شناسهٔ خبر: 8123158 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

رئیس سازمان حج و زیارت:

جان باختگان ایرانی فاجعه منا به 239 نفر رسید

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان حج (تا لحظه تنظیم این خبر) جان باختگان ایرانی فاجعه منا را 239 نفر، مفقودین را 241 نفر و مجروحین را 16 نفر اعلام کرد.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه تشریفات قانونی برای انتقال تعدادی از اجساد به کشور انجام شده است، اظهار داشت: مشکل جزئی در پرواز هواپیمای درنظر گرفته شده برای انتقال اجساد وجود دارد که امیدواریم این مشکل برطرف شود. وی در خصوص آمار جان باختگان منا هم گفت: آخرین آمار فاجعه منا (تا لحظه تنظیم این خبر) 239نفر کشته، 241نفر مفقود است و 14 مجروح  هم به ایران اعزام شدند. وی اعلام کرد: همچنین 16 نفر مجروح در بیمارستان عربستان هستند و  امکان انتقال آنها با توجه شرایط جسمی که دارند، فعلا وجود ندارد.
حسین نوش‌آبادی معاون وزیر ارشاد هم در خصوص موضوع فاجعه منا اظهار داشت: متاسفانه بیش از دو سوم مفقودشده‌ها جزو جان‌باختگان هستند که به‌تدریج مشخص می‌شود. اگر فرض را بر این بگذاریم، تعداد کشته‌شده‌ها بالغ بر 400 نفر است.

 وزیر بهداشت راهی عربستان شد
هاشمی وزیر بهداشت نیز به همراه هیئت ایرانی به جهت بررسی موضوع فاجعه منا و آخرین وضعیت مجروحان و مفقودان این فاجعه وارد مکه شد.
وزیر بهداشت در این سفر از خدمات مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در ارائه خدمات به زائران در حج ۹۴ به خصوص خدمات امدادی به زائران حوادث سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و حادثه رمی جمرات تقدیر و تشکر کرد.
قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه هم که برای پیگیری حادثه منا به مکه رفته، گفت: اولویت ما تعیین تکلیف وضعیت مفقودین و بازگشت سریع جان باختگان است.همچنین سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با ابراز بی‌اطلاعی از تعداد کانتینرهای جدیدی که جستجو شده‌اند گفت: متاسفانه کانتینرهای جدیدی که حاوی اجساد فاجعه منا هستند، به 21 کانتینر قبلی اضافه شده‌اند. امیر عبداللهیان معاون وزیر امور خارجه درباره خبر دفن 600 نفر از کشته‌شدگان فاجعه منا، بدون اینکه اجساد آنها شناسایی شود نیز بیان داشت: قویا به مقامات عربستان پیام دادیم که تا یکایک مفقودان ما تعیین تکلیف نشوند و به ایران بازنگردند ایران با جدیت موضوع مفقودیت را پیگیری می‌کند و تماس‌های دیپلماتیک برای این منظور جریان دارد.به گزارش فارس، طبق اعلام مسئولان سازمان حج و زیارت، انتقال اجساد قربانیان منا به کشور از  سه شنبه شب آغاز شد و احتمالا مراسم تشییع پیکرهای جان‌باختگان امروز(چهارشنبه) در تهران برگزار می‌شود.
حمدبن محمد الضویلع معاون وزیر بهداشت عربستان، درخبری که تارنمای وزارت بهداشت عربستان آن را منتشر کرده است، از دریافت عکس 4173 تن از حاجیانی خبر داد که روز پنجشنبه در فاجعه منا، جان خود را از دست دادند. اتاق عملیات وزارت بهداشت سعودی، علت این فاجعه را گرمای شدید هوا و دچار شدن حجاج به حالت خفتگی به سبب هل دادنِ یکدیگر اعلام کرد! به گزارش العالم، آمارهای اولیه اعلام شده توسط پرسنل میدانی از جان باختن 769 تن خبر داده بودند. پس از اعلام این خبر از سوی العالم، وزارت بهداشت عربستان این خبر را تکذیب و اعلام کرد که این خبر توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده است و همان 769 کشته آمار صحیح است.

نظر شما