به گزارش خبرنگار ایرنا، هادی حقشناس روز چهارشنبه در مراسم پایانی نخستین اجلاس استانداران استانهای کشورهای حوزه دریای خزر در رشت اظهار کرد: اعلامیه این نشست که نتیجه مذاکرات بین پنج کشور است برای تصویب ارایه شد و مورد موافقت تمامی اعضا قرار گرفت.
در این میان حاضرین خارجی و خارجی در سالن با تشویق استاندار گیلان نشان دادند که از این اعلامیه رضایت دارند و استاندار گیلان اعلام کرد که بنابراین اعلامیه با موافقت تمام اعضا تصویب شد.
حق شناس در ادامه افزود: در کنار سایر منابع اقتصادی برای تولید ثروت در جهان، دریا نقش ممتازی دارد و اقتصاد آبی به معنای بهره وری پایدار از منابع و پهنه های آبی است و برای رشد اقتصادی و ارتقا وضعیت معیشتی مردم، ایجاد اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی باید از اقتصاد دریاپایه استفاده کرد.
نماینده عای دولت در گیلان اضافه کرد: در واقع اقتصاد دریا محور، مفهومی فراتر از فعالیت های آبزی پروری، شیلات، گردشگری و دریا نوردی است، از جمله مهمترین محورهای اقتصاد دریا محور عبارت است از کشتی سازی و تعمیرات کشتی، اسکراپ کشتی، حمل و نقل دریایی، استخراج نفت و گاز، محیط زیست دریایی، تولید انرژی پاک و از همه مهمتر در دریای خزر توجه به نوسانات آب دریای خزر است.
وی بیان کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود و توسعه زیرساخت های دریایی می تواند منجر به افزایش ظرفیت حمل و نقل دریایی گردد و منجر به کاهش قیمت تمام شده برای مشتری گردد و سهم تولید داخلی کشورهای توسعه یافته از طریق اقتصاد دریا محور و اقتصاد ابی در برخی کشورها معادل یک سوم تولید ناخالص داخلی انها است و تمام کشورهای گروه ۲۰، دریایی هستند.
استاندار گیلان تصریح کرد: ایران در شمال و جنوب به دریا دسترسی دارد و ظرفیت دریایی اییران می تواند سهم مطلوبی در تولید ناخالص داخلی ایجاد کند و عناصر تعیین کننده و کلیدی برای تحقق اقتصاد دریا محور فقط ساخت بندر، ریل و فوردگاه و جاده نیست و تعلاوه بر آن موارد زیرساختی دیگر نیز لازم است از جمله موارد نرم افزاری همچون همکاری های مشترک بانکی، بیمه ای، دسترسی آسانتر به ویزا و امکان ثبت راحتر شرکت های تجاری در مناطق تجاری، فعال کردن بازارچه های مرزی و مواردی از این دست که باعث افزایش بهره برداری از ظرفیت های سخت افزاری ایجاد شده در بخش های ریلی و بندری، فرودگاهی و جاده ای باشد.
وی افزود: مسئولان گیلان در کنار وزارت راه از همه امکانات و اختیارات خود بهره می گیرند تا راه آهن ۱۶۲ کیلومتری رشت - آسترا که حلقه تکمیل کننده راه اهن آستارا به بندرعباس است را به بهره بردرای برساند تا از همه ظرفیت ها بیشتر بهره ببریم.
حق شناس اظهار کرد: امیدوارم این اجلاس نقطه آغازی باشد برای همکاری های گسترده تر، تعاملات گسترده تر، همدلی بیشتر میان کشورهای ساحلی خزر.
به گزارش ایرنا، نخستین اجلاس استانداران استانهای ساحلی کشورهای حاشیه دریای خزر با شعار «خزر، پل دوستی و توسعه منطقهای» از صبح سهشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۴ با حضور مقامهای عالیرتبه داخلی و خارجی در رشت آغاز شد.
این اجلاس دو روزه به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و با هدف تقویت همکاریهای منطقهای، افزایش تعاملات اقتصادی و هماهنگی در زمینه توسعه پایدار و حفاظت محیطزیست در بزرگترین پهنه آبی بسته جهان، میزبان هیأتهایی از ۹ منطقه خارجی و پنج استان ایرانی است.
در نخستین روز این اجلاس و در قالب پنل عمومی ۱۸ مقام داخلی و خارجی سخنرانی کردند ضمن اینکه سه پنل تخصصی نیز برگزار شد. این اجلاس امروز چهارشنبه ۲۸ آبان ماه جاری هم پیگیری می شود و هدف از برگزاری آن تقویت همکاریهای منطقهای، توسعه پیوندهای اقتصادی، فرهنگی و گردشگری و همافزایی استانهای ساحلی پنج کشور حاشیه خزر است.