به گزارش خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، حجتالاسلاموالمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، امروز در آئین رونمایی از 40 جلد کتاب کارگروه «تجربهنگاری فرهنگیـتبلیغی» که در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) قم برگزار شد، اظهار کرد: مستندسازی، ثبت تجربه و تبدیل تجربیات زیست فعالان فرهنگی و تبلیغی به دانش اهمیت زیادی دارد و ای امر نه تنها از اخلاص نمیکاهد؛ چه بسا ثبت تجربههای فرهنگی و تبلیغی؛ عین خردمندی و حتی مجاهده با نفس است.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: کنشگران فرهنگی و تبلیغی در تجربهنگاری باید قاعدهمند و روشمند اقدام کنند و از طرفی این تجربیات نیز ارزشگذاری شود؛ در این باره ممکن است تجربهنگاری به موضوعی بپردازد که مرسوم است؛ اما دارای ارزش محتوایی خاصی نیست.
وی بیان کرد: گاهی کنشگر فرهنگی یا تجربی یا تبلیغی در مواجهه با مسألههای جدیدی در میدان، از سر تجارب پیشین یا حتی از روی ذوق، یک رفتار یا مسیری را انتخاب میکند، در صورتی که باید این واکنشها دارای ارزش خاصی باشد و یا واکنش، مناسبتی داشته باشد.
حجتالاسلاموالمسلمین قمی عنوان کرد: در حوادث 88 بنده به یاد دارم که در مقابل دانشگاه شریف، در میان جمعی از دانشجویان حضور یافتیم؛ در آن برهه، مباحثات و مجادلات زیادی در بین دانشجویان مطرح میشد، چنین فضایی، نیازمند واکنش متناسب و گاهی بدون فرصت اندیشیدن است و باید دید واکنشهای ناخودآگاه دارای چه قیمتی است و چه تجربهای را میتواند به وجود بیاورد.
وی تصریح کرد: در واقع حتی کنشگر مجال اندیشه و فکر هم ندارد و اگر این واکنشها متکی به مبانی عمیق و عقلانیت شکلگرفته باشد، همان رفتارهای ذوقی نیز میتواند به عنوان یک رهیافت مورد مطالعه قرار بگیرد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: در ثبت تجربیات؛ خردورزی الزامی است و باید این تجربیات، متکی به عقلانیت باشد.
وی تولید 40 اثر در حیطه تجربهنگاری تبلیغی و فرهنگی را کاری ارزشمند از سوی نویسندگان برشمرد و ادامه داد: بنده برخی از این کتابها را مرور کردم و تعدادی از آثار، بسیار فاخر و اثربخش بود.
حجتالاسلاموالمسلمین قمی با اشاره به رهنمودهای رهبر انقلاب پیرامون قدر دانستن تجربهها و اهمیت ثبت و ضبط آنها گفت: معظمله در این باره تأکید دارند که تجربهای که به انسان درس میدهد و راهی، پیش روی او قرار میدهد بسیار اهمیت دارد؛ در راستای تجربهنگاری میتوان به این منویات توجه خاصی داشت.
وی افزود: برخی از طبعها و ذائقهها به سمت تحقیقات کتابخانهای است و برخی به سمت و سوی تحقیقات میدانی میروند، در این راستا برخی از این تجربیات در زمان بحرانی رقم خورده و آن تجربهنگاری، عین خردمندی است.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: تجربهنگاری، به غنای دانش بومی و تکثیر انقلاب اسلامی کمک شایانی میکند، به خصوص اگر بتوان از تجربههای موفق، نتیجه گرفت، البته باید بتوان تجربیات مثبت و منفی را ثبت کرد و برخی از روشها که باعث شکست شده نیز ثبت شود، زیرا در بسیاری از موارد، تجربیات شکستخورده، درسآموزتر است.
وی عنوان کرد: در حال حاضر موارد بسیاری تجربه نگاری فرهنگی و ادبی داریم و باید تجربهنگاری تبلیغی نیز به صورت جدی پیگیری شود، در این باره باید به گزارههای قابل تعمیم برسیم تا ما را به فهم جدیدی برساند؛ در نهایت تجربهنگاریهای تبلیغی باید بومی، دینی، کاربردی، اثربخش و گرهگشای مشکلات جامعه باشد.
خبرنگار: حمیده زند
انتهای پیام/