شناسهٔ خبر: 908093 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شب ناآرام ایلام

ایلام - ایرنا - ساعت از دو بامداد گذشته و هنوز بسیاری از مردم شهر بیدارند، تصویر این که چشم هایت را ببندی و دیگر هیچ گاه باز نکنی یا فردا عزیزی را از دست بدهی یا زیر آوار گرفتار شوی، کابوسی بود که ایلامی ها دیشب آن را تجربه کردند.

صاحب‌خبر -

هرچند اطلاع رسانی به موقع و مدیریت بحران از سوی مسوولان ایلام پس از نخستین زمین لرزه 4،5 ریشتری در ساعت 15 و 45 دقیقه روز یکشنبه (26 مرداد) در مورموری و پس لرزه های پی در پی آن سبب شد تا زلزله صبح دوشنبه تلفات جانی نداشته باشد، اما مردم همچنان با ترس و دلهره شب را به صبح می رسانند.

نگرانی مردم استان وقتی بیشتر شد که در اثر وقوع بیش از 70 پس لرزه به دنبال زمین لرزه 6.1 ریشتری مورموری، زمین همچنان می لرزد و در ساعت های پایانی شب گذشته هم زلزله ای در شهرستان مرزی دهلران به وقوع پیوست که بیش از 35 مجروح و 30 درصد خرابی به جا گذاشت.

عصر دیروز ساعت 16 پس از وقوع بیش از 50 پس لرزه خفیف، زمین لرزه ای با قدرت 5.7 ریشتر در بخش موسیان شهرستان دهلران به وقوع پیوست که بر حجم خرابی ها افزود.

با وجود ترس و وحشت بسیاری از مردم شهرستان های مهران، دهلران، آبدانان و ایلام شب گذشته را در بیرون از منزل به صبح رساندند.

مردم زلزله زده مورموری و همچنین اهالی موسیان اکنون نیازمند توجه مسوولان ارشد کشوری هستند تا دوباره زندگی آرام به شهرها و روستاهای آنان بازگردد.

این در حالی است که دمای هوا در استان بسیار بالاست و اکنون توفان شن و گرد و خاک شهرستان آبدانان را درمی نوردد و زندگی برای مردم زلزله زده که در چادرها اسکان یافته اند را بسیار سخت کرده است.

با توجه به حجم بالای آسیب ها و ویرانی ها، آب، مواد غذایی و چادر از جمله نیازهای ضروری زلزله زدگان آبدانان و موسیان دهلران اعلام شده است.

خوشبختانه دو زمین لرزه آبدانان و دهلران با وجود زخمی کردن 317 نفر هیچ تلفات جانی نداشته است.

فرماندار آبدانان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بر پایه اعلام مراکز علمی به ویژه مرکز زلزله نگاری کشور، از ابتدای روز گذشته تاکنون، 130 زمین لرزه در این شهرستان رخ داده که 11 مورد آن بالای 4.5 و 5 و 2 مورد نیز بالای 6 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بوده است.

«مجید عسگری» افزود: این پس لرزه های پی در پی، سبب وحشت و نگرانی مردم و خانواده ها شده به گونه ای که شهروندان آبدانان در دو شب گذشته بیرون از خانه های خود و داخل خیابان و بوستان های شهر بسر بردند.

بخش مورموری شهرستان آبدانان در فاصله 210 کیلومتری جنوب خاوری شهر ایلام روز دوشنبه محل وقوع زمین لرزه ای به قدرت 6.1 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بود.

آبدانان در فاصله 180 کیلومتری و دهلران در فاصله 220 کیلومتر شهر ایلام واقع است.

7174/565/591

نظر شما