به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، هادی حقشناس امروز _چهارشنبه بیستوهشتم آبان_ در مراسم اختتامیه نخستین اجلاس استانداران کشورهای حوزه دریای خزر در تالار مرکزی رشت اظهار کرد: اکنون که به پایان اجلاس بینالمللی استانداران استانهای ساحلی کشورهای حوزه دریای خزر نزدیک میشویم، لازم میدانم از حضور فعال، مشارکت سازنده و هماندیشی ارزشمند همه شما صمیمانه قدردانی کنم، این نشست گامی مهم در مسیر تقویت همکاریهای منطقهای، تبادل تجربیات مدیریتی و توسعه پایدار در حوزه دریای خزر بود.
وی افزود: مباحث مطرحشده، پیشنهادهای ارائهشده و تفاهمهای صورتگرفته، نشاندهنده عزم مشترک برای ساختن آیندهای روشنتر برای ساکنان این پهنه آبی ارزشمند است، در پایان این اجلاس، اعلامیه نشست که نتیجه مذاکرات میان پنج کشور است برای تصویب ارائه شد و هماکنون در اختیار هیئتهای محترم قرار دارد؛ اگر هیئتها نظری نسبت به این بیانیه نداشته باشند، آن را تصویبشده تلقی میکنیم؛ بیانیه تصویب شد.
استاندار گیلان با اشاره به نقش دریا در اقتصاد جهانی خاطرنشان کرد: در کنار سایر منابع اقتصادی برای تولید ثروت در جهان، دریا نقش ممتازی دارد. اقتصاد دریامحور یا اقتصاد آبی به معنای بهرهبرداری پایدار از منابع و پهنههای آبی برای دستیابی به رشد اقتصادی، ارتقای وضعیت معیشتی مردم، ایجاد اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی است؛ باید از اقتصاد دریاپایه استفاده کرد.
حقشناس تأکید کرد: اقتصاد دریامحور مفهومی فراتر از فعالیتهای آبزیپروری، شیلات، گردشگری و دریانوردی است. از جمله مهمترین محورهای اقتصاد دریایی میتوان به کشتیسازی و تعمیرات کشتی، اسکراب کشتی، حملونقل دریایی، استخراج نفت و گاز، محیط زیست دریایی و تولید انرژی پاک اشاره کرد و از همه مهمتر در دریای خزر، توجه به نوسانات سطح آب این دریا است.
وی با اشاره به سهم حملونقل دریایی در تجارت جهانی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد تجارت جهانی از طریق حملونقل دریایی انجام میشود و توسعه زیرساختهای حملونقل دریایی میتواند منجر به افزایش ظرفیت جابهجایی کالا و کاهش قیمت تمامشده برای مشتریان شود؛ سهم تولید داخلی کشورهای توسعهیافته از طریق اقتصاد دریامحور و اقتصاد آبی در برخی کشورها معادل یکسوم تولید ناخالص داخلی است و تمام کشورهای گروه G20 کشورهای دریایی هستند.
استاندار گیلان تصریح کرد: ایران در شمال و جنوب کشور به دریا دسترسی دارد، از اینرو ظرفیت دریا میتواند سهم مطلوبی در تولید ناخالص داخلی کشور ایجاد کند.
حقشناس گفت: عناصر تعیینکننده و کلیدی برای تحقق اقتصاد دریامحور تنها ساخت بندر، ریل، فرودگاه و جاده نیست، گرچه هر یک از این حلقههای مهم حملونقل چندوجهی، اگر ناکارآمد باشد، منجر به کندی جابهجایی کالا و در نتیجه افزایش هزینه حملونقل میشود.
وی ادامه داد: علاوه بر زیرساختهای سختافزاری، باید به زیرساختهای نرمافزاری نیز توجه کرد؛ از جمله آنها میتوان به همکاریهای بانکی و بیمهای، دسترسی آسانتر به ویزا، امکان ثبت سادهتر شرکتهای تجاری در مناطق آزاد تجاری، فعالسازی بازارچههای مرزی و مواردی از این دست اشاره کرد که میتواند بهرهبرداری از ظرفیتهای ریلی، بندری، فرودگاهی و جادهای را افزایش دهد.
استاندار گیلان با اشاره به اهمیت کریدور شمال-جنوب و نقش گیلان در این مسیر افزود: مسئولان گیلان در کنار وزارت راه و شهرسازی از همه امکانات و اختیارات خود بهره میگیرند تا راهآهن ۱۶۲ کیلومتری رشت-آستارا، که حلقه تکمیلکننده راهآهن آستارا به بندرعباس است، طی سه سال آینده به بهرهبرداری برسد تا از ظرفیت چندوجهی حملونقل دریایی، ریلی و جادهای بیش از پیش بهرهمند شویم.
حقشناس ابراز امیدواری کرد: امیدوارم این اجلاس نقطه آغازی برای همکاریهای گستردهتر، تعاملات مؤثرتر و همدلی پایدارتر میان استانهای ساحلی کشورهای حاشیه دریای خزر باشد.
وی گفت: از همکارانم در همه بخشهای مختلف وزارت امور خارجه، مترجمان، کارشناسان فنی، دبیرخانه دریای خزر و همه عزیزانی که در برگزاری این نشست نقشآفرینی کردند صمیمانه سپاسگزارم و آرزوی سلامت و توسعه برای همه ملتهای منطقه دارم. این نشست را گرامی میداریم و برای همه شما اقامتی خوش در ایران و بازگشتی همراه با سلامت آرزو میکنم.