طبق اعلام روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور، هاشم کارگر در مراسم بهرهبرداری از طرحهای فناوری، رونمایی از سند راهبردی و افتتاح مرکز مدیریت ارتباط با شهروندان سازمان ثبت احوال کشور، گفت: چشم اندازی که برای سازمان ثبت احوال پیش بینی کردیم یک سازمان هوشمند ثبت احوال است بنابراین همه برنامهها و سیاستگذاریهای این سازمان در مسیر تحقق این چشم اندازهاست.
وی بیان داشت: این سازمان در راستای این چشم انداز بسترهای خوبی را برای هوشمندسازی سازمان و عرضه خدمات به صورت الکترونیک فراهم نموده است و طی این سالها زیرساختهای لازم برای این امر فراهم گردید که میتوان به راه اندازی سامانه هدا و سامانه سهیم اشاره نمود.
هاشم کارگر معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال، گفت: هم اکنون با توسعه فناوریهای نوین و ورود به عصر جدیدی از تحولات فناورانه و اجتماعی، این سازمان نیز با رویکرد هوشمند سازی خدمات و ایجاد سازمانی پویا و مجازی با حفظ دستاوردهای گذشته به سمت برنامه ریزی در مسیر آینده گام برداشته است و در این راستا اقدام به تدوین سند راهبردی سازمان ثبت احوال کشور در افق ۱۴۱۴ نموده است.
وی بیان داشت: این سند با رویکرد توسعه خدمات هوشمند و تبدیل سازمان به مرجع اصلی حکمرانی داده در حوزه اطلاعات هویتی و جمعیتی کشور تدوین گردیده است.
هاشم کارگر افزود: سند حاضر، نقشه راه گذار سازمان از نظام سند محور به نظام شناسه محور و گذر از آمار حیاتی به آمارهای جامع انسانی و تبدیل خدمات حضوری به خدمات کاملاً دیجیتال است که با حفظ نقش خود در ثبت دقیق وقایع حیاتی ضمن تولید دانش، تحلیل گر روندهای جمعیتی و پشتیبان اصلی تصمیم گیریهای کلان ملی باشد.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور اظهار داشت: از اهداف این سند میتوان به ارتقای جایگاه سازمان ثبت احوال در معماری حکمرانی کشور، توسعه و توانمند سازی سرمایه انسانی، تقویت زیرساختهای امنیتی و تحقق سازمان هوشمند ثبت احوال در مسیر پیاده سازی دولت هوشمند و استقرار حکمرانی داده در کشور اشاره نمود.
صدور هوشمند شناسنامه نوزاد؛ نقطه عطف خدمات هویتی
رئیس سازمان ثبت احوال با اشاره به اهمیت این طرح گفت: با همکاری وزارت بهداشت و راهاندازی سرویس دریافت الکترونیکی اطلاعات گواهی ولادت، صدور هوشمند شناسنامه نوزاد در درگاه سهیم عملیاتی شد و از این پس والدین بدون مراجعه حضوری میتوانند با درج کد رهگیری گواهی ولادت، نام نوزاد را انتخاب و فرآیند صدور شناسنامه را بهصورت آنلاین انجام دهند.
وی افزود: پس از بررسی و تطبیق اطلاعات هویتی والدین و نوزاد، شناسنامه هوشمند صادر و از طریق پست به درب منزل ارسال میشود. این اقدام ضمن حذف مراجعات، باعث افزایش صحت دادهها، جلوگیری از جعل اسناد، کاهش هزینهها و ثبت بهنگام واقعه ولادت در کشور خواهد شد.
صدور هوشمند گواهی الکترونیک وفات
هاشم کارگر درباره دومین طرح فناورانه اظهار داشت: در راستای تحقق دولت هوشمند، گواهی الکترونیک وفات به صورت سیستمی و هوشمند صادر میشود و از این پس خانواده متوفی میتوانند از طریق درگاه سهیم، اطلاعات را مشاهده و گواهی وفات را به صورت برخط دریافت کنند. این خدمت علاوه بر جلوگیری از جعل و افزایش دقت، مراجعات حضوری را به حداقل میرساند.
صدور الکترونیک گواهی وضعیت تأهل
وی در ادامه افزود: گواهی الکترونیکی وضعیت تأهل نیز با هدف توسعه خدمات غیرحضوری راهاندازی شده است و شهروندان میتوانند بدون مراجعه به ادارات ثبت احوال، گواهی وضعیت تأهل خود را از طریق سامانه سهیم دریافت و برای دستگاههای اجرایی ارسال کنند. این اقدام موجب کاهش بروکراسی، جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی و تسریع در ارائه خدمات میشود.
راهاندازی سامانه مقررات و ضوابط اجرایی
رئیس سازمان ثبت احوال با اشاره به راهاندازی سامانه جامع مقررات گفت: تمامی قوانین و مقررات سازمان در این سامانه بهروزرسانی و تجمیع شده تا علاوه بر شفافیت، پاسخگوی نیازهای تخصصی سازمان و زمینهساز افزایش بهرهوری باشد.
افتتاح مرکز مدیریت ارتباط با شهروندان (۱۵۱۰)
هاشم کارگر در ابتدای این مراسم، مرکز مدیریت ارتباط با شهروندان سازمان ثبت احوال کشور را افتتاح کرد و گفت: با راهاندازی این مرکز، شهروندان میتوانند پرسشها، مشکلات و درخواستهای خود را مستقیما با کارشناسان سازمان مطرح کنند.
وی بیان داشت: هدف ما افزایش شفافیت، تسهیل پاسخگویی، کاهش مراجعات حضوری و فراهم کردن یک مسیر ارتباطی مطمئن و سریع برای مردم است.
هاشم کارگر تأکید کرد: این مرکز نقش مهمی در ارتقای اعتماد عمومی دارد و به عنوان نقطه اتصال مستقیم مردم با سازمان، فرآیند پیگیری خدمات را تسهیل میکند.
انتهای پیام/