«طرح خروج خودروهای فرسوده در گذشته به نفع مردم نبوده به همین دلیل به طرحی شکست خورده تبدیل شده است اما امسال با برنامهریزیهای صورت گرفته ماهانه ۳۰هزار خودرو فرسوده با خودروی دوگانه سوز تعویض خواهد شد».
به گزارش دنیای اقتصاد، این جملات روز گذشته در حالی از سوی رییس کمیته نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده شنیده شد که پیش از این دو شرکت بزرگ خودروساز کشور اعلام کردند که به دلیل کمبود مخزن برای خودروهای دوگانه سوز خط تولید این نوع خودروها متوقف شده است.
قرار است که تا پایان سالجاری ۲۵۰هزار خودروی فرسوده با خودروی دوگانه سوز تعویض شود هرچند با گذشت ۴ ماه از سال هنوز نه طرحی آغاز شده و نه خودروی گاز سوزی در سطح انبوه تولید شده اما تعویض ۲۵۰هزار خودروی فرسوده با خودروی دوگانه سوز با توجه به کمبود مخزن باز هم طرحی بلند پروازانه به نظر میرسد.
جالب اینکه خودروسازان در مصاحبههای مختلف بارها به کمبود مخزن اشاره و حتی به وضوح این خبر را منتشر کردند که خط تولید را به دلیل چنین معضلی تعطیل کردهاند، مدیرکل نیرومحرکه وزارت صنایع و معادن نیز به صراحت کمبود مخزن را به عنوان عاملی در کاهش تولید خودروهای گازسوز معرفی کرده اما نمایندگان ویژه رییسجمهوری در اجرای تبصره ۱۳ ظاهرا از وجود چنین معضلی بیاطلاع بوده و عنوان میکنند که اگر خودروسازان مشکلی در تامین مخزن دارند بایستی سریعا به اطلاع کمیتهای تحت عنوان کمیته مسائل غیرقابل پیشبینی برسانند.
آنچه پیداست کمبود مخزن ظاهرا تنها مربوط به کشور ما نیست و یک مشکل جهانی است که کشورهای تولیدکننده خودروهای گازسوز با آن مواجهند.
در حال حاضر کشورهایی مانند کره، چین، هند، آلمان، ایتالیا، اتریش، آرژانتین و برزیل مخازن با کیفیت بالا در دنیا تولید میکنند و بسته به سطح تعاملات تجاری بین کشورهای تولیدکننده با مصرفکننده، مخازن تولیدی توزیع میشود که کشور ما به دلیلعدم همکاری تجاری با برخی از کشورها و مسائل مربوط به تحریم نمیتواند مخازن موردنیاز خود را تامین کند.
هرچند مسئولان وزارت صنایع از احداث چندین کارخانه تولید مخزن در کشور خبر دادهاند، اما آنچه مشخص است به دلیل فناوری پیچیده این محصول تولید آن به زودی عملی نخواهد شد، حال این سوال در اذهان خطور میکند که آیا بهتر نبود نمایندگان ویژه رییسجمهوری ابتدا زیرساختهای مربوط به خودروهای دوگانهسوز را بررسی و بعد برای تعویض ۲۵۰هزار خودروی فرسوده با خودروی دوگانهسوز برنامهریزی میکردند.
طرح خروج خودروهای فرسوده طی چند سال گذشته به دلیلعدم انگیزه اقتصادی برای مالک خودرو محکوم به شکست شد، حال بایستی دید که کمبود بنزین چه تاثیری در روند اجرایی شدن این طرح خواهد گذاشت.