شناسهٔ خبر: 7898104 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

وزیر خارجه هلند:

روابط ایران و اتحایه اروپا مبتنی بر مشارکت خواهد بود

خبرگزاری پانا: وزیر خارجه هلند گفت: آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا مبتنی بر مشارکت خواهد بود و اقدامات کشورهای عضو این اتحادیه برای اجرای تفاهم، اعتمادسازی و کاهش تحریم می تواند شرایط را برای این مشارکت فراهم کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی پانا، برت کوئندرس روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف به روابط طولانی دو کشور ایران و هلند اشاره کرد و گفت: 14 سال قبل من به عنوان نماینده مجلس هلند به تهران و مشهد سفر کردم.
وی افزود: سفر به ایران برای افزایش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور حائز اهمیت است.
وزیر خارجه هلند توافق هسته ای ایران و 1+5 را از سوی دولت این کشور تبریک گفت و اظهارداشت: ما باید آن را اجرایی کنیم.
کوئندرس با یادآوری این که کشور هلند در 6 ماهه اول سال آینده میلادی ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده می گیرد، گفت: این موضوع می تواند بسیار مهم باشد چراکه اولویت هایی را برای دولت هلند ایجاد می کند.
وی با بیان این که اراده دولت هلند سرمایه گذاری در ایران است،خاطرنشان کرد: سیاست هلند چند جانبه گرایی و مشارکت است و ما امروز مذاکرات بسیار خوبی با طرف ایرانی داشتیم.
وزیر خارجه هلند به سفر وزرای انرژی و کشاورزی ایران به هلند اشاره کرد و افزود : ما به دنبال ارتقای روابط دو کشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستیم و دولت و مردم هلند و همچنین صنایع این کشور بسیار متعهد به همکاری با تهران بر اساس توافق هستند.
کوئندرس، همکاری در حوزه های انرژی، نفت و گاز، آب و سایر حوزه های کشاورزی را از جمله زمینه های همکاری دو طرف عنوان کرد.
وی ضمن قدردانی از مشارکت ایران در موضوعات منطقه ای و برقراری صلح وثبات در منطقه، گفت و گو در همه موضوعات را بسیار مهم عنوان کرد.
وزیر خارجه هلند همچنین درباره آینده روابط ایران و هلند پس از توافق هسته ای اظهار داشت: البته پیش بینی در این زمینه خطرناک است اما به نظر من روابط میان ایران و اتحادیه اروپا پس از توافق هسته ای مبتنی بر مشارکت خواهد بود.
وی اضافه کرد: کشورهایی در اتحادیه اروپا وجود دارند که در حال تلاش برای اجرای تفاهم، اعتماد سازی و کاهش تحریم ها علیه ایران هستند و همه این ها می تواند شرایط را برای مشارکت فراهم کند تا ما از پیروزی سیاسی میان ایران و سایر همکاران که این توافق را امضا کردند اطمینان حاصل کنیم.
وی اضافه کرد: نهایت تلاش خود را خواهیم کرد تا این امر منجر به مشارکت بیشتر کشورها شود.
وزیر خارجه هلند با اشاره به روابط تاریخی دو کشور در زمینه های مختلف اظهار داشت: ما می توانیم شرایط را جهت ارتقا روابط دو کشور فراهم کنیم.
برت کوئندرس وزیر خارجه هلند نخستین مقام عالی رتبه هلندی است که پس از 14 سال به ایران سفر کرده است. 

نظر شما