«هادی حق شناس» سه شنبه شب در گفت وگویی با بیان این مطلب افزود: این اجلاس یک روز دیگر به میزبانی استان گیلان ادامه خواهد داشت و ما امیدواریم دستاوردهای ملموس آن در آینده بیش از پیش نمود پیدا کند.
وی بیان کرد: کل تجارت ایران در جنوب شکل گرفته است و حداکثر پنج درصد از تجارت کشور به دریای خزر بر می گردد که دلایل تاریخی متعددی دارد اما سوال اساسی این است که چرا تجارت ایران در دریای خزر نمی تواند شکل بگیرد حال آنکه سه استان شمالی شامل گیلان، گلستان و مازندران ۳۵ تا ۴۰ درصد مرغ ایران را تولید می کنند و در مقابل کشور قزاقستان ۲۸ میلیون تن غله تولید می کند.
استاندار گیلان گفت: با توجه به فاصله نزدیک که با کشتی تا ۴۸ ساعت میان ایران و قزاقستان است اما بار مورد نیاز در این زمینه از آمریکای لاتین پس از ۴۵ روز با کشتی به مرزهای جنوبی ایران می رسد بنابراین تجارت کشور معطوف به جنوب است.
حق شناس گفت: این اجلاس کمک می کند ظرفیت های استان های شمالی ما و کشورهای حاشیه خزر بیش از گذشته نمایان شود، این کشورها در غلات، چوب و فولاد غنی هستند و تولیدات زیادی دارند و حتی در زمینه فراورده های نفتی نیز در جهان مطرح هستند.
وی افزود: ۲۰ سال از توافق ایران، هند و روسیه در سنت پترزبورگ گذشته است و در این مدت زیرساخت های متعددی ایجاد شده است و بنادر ما امروز به اندازه ۳۰ میلیون تن توان تخلیه و بارگیری دارند در حالی که از کمتر از یک سوم این ظرفیت استفاده می شود و برای استفاده بیشتر نیاز به دیپلماسی عمومی با کشورهای حاشیه دریای خزر داریم.
عالی ترین مقام اجرایی استان گیلان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استانداران هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز در اجلاس خزر حضور داشتند چرا که تلاش داریم کریدور شمال - جنوب راه بیفتد و کالاها از طریق دریای خزر به ایران وارد و از خلیج فارس خارج شود.
وی گفت: مدیران مربوطه از جمله مدیرعامل بنادر ایران و معاون اقتصادی وزیر کشور در این اجلاس حضور دارند تا کریدور شمال - جنوب محقق شود، هرچند بیش از ۲۰ سال است که بحث کریدور شمال - جنوب مطرح است و به دلایل مختلف اجرا نشده است.
حق شناس تصریح کرد: دولت چهاردهم با جدیت به دنبال اجرای راه آهن رشت - آستارا است تا مشکل گیر کردن بار در داخل ایران برطرف شود؛ چرا که وقتی بار با قطار حمل می شود دیگر مشکلات توقف بار در داخل کشور به بهانه های مختلف به حداقل می رسد و بحث طولانی بودن مسیر یا توقف های متعدد بوجود نمی آید تا جذابیت های ترانزیت کالا از مسیر ایران برای دیگر کشورها کاهش یابد.
وی گفت: حلقه های مفقوده باید اصلاح شود و موانع از سر راه برداشته شود ضمن اینکه ظرفیت های دریای خزر باید برای همه آشکار شود، متاسفانه مردم شمال ایران همواره پشت به دریا و مردم در جنوب ایران رو به دریا زندگی کرده اند.
استاندار گیلان افزود: ۳۰ سال پیش یک کشتی با پرچم ایران در دریای خزر نداشتیم اما امروز بیش از ۱۰۰ کشتی با پرچم ایران در حال حرکت در خزر است و بخش عمده ای از بار ایران را کشتی های ایرانی حمل می کنند.
وی گفت: روسیه ۹۰۰ میلیون تن تراز تجاری دارد که تنها یک درصد آن در دریای خزر است و حداکثر ۵ درصد از تجارت ایران نیز از طریق خزر است حال آنکه هر دو تحریم هستیم و باید با هم بیش از اینها از ظرفیت های خزر استفاده کنیم.
حق شناس گفت: بنادر امیرآباد و انزلی به ریل متصل شده اند اما هنوز از ظرفیت ها حتی ۱۰ درصدی هم استفاده نمی شود و بخش نرم افزاری ما هنوز فعال نیست و وزارت خارجه ایران تلاش دارد با این اجلاس ها، بخش نرم افزاری استان های ساحلی کشور در دریای خزر را به حرکت درآورد.
وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی با جمهوری آذربایجان و وجود زیرساخت های لازم میان دو طرف گفت: هنوز گفت وگوهای بخش تجاری و ملی که باید مورد استفاده قرار گیرد اتفاق نیفتاده است چرا که نگاه به غرب و اروپا نسبت به کشورهای حاشیه خزر در ایران جدی تر است.
حق شناس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در این اجلاس با استانداران هر چهار کشور گفت وگو داشته است و تمرکز بر دریافت تسهیلات بیشتر برای آسانتر شدن تردد مسافر و کالا بوده است، گفت: طرف های مقابل نیز به دنبال گسترش تراز تجاری و ارتباطات هستند و خواستار مراودات بیشتر با ایران و برگزاری اجلاس های ادامه دار برای شناخت بیشتر مردم کشورهای حاشیه خزر هستند.
وی افزود: اگر تجار نیز حضور بیشتری در این اجلاس ها داشته باشند و نشست های کاری میان تجار ما و طرف های مقابل برگزار شود می توانیم تفاهمنامه ها و قراردادهای متنوع با طرف های مختلف امضا کنیم و نتایج ملموسی داشته باشیم.
استاندار گیلان گفت: پس از این اجلاس، امکان ملاقات های دوجانبه میان استانداران فراهم می شود و در کنار استانداران تجار هم با یکدیگر گفت وگو خواهند کرد و به شناخت بیشتری از هم می رسند تا بتوانیم به خوبی از ظرفیت های یکدیگر استفاده کنیم و بستر این توافق ها برگزاری نشست هایی همچون اجلاس استانداران کشورهای حاشیه خزر است.
به گزارش ایرنا، نخستین اجلاس استانداران استانهای ساحلی کشورهای حاشیه دریای خزر با شعار «خزر، پل دوستی و توسعه منطقهای» از صبح سهشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۴ با حضور مقامهای عالیرتبه داخلی و خارجی در رشت آغاز شد.
این اجلاس دو روزه به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و با هدف تقویت همکاریهای منطقهای، افزایش تعاملات اقتصادی و هماهنگی در زمینه توسعه پایدار و حفاظت محیطزیست در بزرگترین پهنه آبی بسته جهان، میزبان هیأتهایی از ۹ منطقه خارجی و پنج استان ایرانی است.
در نخستین روز این اجلاس و در قالب پنل عمومی ۱۸ مقام داخلی و خارجی سخنرانی کردند ضمن اینکه سه پنل تخصصی نیز برگزار شد.
این اجلاس فردا چهارشنبه ۲۸ آبان ماه جاری هم پیگیری می شود و هدف از برگزاری آن تقویت همکاریهای منطقهای، توسعه پیوندهای اقتصادی، فرهنگی و گردشگری و همافزایی استانهای ساحلی پنج کشور حاشیه خزر است.