شناسهٔ خبر: 914741 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آخرین وضعیت مناطق زلزله زده دهلران

ایلام - ایرنا- در پی زمین لرزه 5.8 ریشتری شب گذشته که کانون آن شهر موسیان در 25 کیلومتری دهلران بود، بسیاری از مناطق روستایی این شهرستان دچار خسارت شد.

صاحب‌خبر -

شدت زمین لرزه به حدی بود که در ساعت های نخستین واقعه آب، برق و تلفن مناطق شهری و روستایی این شهرستان مرزی قطع شد.

این زمین لرزه همچنین باعث وحشت مردم شد به طوری که اهالی این شهرستان شب را تاصبح در بوستان ها و اقامتگاه های اضطرای و محیط های باز به سر بردند.

بر اساس گزارش خبرنگار ایرنا، بیشترین شدت خسارت و آسیب ناشی از زمین لرزه شب گذشته موسیان به منازل مسکونی این بخش و دهستان دشت عباس و روستاهای «برم» و «ذالفقار» وارد شده است.

بسیاری از منازل مسکونی این روستاها به شدت دچار ترک خوردگی دیوار و ریزش سقف و حصار شده است.

مردم این روستاها ژس از زلزله شب را در کوچه ها و خیابان ها سپری کردند و امروز نیز فرماندار و امام جمعه دهلران و جمعی از مدیران شهرستان وارد این روستاها شدند و از نزدیک با مردم زلزله زده روستای ذوالفقار دیدار کردند.

در ساعت های نخست زمین لرزه با دستور فرماندار دهلران گروه های تخصصی بازسازی آب و برق و مخابرات شهرستان به روستاها و بخش های خسارت دیده اعزام شدند و فوری اقدام به راه اندازی جریان برق، آب و برقراری خطوط تلن و مخابرات کردند.

روستاهای آسیب دیده که به لحاظ آب آشامیدنی مشکل داشتند با استفاده از تانکر و آبرسانی سیار آب مورد نیاز اهالی آنها تامین شد.

اکنون به کمک نیروهای امدادی و خدمات رسان و پیگیری استاندار و مسوولان محلی شهرستان هیچ مشکلی در شهر دهلران و بخش ها و روستاها تابعه در خصوص آب،برق و مخابرات وجود ندارد.

فرماندار دهلران در این باره به ایرنا گفت: زمین لرزه دوشنبه شب آسیب های جدی به منازل مسکونی و تجاری بخش هایی از شهرستان دهلران وارد کرد.

«امیدعلی سبزی» افزود: عمده خسارت شامل ترک خوردگی سقف منازل، ریزش سقف و دیوار کشی خانه ها، ترک برداشتن دیوار ساختمان های اداری و تخریب دیوار مکان های عمومی بوده است.

وی گفت: زمین لرزه همچنین در ساعت های نخستین باعث قطع آب و برق روستاهای این شهرستان شد که فوری با اعزام پروه های فنی و تخصصی آب و برق و مخابرات مشکل آنها رفع شد.

فرماندار دهلران افزود: پیش بینی لازم برای اسکان مردم در صورت وقوع زمین لرزه احتمالی دیگر اندیشیده شده و به همین منظور چادرهای اقامتی در دو منطقه شهر دهلران و یک نقطه بخش موسیان دایر شده است.

وی با اشاره به خسارت بیش از 30 درصدی به تاسیسات زیرساختی شهرستان گفت: کارشناسان در حال بررسی میزان آسیب های وارده ناشی از زمین لرزه شب گذشته این شهرستان مرزی هستند.

وی افزود: کارشناسان ارزیاب از صبح امروز کار بررسی و برآورد خسارت وارده به حوزه های مختلف این شهرستان را آغاز کرده اند.

رییس بیمارستان دولتی شهدای دهلران نیز گفت: در پی زمین لرزه های روز گذشته و دیشب بیش از 40 مجروح و مصدوم برای درمان و مداوا به این بیمارستان انتقال یافتند.

«شهریار رسولی» افزود: بیشتر زخمی های زمین لرزه دیشب دهلران سرپایی مداوا و ترخیص شدند ضمن اینکه بیمارستان شهدا به لحاظ امکانات، تجهیزات پزشکی و دارو در آمادگی کامل است.

مدیر جمعیت هلال احمر دهلران نیز گفت: کار برپایی 200 تخته چادر برای اسکان اضطراری در دو نقطه دهلران شامل مناطق کنار بوستان اناران و محوطه حاشیه شهدای گمنام این شهر در حال اتمام است.

«خسرو خدادادی» افزود: در بخش ها موسیان نیز دیشب چادرهایی برای اسکان مردم دایر شد که مورد استفاده نیز قرار گرفت.

وی گفت: هشت گروه امداد و نجات شامل سه گروه زنان و پنج گروه مردان با عضویت 250 نفر برای امدادرسانی و کمک دهی به مردم سازماندهی شده اند.

مدیر آب و فاضلاب روستایی دهلران نیز گفت: آبرسانی سیار به روستاهای کاور، مرکز دشت عباس، بیت فزیه، مطارفه، ابوغویر و ابوقریب در بخش موسیان از دیشب آغاز شد.

«نورمحمد چابک» افزود: زمین لرزه شب گذشته خسارت جدی به 22 کیلومتر از خط انتقال آب آشامیدنی در روستاهای انقلاب، ثاراله، نهر عنبر و جلیزی بالا وارد کرد.

مدیر آب و فاضلاب روستایی دهلران گفت: ایستگاه های پمپاژ مرکز دشت عباس و روستاهای ذوالفقار و بیات نیز دچار مشکل اساسی شده است.

چابک گفت: مخزن آب روستای انقلاب در بخش مرکزی نیز دچار ترک خوردگی شدید شده که نیازمند بازسازی اساسی است.

وی افزود: زمین لرزه شب گذشته خسارت عمده ای به زیرساخت های آب و فاضلاب روستایی شهرستان دهلران وارد کرده که کارشناسان این دستگاه در حال بررسی و برآورد میزان خسارت هستند.

مدیر آب و فاضلاب شهری دهلران نیز از خسارت جدی به مخرن ذخیره آب شهر دهلران خبر داد و گفت: خط خروجی این مخزن تا داخل شهر دهلران به طول 15 کیلومتر به کلی تخریب شده است.

ˈکیومرث اسماعیلیˈ افزود: آب مورد نیاز مردم دهلران اکنون با استفاده از قسمت دیگر ذخیره مخرن و لوله انتقال جایگزین آب تامین می شود.

وی گفت: مخزن آب آشامیدنی شهر موسیان نیز دچار آسیب جدی شده و کارشناسان این اداره در حال بررسی و برآورد میزان خسارت هستند.



**زلزله به 12 هزار و 500 واحد مسکونی در آبدانان و دهلران خسارت زد



معاون امور عمرانی استاندار ایلام نیز گفت: زمین لرزه های متعددی که از صبح روز گذشته در شهرستان های آبدانان و دهلران رخ داده است باعث وارد شدن خسارت به 12 هزار و 500واحد مسکونی شد.

«شاپور پولادی» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد 10 هزار واحد در مناطق شهری و روستایی شهرستان آبدانان قرار دارد که بین 10 تا 100 درصد خسارت دیده اند.

وی گفت: 375 نفر بر اثر زمین لرزه های شهرستان های آبدانان و دهلران زخمی شدند.

پولادی افزود: یک هزار و 750 تخته چادر تاکنون میان مردم در مناطق زلزله زده بخش مورموری تقسیم شده است.

وی بیان کرد: در شهر آبدانان نیز یک اردوگاه برای اسکان 60 خانوار آسیب دیده در نظر گرفته شده است.

معاون امور عمرانی استاندار ایلام تاکید کرد: آبرسانی سیار نیز روزانه به مناطق زلزله زده با استفاده از 20 دستگاه تانکر آبرسان انجام می شود.

پولادی افزود: آرامش نسبی اکنون در شهرستان های آبدانان و دهلران برقرار است و مردم این مناطق با امیدواری بسیار بیشتر در حال انجام امور خود است.

وی گفت: گروه های ستاد بحران، بنیاد مسکن و امور عمرانی با حضور در مناطق آسیب دیده در حال ارزیابی و برآورد خسارت بویژه در بخش های آب و فاضلاب شهری و روستایی ، شبکه برق و دیگر زیرساخت ها هستند.

معاون استاندار ایلام در پایان ابراز امیدواری کرد برآورد خسارت در مناطق زلزله زده هرچه زودتربه اتمام رسیده و گزارش لازم برای ارائه به مقام های کشور تدوین شود.

شهرستان های آبدانان و دهلران در طول دو روز گذشته بیش از 175 بار لرزیدند که بزرگترین آن مربوط به زمین لرزه ساعت 7 و 2 دقیقه صبح روز گذشته با قدرت 6،1 ریشتر بود.

شهرستان دهلران در جنوب باختری استان ایلام 67 هزار نفر جمعیت دارد.

565/ 538/7173/540

نظر شما