همشهری آنلاین: کمپانی سونی پیکچرز حقوق اقتباس سینمایی عروسکهای چینی فوقالعاده محبوب لبوبو را خریده است تا براساس آنها فیلم بسازد.

طبیعی بود که دیر یا زود هالیوود هم وارد موجی شود که دنیا را درنوردیده و کودکان و نوجوانان و حتی جوانان کشورهای مختلف را درگیر کرده است. لبوبو عروسکهای کوچک و نرمِ هیولامانندی هستند با چشمهای بزرگ انیمهای، دندانهای نوکتیز و چهرههای بچهگانه. این عروسکها زمانی به یک پدیده تبدیل شدند که لیسا، ستارهٔ کیپاپ و بازیگر سریال «نیلوفر سفید»، آنها را تبلیغ کرد و به شهرت جهانی رساند.
سونی تنها حقوق ساخت فیلم را خریده و قرارداد این هفته بسته شده است. هنوز هیچ نویسنده، کارگردان یا تیم خلاقی برای پروژه انتخاب نشده و حتی مشخص نیست فیلم قرار است لایواکشن باشد یا انیمیشن.
اگر فکر میکنید هالیوود دیگر ایدهای ندارد، باید گفت که اسباببازیهای لبوبو پیشینهٔ داستانی هم دارند. هنرمند کاسینگ لانگ این شخصیت را با الهام از اسطورههای اسکاندیناوی خلق کرده و نخستین بار آن را در مجموعه داستانهای چاپنشدهٔ سال ۲۰۱۵ با عنوان «هیولاها»معرفی کرده بود؛ مجموعهای که شامل شخصیتهای دیگری در دنیای لبوبو نیز میشود.
از همین رو، برند چینی پاپ مارت تابستان امسال اعلام کرد قصد دارد یک واحد تولید فیلم درونشرکتی راهاندازی کند تا سریع از این تب استفاده کند. این کاملاً منطقی است. در ماه ژوئیه نوشته شد که اگر یک شرکت چینی در حال ساخت فیلم لبوبو باشد، هیچ مانعی ندارد که از هوش مصنوعی مولد برای تولید سریع آن استفاده کند، اتفاقی که در استودیوی آمریکایی امکانپذیر نخواهد بود.
یکی از جذابیتهای لبوبو این بود که باید جعبهٔ شانسی میخریدید، بدون اینکه بدانید کدام لبوبو قرار است نصیبتان شود. نوعهای فوقنادر این عروسکها اکنون صدها تا هزاران دلار در اینترنت فروخته میشوند. امسال سریال «ساوت پارک» هم این تب شدید را دست انداخت؛ جایی که دخترهای شهر با استفاده از لبوبوها مراسم قربانی خونین شیطانی انجام میدادند تا به تولد ضدمسیح کمک کنند!
میتوان گفت این تب حالا به اوج رسیده و بچهها خیلی زودتر از آنکه فیلمی ساخته شود، آن را کنار میگذارند، چه برسد به زمان اکران. اما اگر واحد انیمیشن سونی این فیلم را بسازد، این استودیو قبلاً با فیلم «شکارچیان شیطان کیپاپ» موفق شده بود. همچنین پروژههای زیادی براساس اسباببازیهای مد روز و دیگر برندها ساخته شدهاند. و بعد از موفقیت عظیم «باربی»، شرکت Mattel هم بیش از دوازده پروژهٔ سینمایی براساس اسباببازیهای مختلفش در دست توسعه دارد.