به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، مراسم بهرهبرداری از گواهی وضعیت تاهل، صدور هوشمند گواهی الکترونیک وفات و رونمایی از سند راهبردی ۱۰ ساله سازمان ثبت احوال کشور، امروز (شنبه ۱۵ آذرماه) با حضور هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت احوال کشور، برگزار شد.
هاشم کارگر رئیس سازمان ثبت احوال اظهار کرد: طی سه تا چهار سال اخیر تمام برنامهریزیها و سیاستگذاریهای سازمان در راستای تحقق سازمان هوشمند ثبت احوال پیش رفته و تلاش شده است که گامهای مؤثری برای توسعه خدمات الکترونیک برداشته شود.
وی افزود: اولین اقدام ما در این حوزه راهاندازی سامانه سهیم بود که علاوه بر ارائه اطلاعات هویتی و خانوادگی شهروندان، خدمات الکترونیکی متعددی نیز از طریق آن ارایه میشود. همچنین سامانه هدا توسط همکاران ما طراحی شد که اکنون بهعنوان بستر اصلی احراز هویت غیرحضوری کشور شناخته میشود و دستگاههای دولتی و خصوصی میتوانند با اتکا به آن خدمات خود را ارائه دهند.
کارگر بیا بیان اینکه صدور گواهی انحصار وراثت از قوه قضاییه به سازمان ثبت احوال منتقل شده، گفت: این اقدام بر اساس برنامه هفتم توسعه انجام شد. فرایند جدید به صورت کاملاً غیرحضوری طراحی شده و نیاز به ثبت درخواست از سوی وراث ندارد. بهمحض صدور گواهی فوت، گواهی انحصار وراثت بهطور خودکار صادر و برای وراث ارسال میشود. تاکنون حدود ۲۸۵ هزار گواهی انحصار وراثت به این روش صادر شده است.
رئیس سازمان ثبت احوال با اشاره به اهمیت برنامهمحوری در این نهاد گفت: تمام اقدامات سازمان بر اساس برنامه و سند راهبردی انجام میشود. امروز نخستین اقدام در حوزه سند راهبردی سازمان انجام شد و از سند راهبردی ۱۰ ساله ثبت احوال کشور رونمایی کردیم. این سند طی دو سال و با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و اساتید این دانشگاه تهیه شده است. این سند منعطف بوده و در برابر تحولات بیرونی امکان بازنگری دارد.
وی ادامه داد: از سال گذشته گواهی ولادت با همکاری وزارت بهداشت بهصورت الکترونیکی صادر میشود. همچنین خدمت جدیدِ تعیین نام نوزاد بهصورت الکترونیک و بدون نیاز به حضور والدین راهاندازی شده است. عنوان این سامانه «سامانه تعاملی نام» است که والدین میتوانند مشاوره نامگذاری دریافت کنند.
کارگر درباره یکی از طرحهای افتتاحشده در این مراسم افزود: گواهی وضعیت تاهل نیز از امروز بهصورت الکترونیکی در سامانه سهیم صادر میشود. پیش از این، شهروندان برای دریافت این گواهی ناچار بودند به ادارات ثبت احوال مراجعه کنند، اما اکنون این فرآیند کاملاً غیرحضوری شده و موجب صرفهجویی در زمان، کاهش هزینهها و کم شدن رفتوآمدهای غیرضروری خواهد شد.
وی تاکید کرد: تمام این اقدامات در راستای هوشمندسازی ثبت احوال و کوچکسازی و تخصصی کردن ساختار سازمان انجام شده است. امیدواریم بتوانیم با توسعه این طرحها، نقشی مؤثرتر در سیاستگذاریهای جمعیتی کشور ایفا کرده و خدمات دقیقتر، سریعتر و کمهزینهتری به مردم ارائه دهیم.
کارگر درباره دیگر طرح بهرهبرداریشده توضیح داد: پس از الکترونیک شدن گواهی ولادت، گواهی هوشمند وفات نیز راهاندازی شد. خانواده متوفی میتوانند پس از ثبت واقعه از طریق سامانه سهیم درخواست گواهی وفات را ثبت و بدون مراجعه حضوری آن را دریافت کنند. این موضوع برای خانوادههای داغدار که در شرایط سخت روحی قرار دارند بسیار کمککننده است.
وی با اشاره به حجم زیاد قوانین، آییننامهها و شیوهنامههای مرتبط با ثبت احوال افزود:این اسناد به دلیل حساسیت قانونی خدمات ثبت احوال، باید بهصورت هوشمند و آسان در اختیار همکاران سازمان و مردم قرار گیرد. سامانه قوانین و مقررات بهگونهای طراحی شده که همه مقررات چند دهه گذشته قابل جستوجو و استفاده باشد و شهروندان نیز بتوانند از حقوق خود مطلع شوند.
کارگر بهرهبرداری از مرکز مدیریت ارتباط با شهروندان را «یکی از مهمترین اقدامات امروز» عنوان کرد و گفت: این مرکز علاوه بر پاسخگویی سریع به درخواستها و سوالات مردم از طریق شماره ۱۵۱۰، امکان ثبت، پیگیری و تحلیل نظرات و مشکلات مردم را فراهم میکند. این اطلاعات در داشبوردهای مدیریتی ثبت میشود و مبنای سیاستگذاریها و برنامهریزیهای آینده قرار خواهد گرفت.
وی تاکید کرد: دستگاههای خدماتی همچون ثبت احوال باید بهصورت مداوم از بازخورد جامعه نسبت به خدماتشان آگاه باشند. ارتقای رضایتمندی مردم رسالت جدی ماست و رئیسجمهور نیز در دولت چهاردهم بر خدمترسانی آسان، سریع و شفاف به مردم تاکید ویژه دارد.
انتهای پیام/