شناسهٔ خبر: 8122449 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه وطن‌امروز | لینک خبر

تریلی‌های حامل جنازه در منا صف کشیده‌اند

جهش آمار قربانیان فاجعه منا

شهدای ایرانی قطعاً بالای 400 نفر

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی: افزایش آمار جان‌باختگان فاجعه منا به 239 نفر، بی‌اطلاعی از سرنوشت 241زائر، تشکیل صفوف تریلی‌های حامل اجساد که در انتظار تخلیه و بازرسی هستند، کم‌کاری سعودی‌ها برای انتقال پیکر اجساد و نحوه تدارک و برنامه‌ریزی برای تشییع پیکر جان‌باختگان در کشور از مهم‌ترین اخبار مربوط به فاجعه اسفبار منا تا لحظه تنظیم این گزارش است.
به گزارش«وطن امروز»، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام آخرین اخبار از تعداد زائران جان‌باخته ایرانی در حادثه منا گفت: تعداد جان‌باختگان ایرانی به 239 کشته و آمار مفقودان هم 241  نفر رسیده است. رئیس سازمان حج و زیارت افزود: همچنان تریلی‌های مملو از جنازه در صف انتظار برای تخلیه قرار دارند. اوحدی درباره همکاری نیروهای سعودی برای شناسایی و همچنین تحویل جنازه‌های حاجیان ایرانی خاطرنشان کرد: برای انجام پرواز و انتقال اجساد به ایران، در حال حاضر با مشکل مواجه هستیم.
پیش‌بینی افزایش آمار جان‌باختگان به بیش از 400نفر
این در حالی است که با توجه به تشکیل صفوف تریلی‌های حامل کانتینرهای اجساد و طولانی شدن زمان جست‌وجو برای مفقودان احتمال افزایش آمار زائران جان‌باخته ایرانی تقویت شده است. حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد در این باره گفته است: بیش از دوسوم مفقودان جزو جان‌باختگان هستند. به این ترتیب آمار جان‌باخته‌های ایرانی بیش از 400 نفر است. نوش‌آبادی خاطرنشان کرد: اگر قرار بود مفقودان زنده باشند، باید در این چند روز به کاروان‌هایشان مراجعه می‌کردند یا جزو مجروحان و مصدومان شناسایی می‌شدند بنابراین بیش از دوسوم مفقودان جزو جان‌باختگان هستند و اگر فرض را بر این بگذاریم، تعداد کشته‌شده‌ها بالغ بر 400 نفر است.
کانتینرهای جدیدی که بر آمار اجساد می‌افزاید
همچنین رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر نیز از ورود کانتینرهای حاوی اجساد خبر داده است که به تعداد 21 کانتینر قبلی افزوده شده و بر این اساس آمار تلفات با تغییر ناگهانی مواجه خواهد شد. سید‌علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر درباره باز شدن درهای کانتینرهای حامل اجساد خاطرنشان کرد: اطلاع دقیقی از باز شدن کانتینرها ندارم اما کانتینرهای جدیدی به کانتینرهای قبلی اضافه شده است. رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر در پاسخ به این پرسش که آیا کانتینرهای افزوده شده را باید به 21 کانتینر دیگر اجساد اضافه کرد، افزود: کانتینرهای جدیدی به 21 کانتینر قبلی اضافه شده است. وی همچنین درباره انتقال پیکر جان‌باختگان این حادثه به کشور تصریح کرد: این مهم منوط به صدور مجوز از سوی دولت عربستان است، هرچند همه اقدامات مربوط به تشخیص هویت جان‌باختگان انجام شده است اما باید منتظر صدور مجوز نهایی باشیم و در این صورت تعدادی از پیکرهای جان‌باختگان به کشور منتقل می‌شود.
بستری شدن 10مصدوم در کشور
سخنگوی اورژانس تهران از آغاز ماموریت اورژانس در فرودگاه مهرآباد و امام خمینی(ره) برای انتقال مصدومان فاجعه منا خبر داده و گفته است: تاکنون ۱۰ زائر مجروح به بیمارستان‌های گوناگون منتقل شده‌اند. حسن عباسی با اشاره به آغاز عملیات ویژه اورژانس برای انتقال مصدومان حادثه منا گفت: حدود ۲۰ آمبولانس و اتوبوس آمبولانس‌ اورژانس در فرودگاه مهرآباد و امام خمینی(ره) در آماده‌باش قرار دارند و تاکنون ۱۰ مصدوم به بیمارستان‌های تهران منتقل شده‌اند. وی افزود: سه‌شنبه ۷ مهرماه، تعدادی از مصدومان و بیماران با پرواز دوم به مهرآباد رسیده و فورا تحت مراقبت‌های پزشکی تکنیسین‌های مجرب اورژانس تهران قرار گرفتند و همراه با اقدامات مناسب درمانی جهت ادامه درمان به بیمارستان‌های گوناگون منتقل شدند.
تشییع پیکر قربانیان از امروز
علاوه بر این طبق اعلام رئیس مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت، انتقال اجساد قربانیان منا به کشور سه‌شنبه‌شب انجام خواهد گرفت و مراسم تشییع پیکرهای جان‌باختگان چهارشنبه در تهران برگزار می‌شود، این در حالی است که دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان تهران از تشییع پیکر جان‌باختگان منا از مقابل دانشگاه تهران خبر داده است.  پیام برازجانی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان تهران با اعلام خبر تشییع پیکر جان‌باختگان منا از مقابل دانشگاه تهران تأکید کرد: زمان و تعداد جان‌باختگان ایرانی که در اولین پرواز به کشور وارد می‌شوند همچنان مشخص نیست.
وی با تأکید بر اینکه تعداد جان‌باختگانی که در تهران نیز دفن می‌شوند همچنان مشخص نیست، اظهار داشت: دلیل نامشخص بودن موارد یاد شده شیوه و میزان همکاری دولت عربستان است. دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان تهران با تأکید بر اینکه مراسم تشییع جان‌باختگان منا به محض ورود به کشور برگزار می‌شود، عنوان کرد: هماهنگی رسانه‌ها با توجه به حضور مقامات کشوری و لشکری برای حضور در این مراسم بر عهده نهاد ریاست جمهوری است به گونه‌ای که در همان روز تشریفات لازم انجام می‌شود.برازجانی با اشاره به اینکه تدارکات در نظر گرفته شده برای برگزاری این مراسم در حد یک مراسم تحلیف است، اظهار کرد: استانداری تهران برگزارکننده اصلی این مراسم است و در حال حاضر استاندار در حال ارسال دعوتنامه برای تمام مقامات لشکری و کشوری است. دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان تهران به آن گروه از جان‌باختگانی که محل زادگاه‌شان شهری غیر از تهران است یا خانواده آنها در شهرستان حضور دارند، اشاره کرد و یادآور شد: این عزیزان در صورت وجود پرواز مستقیم از عربستان به محل زادگاهشان فرستاده می‌شوند در غیر این صورت پس از حضور در فرودگاه با انجام تشریفات قانونی بسیار کوتاه‌مدت به شهرستان مورد نظر اعزام می‌شوند بنابراین از خانواده این افراد درخواست می‌کنیم در شهرستان‌های خود حضور داشته باشند و به تهران مراجعه نکنند.
 

نظر شما