به گزارش خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، از 40 جلد کتاب کارگروه «تجربهنگاری فرهنگیـتبلیغی» که حاصل تلاش چندساله پژوهشگران پژوهشکده باقرالعلوم(ع) محسوب میشود، امروز در قم رونمایی شد. این مراسم با حضور حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین سید علی موسوی، رئیس پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و جمعی از پژوهشگران حوزه و دانشگاه و فعالان فرهنگی و تبلیغی برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی در این مراسم با تأکید بر اهمیت این آثار گفت: تبدیل تجربیات موفق انقلاب اسلامی به دانش قابل تکثیر به عنوان یک ضرورت باید مورد توجه قرار بگیرد.
رئیس پژوهشکده باقرالعلوم افزود: مطالعه محتواها توسط مدیران ارشد در محیطهای علمی کاری دشوار است و میتوان از طریق تجربهنگاری این روند را تسهیل کرد.
وی بیان کرد: ما با یک مسئله مواجه بودیم و آن این است که گذشته از آنچه بهعنوان اندیشه و حوزه دانش نظری در این حوزه علمیه تولید کردیم، در آن حوزهای که مربوط به تجربه و کارکردش است، نتوانستیم این پدیده گستردهای که انقلاب اسلامی رقم زده و بیش از چهل سال روی پای خود ایستاده را تبدیل به یک دانش به معنای تجربی خودش کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین موسوی عنوان کرد: شاید به این دلیل است که در هنگام اداره کردن ناچار هستیم همان ساختارهایی که در دنیای غرب تجربه شده را بدون بومیسازی و استفاده از تجربه بوم خودمان، بیاوریم.
وی خاطرنشان کرد: این خلاء در حوزه تبلیغی بیشتر به چشم میخورد درحالی که سرمایههای تجربی ارزشمندی داریم، در این راستا روند شکلگیری کارگروه تجربهنگاری از سال 1398 به عنوان سرمایهای در دستور کار قرار گرفت.
رئیس پژوهشکده باقرالعلوم اظهار داشت: پژوهشهای زیادی در عرصه تبلیغی و فرهنگی وجود دارد که با تجربهنگاری میتوان، دستاوردهای ارزشمند کاربردی را گردآوری کرد.
وی گفت: در جهت گردآوری این آثار، 235 سوژه در حوزه تجربه نگاری مورد ارزیابی قرار گرفت و 74 سوژه در مراحل نهایی تأیید و تاکنون 28 اثر منتشر شده و 23 اثر در حال انتشار است که در مجموع 41 اثر به نتیجه رسیده و 18 طرح نامه نیز در حال اقدام است.
حجتالاسلام والمسلمین موسوی افزود: چهل نویسنده اهل قلمی که قدرت الگوسازی و بیرون آوردن دانش ضمنی به صورت یک دانش مسلح را دارند بهعنوان مهمترین سرمایه این مجموعه به شمار میروند.
وی بیان کرد: امروز اگر ما به حاج آقای قرائتی نگاه میکنیم و میگوییم یک پدیده بینظیر است، این نشان میدهد که ما هنوز نتوانستهایم این تجربه را تبدیل به یک الگوی تکرارپذیر کنیم تا تجربههای بینظیر انقلاب اسلامی به چرخه تولید انبوه بیفتد.
رئیس پژوهشکده باقرالعلوم تصریح کرد:ما نباید یک شخصیت مثل حاج آقای قرائتی داشته باشیم، بلکه باید حجم زیادی از این شخصیتها داشته باشیم و این با برکت دانش تحقیقاتی مبتنی بر تجربه آزمودهشده شدنی است.
وی خاطرنشان کرد: در واقع سالها در این زمینه سرمایهگذاری شده و باید در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی از این ظرفیتهای با ارزش استفاده کرد.
رئیس پژوهشکده باقرالعلوم(ع) گفت: در تجربه نگاری، این پدیده تبدیل به خط تولید شده؛ اما این روند سرمایه گذاری و صبر زیادی میخواهد که باید در این راستا از سازمان تبلیغات اسلامی که اهتمام والایی داشتهاند تقدیر کنیم، ضمن این که از ارتباطات پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز سپاسگزاریم.
وی بیان کرد: کار شفاهی و خاطرهنگاری و روایت گسترش زیادی یافته؛ اما تولید دانش از منظر تجربهنگاری، کاری خلاقانه و پدیدهای نو است و باید بتوانیم با تلاش روزافزون تجربیات را تبدیل به الگوهایی تکرار پذیر کنیم.
گفتنی است، در این مراسم از نویسندگان این آثار تجلیل و قدردانی شد.
انتهای پیام/