شناسهٔ خبر: 76099469 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

جزییات دومین کنگره بین‌المللی مکتب هنر رضوی اعلام شد/تمرکز بر هنرهای حرم مطهر امام رضا(ع)

نشست دومین کنگره بین‌المللی مکتب هنر رضوی با تمرکز بر «هنرهای به‌کاررفته در حرم مطهر امام رضا(ع)» صبح امروز، چهارشنبه ۱۲ آذرماه، با حضور مدیران و دبیران این رویداد علمی در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی مکتب هنر رضوی چهارشنبه ۱۲ آذرماه با حضور امیرمهدی رحیمی مدیرعامل مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دبیرکل کنگره، حجت‌الاسلام نواب عضو شورای سیاست‌گذاری، سید رضی موسوی گیلانی دبیر علمی و محمدجواد استادی دبیر اجرایی کنگره در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

در ابتدای این نشست، امیرمهدی رحیمی با اشاره به جایگاه بی‌نظیر گنجینه هنری آستان قدس رضوی تأکید کرد: گنجینه آستان قدس بزرگ‌ترین خزانه هنر اسلامی است و ظرفیت نظری و علمی گسترده‌ای برای پژوهش دارد. او بیان کرد که شورای سیاست‌گذاری دوره جدید کنگره، ده زیرموضوع تخصصی را طراحی کرده و تمامی این موارد در وبگاه کنگره منتشر شده است.

رحیمی با تشریح محورهای پژوهشی کنگره از جمله مبانی نظری مکتب هنر رضوی، مطالعات تطبیقی، شواهد عینی آثار موجود، نظریه‌پردازی و نقد علمی و همچنین حوزه تمدن‌سازی و آینده‌پژوهی هنر رضوی، زمان‌بندی دریافت آثار را نیز اعلام کرد. به گفته او، ارسال چکیده مقالات تا ۲۰ آذر ادامه دارد و نتایج داوری چکیده‌ها ۵ دی‌ماه اعلام می‌شود. همچنین اصل مقالات تا ۲۵ دی‌ماه دریافت و داوری نهایی در ۱۵ بهمن انجام می‌شود. کنگره نیز در روزهای ۲۷ و ۲۸ بهمن‌ماه در مشهد برگزار خواهد شد.

او همچنین از برگزاری پیش‌نشست‌های علمی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشگاه سوره، دانشگاه هنر ایران و دیگر مراکز دانشگاهی خبر داد و گفت که برای نخستین‌بار یک پیش‌نشست بین‌المللی نیز در یکی از کشورهای منطقه، به احتمال زیاد قطر یا ترکیه، با حضور استادان اروپایی و آمریکایی برگزار خواهد شد.

در ادامه، حجت‌الاسلام نواب، عضو شورای سیاست‌گذاری کنگره، با اشاره به غنای هنر آیینی در ایران گفت: با وجود وسعت هنر ایرانی، تاکنون پژوهش‌های نظری کمتری درباره آثار هنری حرم رضوی انجام شده است؛ در حالی که آستان قدس رضوی بزرگ‌ترین مجموعه هنری جهان اسلام را در اختیار دارد و اکنون دوره‌ای جدید آغاز شده که در آن پژوهش، تحلیل و نظریه‌پردازی پیرامون این آثار مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته او، بسیاری از هنرمندان در طول تاریخ با عشق به امام رضا(ع) آثار فاخر خلق کرده‌اند و وظیفه امروز متخصصان، معرفی و تحلیل این آثار در سطح جهانی است.

سید رضی موسوی گیلانی، دبیر علمی کنگره، نیز در این نشست با اشاره به جایگاه آثار آیینی در تاریخ هنر جهان گفت: بسیاری از آثار حکومتی در طول تاریخ از میان رفته‌اند، اما آثار مذهبی به دلیل قداستشان باقی مانده‌اند؛ مانند مساجد و کلیساهایی که ممکن است تغییر کاربری داده شوند اما نابودی آنها کمتر رخ داده است.

او با بیان اینکه در فرهنگ ایران، امام رضا(ع) محور خلق بسیاری از آثار هنرمندان بوده است افزود: شمار زیادی از این آثار هنوز تبارشناسی نشده یا حتی ناشناخته باقی مانده‌اند و این کنگره می‌تواند بخشی از هویت هنری رضوی را بازیابی کند. موسوی تأکید کرد که هزاران اثر فاخر موجود در آستان قدس رضوی می‌تواند، هر کدام، موضوع یک پژوهش دانشگاهی قرار گیرد و به شکل‌گیری یک مکتب هنری مستقل کمک کند.

در پایان نشست، محمدجواد استادی دبیر اجرایی رویداد با تشریح ساختار برگزاری کنگره گفت: مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برگزارکننده اصلی این رویداد است و مؤسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی به‌عنوان اصلی‌ترین شریک علمی در کنار آن قرار دارد. افزون بر این، دانشگاه هنر ایران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه سوره، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، فرهنگستان هنر و وزارت علوم نیز در برگزاری کنگره مشارکت دارند.

او اهداف کنگره را تبیین نظری و فلسفی «چیستی مکتب هنر رضوی»، ارزیابی امکان شکل‌گیری مکتب هنری مبتنی بر آموزه‌های امام رضا(ع)، تقویت گفت‌وگوی میان‌فرهنگی درباره هنرهای قدسی و تدوین مدل‌های آموزشی برای توسعه هنر رضوی برشمرد و بر ضرورت مشارکت گسترده پژوهشگران و هنرمندان تأکید کرد.


انتهای پیام/