اند که در حال غرق هستند . 


سخنگوی ناجا افزود: من دلسوزی برای معتادان نمی‌کنم اما معتادان هم انسان و مترصد فرصت برای بازگشت به جامعه اند و اینکه آشیانه (چادرهای معتادان در پارک هرندی)آنها را آتش بزنیم کار نادرستی است.


وی در ادامه به هماهنگی که بین ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری ، سازمان بهزیستی ، وزارت بهداشت ، پلیس و شهرداری تهران در این خصوص انجام شده است اشاره کرد و گفت : همه این دستگاه ها به میدان آمده‌اند و کمپ ‌هایی درحال شکل گیری و آماده شدن است که در نخستین فرصت معتادان جمع آوری به این کمپ ها ارجاع خواهند شد.


سردار منتظرالمهدی درباره اینکه کسی درباره حادثه محله هرندی دستگیر شده است یا خیر افزود : در این خصوص دستگیری نداشتیم.


وی درباره اینکه شهردار منطقه 12 گفته که خود پلیس دستور داده است که مردم وارد عمل شوند و در این خصوص صدای ضبط ‌شده دارد گفت : جالب است ، شهرداری کار پلیسی انجام می‌دهد.


سردار منتظرالمهدی درباره جمع آوری معتادان متجاهر نیز افزود : جمع کردن معتادان ساده‌ترین کار است ، اما باید بپرسیم که واقعاً مسئولیت پلیس دراین خصوص چیست . 


وی با بیان اینکه باید زیرساخت های لازم صورت گیرد گفت : گاهی ما این افراد را دستگیر می‌کنیم و تحویل می‌دهیم اما آنها زودتر از خود پلیس به محله ‌ها باز می گردند .


سردار منتظرالمهدی گفت: همه دستگاه‌ها در این خصوص پای کار آمده اند و در تلاش اند و در آینده ‌ای نه چندان دور اتفاقات خوبی در این حوزه رخ خواهد داد و خبرهای خوبی می شنویم.


سخنگوی ناجا با بیان اینکه پلیس آمادگی جمع آوری معتادان را دارد افزود: جمع‌کردن معتادان و پاکسازی محیط از سوی پلیس در کسری از هفته انجام شدنی است اما مسئله این است که آنها را باید به کجا ببریم.


وی در ادامه به آماری از سرقت های خرد اشاره کرد و گفت : بیش از 50 درصد سرقت های خرد را معتادان انجام می‌دهند. 


سردار منتظر المهدی درباره تصادفات ساختگی و باج‌گیری که سوال خبرنگار دیگری بود افزود : متأسفانه برخی معتادان با صحنه‌سازی این کار را انجام می دهند و از رقم های بالا برای اخاذی شروع کرده و تا رقم های پایین می‌آیند که نخستین کاری که شهروندان در مواجه با چنین افرادی باید انجام دهند این است که با پلیس  110 تماس بگیرند . 


وی گفت : پلیس سابقه این افراد را دارد و وقتی سخن از ورود پلیس می‌شود این باجگیران دیگر هیچ مطالبه ‌ای نمی‌کنند.



 



نظر شما