شناسهٔ خبر: 8566974 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

تیتر امشب/ بیمه ها چالش طرح تحول نظام سلامت

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: اگر به علت مشکلات بیمه ای،طرح تحول نظام سلامت شکست بخورد، چهار هزار پزشکی که مطب های خود را بسته اند و برای اجرای طرح تحول نظام سلامت به بیمارستانها آمده اند،به مطب های خود برخواهند گشت که در این صورت بازنده اصلی مردم اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت 18 ماه می گذرد. به نظر می رسد طرحی که  اعتبار چند هزار میلیاردی صرف آن شده حالا با آخرین اظهار نظرهای فنی مسئولان وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تجمیع بیمه ها، به نوعی زنگ خطر توقف و یا شکست آن به صدا درآمده است. نکته ای که وزیر بهداشت بر آن تاکید کرد و گفت فقط بیمه ها می توانند طرح تحول سلامت را با شکست مواجه کنند.

اینکه اجرای کامل طرح تحول نظام سلامت چه میزان وابسته به تجمیع بیمه هاست و دلایل مخالفتها با این تجمیع چیست موضوعی است که ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، حسنعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، علیرضا محجوب نماینده مجلس و احمد میدری معاون امور رفاه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در برنامه تیتر امشب آن را بررسی کردند.

 

 

ایرج حریرچی با اشاره به نظام سلامت در کشور گفت: نظام سلامت، نظامی خدماتی و بر اساس خدمات نیروی انسانی است بنابراین تامین حقوق و دستمزد گروه های فعال در عرصه بهداشت و درمان کشور مانند پزشکان، پرستاران، کارشناسان و غیره بسیار مهم و ضروری است.

 

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه گفت: 83 درصد منابع مالی بیمارستانی از طریق نظام بیمه ای تامین می شودکه از این میزان 58 درصد آن صرف تامین حقوق و دستمزد کادر بیمارستان می شود  که آخر ماه هم باید به کارمندان پرداخت شود.

او با اشاره به معوقه بیمه ای سالهای 93 و 94 خاطرنشان کرد: ما هنوز در پرداختی های سال 93 دچار مشکل و اختلالیم زیرا از معوقه بیمه ای سال 93 میزان مطالبات باقی مانده عددی معادل 13 درصد و همین مطالبات برای سال 94 عدد 6 درصد است که ما از بیمه ها طلب داریم و هنوز دریافت نکرده ایم.

دکتر حریرچی با اشاره به اساسنامه بیمه سلامت ایرانیان گفت: در این اساسنامه پیش بینی شده است که برای حفظ حقوق بیمه شدگان و ایجاد رقابت و کارایی بیمه ها ، باید شرکت های بیمه کیفیت خدمات خود را افزایش دهند و بسته های پایه ای بیمه سلامت را به روز کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت با انتقاد از تعداد بالای دفترچه های بیمه در کشور گفت: 23 میلیون و 800 هزار روستایی، 10 میلیون افراد تازه بیمه شده، 7 میلیون نفر خانواده کارکنان دولت و 7 میلیون نفر هم بیمه شدگان نیروهای مسلح در کشور جمعیتی حدود 47 میلیون نفر است در حالی که کل جمعیت کشور 79 میلیون نفر است اما حدود 90 میلیون دفترچه بیمه در کشور صادر شده است.

حریرچی افزود: وزارت بهداشت به عنوان متکفل 79 میلیون نفر و متولی سلامت آنها ، دلسوز تندرستی مردم است و تلاش می کند که برای تداوم اجرای طرح نظام سلامت ، بیمه ها تجمیع شود هر چند ممکن است در مسیر انجام این کار اختلاف نظرهایی هم باشد.

 

احمد میدری معاون وزیر تعاون در ادامه این گفتگو با اشاره به مخالفت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی درباره تجمیع بیمه ها گفت: ما با تجمیع بیمه ها مخالفیم زیرا اهدافی که این طرح دنبال می کند بسیار والاست اما به نظر ما چندان عملیاتی نیست.

 

میدری

معاون امور رفاه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در حال حاضر افراد حق بیمه های مختلفی پرداخت می کنند که اگر سطح درمان همه بیمه شدگان اصلاح شود و افزایش نیابد در حقیقت این حق کارگران است که ضایع شده است. وزارت رفاه به دنبال تجمیع منابع است اما با حفظ حق و حقوق کامل کارگران که درمان شان همچنان رایگان باشد در غیر این صورت ما با تجمیع بیمه ها مخالفیم.

وی افزود: از بین بیمه شدگان 10 میلیون نفر به صورت رایگان از خدمات بیمه ای استفاده می کنند، دولتی ها 6 درصد حق بیمه پرداخت می کنند و کارگران بیش از 7 درصد و بعضی هم تا 18 درصد پرداختی دارند.

میدری با اشاره به بدهی دولت و تاثیر آن روی پرداختی تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: دولت با کسری شدید بودجه روبروست زیرا قیمت نفت به شدت پایین آمده است و وزارت بهداشت که قرار بود هزار و دویست میلیارد تومان از دولت دریافت و خرج هزینه های بهداشتی کند تنها دویست میلیارد تومان در این بخش تزریق کرده است که رقم ناچیزی در بخش درمان کشور به حساب می آید.

میدری با اشاره به نقش سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تامین منابع مالی دستگاه ها گفت: اما دستگاه ها مستقلند و مستقل عمل می کنند. علاوه بر این یکی از اصولی که در بیمه ها وجود دارد اصل رقابت است که رقابت با تجمیع بیمه ها در تناقض است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه برای مسائل سخت نیابد دنبال راه های آسان گشت اظهار داشت: در بخش درمان و سلامت همچنان بسیاری از بدیهیات همچون ردیابی هزینه های درمان و فعال سازی پرونده الکترونیک سلامت فلج است نمی توان انتظار داشت منافع مردم تامین شود.

در بخش دیگری از این گفتگو حسنعلی شهریاری با اشاره به پرداخت حق بیمه کارمندان دولت به صورت تامین اجتماعی گفت: بسیاری از کارمندان دولت بیمه تامین اجتماعی یا همان بیمه کارگری هستند که در صورت بازنشستگی از حداقل حقوق و مزایا بهره مند می شوند.

 

شهریاری

 

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه گفت: به نظر می رسد در بحث تجمیع بیمه ها باید کار کارشناسی صورت بگیرد زیرا بسیاری از افرادی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی اند عملا از خدمات بیمارستانی این بیمه بهرمند نخواهند شد زیرا بیمارستان های تامین اجتماعی در چند کلان شهر محدود شده است و این به معنی ظلم مضاعفی است که در حق این دسته از بیمه شدگان اعمال شده است.

دکتر شهریاری با اشاره به اینکه اگر بیمه ها بخواهند با روند کنونی کار را ادامه دهند بسیاری از سیاست ها و برنامه ها اجرا نخواهد شد گفت: بیش از چهار هزار نفر از پزشکانی که برای اجرای طرح تحول نظام سلامت مطب های خود را بسته اند و به بیمارستان ها آمده اند با بروز مشکلات پرداخت، بیمارستان ها را رها می کنند و مطب های خود را بازگشایی خواهند کرد که در این صورت بازنده اصلی مردم خواهند بود.

 

محجوب

 

علیرضا محجوب نماینده مجلس در گفتگوی تلفنی با تیتر امشب با انتقاد از این طرح گفت: ما با تجمیع منابع مالی مخالفیم زیرا تا به حال بخشی به این نام نداشته ایم و در حقیقت این طرح ظلم آشکار به کارگران است زیرا تا پیش از این ما مبلغی برای درمان پرداخت نمی کردیم اما با تصویب این طرح علاوه بر حق بیمه ای که کارگران باید پرداخت کنند حق فرانشیز نیز اضافه می شود که عادلانه نیست.

 

دانلود

 

 

نظر شما