شناسهٔ خبر: 75797448 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون رسانه ای وزیر ارشاد: کانون‌های تبلیغاتی نباید از مؤلفه‌های فرهنگی و هنری جدا باشند

تهران- ایرنا- معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی را بنیان ارتباطی کشور دانست و گفت: کانون‌های تبلیغاتی نباید از مؤلفه‌های فرهنگی و هنری جدا باشند، تقویت روایت‌سازی، انسجام ملی و ارتقای ظرفیت‌های استانی در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا نوروزپور چهارشنبه (۲۱ آبان ماه) در پانزدهمین همایش سراسری کارشناسان تبلیغات ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور با بیان اینکه اساس کار دنیا بر تبلیغات است، از کارشناسان خواست تا با شناخت صحیح از روش‌های تبلیغاتی نوین و خلاقانه و به‌کارگیری درست آنها در فعالیت‌های سازمانی، اجازه ندهند اهمیت این حوزه نادیده گرفته شود.

وی، تبلیغات را محور شکل‌گیری اعتماد عمومی و یکی از مولفه‌های امنیت دانست و گفت: هر اقدامی که انسجام ملی را تضعیف یا اعتماد عمومی را کاهش دهد، در نهایت به پیکره کشور لطمه وارد می‌کند.

نوروزپور با اشاره به ضرورت ارتقای سطح فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، ایران را به «سیمرغ بلندپرواز» تشبیه کرد و افزود: هر فرد یا نهادی که دانسته یا نادانسته به یکی از بال‌های این سیمرغ، یعنی ایرانیت و اسلامیت، لطمه وارد کند، عملا به پایه‌های فرهنگی کشور آسیب رسانده است.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بنا بر تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، تقویت و پاسداری زبان دوم اسلام باید به‌ عنوان یک وظیفه فرهنگی در هر استان مورد توجه قرار گیرد و ارتباطات میان‌صنفی در حوزه تبلیغات و رسانه تداوم یابد.

وی، لزوم تبدیل فعالیت‌های تبلیغاتی به کار گروهی و هماهنگ را ضروری دانست و گفت: کانون‌های تبلیغاتی نباید از مؤلفه‌های فرهنگی و هنری جدا باشند. سیاست‌های وزارتخانه بر حمایت از ظرفیت‌های استانی استوار است و نباید اجازه داد کانون‌های خارج از استان‌ها فضاهای تبلیغاتی سایر مناطق را تحت تأثیر قرار دهند.

نوروزپور از کارشناسان خواست با افزایش ظرفیت و سرمایه‌گذاری در کانون‌های تبلیغاتی، زمینه‌ی رشد و روزآمدسازی آنها را فراهم کنند تا صاحبان کسب‌وکارها و فعالان اقتصادی به هم‌افزایی با این کانون‌ها ترغیب شوند.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اهمیت صادرات فرهنگی تأکید کرد: اگر در استان‌های مرزی، کانون‌های تبلیغاتی فعال، باتجربه و پرتوان ایجاد شوند، می‌توانند در کشورهای همسایه فعالیت کرده و آورده‌های فرهنگی و اقتصادی داشته باشند.

وی گفت: سیاست تبلیغات نباید صرفا تجاری باشد بلکه باید از منظر فرهنگی به تبلیغات تجاری نگریست تا هیچ تضادی با برند ملی ایران ایجاد نشود.

به گفته نوروزپور با اجرای برنامه ارزیابی و رتبه‌بندی کانون‌های تبلیغاتی کشور در این دوره‌، هر کانون موظف است در قبال جامعه‌ی محل فعالیت خود، مسئولیت اجتماعی داشته باشد. به همین منظور مجموعه‌ای از مولفه‌های مسئولیت اجتماعی برای کانون‌های استانی تدوین خواهد شد تا عملکرد آن‌ها بر پایه معیارهای فرهنگی و اجتماعی سنجیده شود.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر تنوع فرهنگی کشور و لزوم حفظ میراث سنتی استان‌ها در برنامه‌های تبلیغاتی اظهارداشت: فرهنگ‌های بومی و سنتی نباید در جریان تولید پیام‌های تبلیغاتی در خطر فراموشی یا تغییر قرار گیرند، چراکه اصالت فرهنگی هر استان سرمایه‌ی هویت ملی کشور است.

تبلیغات می‌تواند در خدمت تقویت سرمایه اجتماعی در میان مردم باشد

نیکنام حسینی‌پور رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این همایش با بیان اینکه رونق اقتصاد فرهنگ، توسعه صادرات فرهنگی و پاسداشت هویت ایرانی ـ اسلامی از اولویت‌های سیاست‌های کلان وزارتخانه است، تأکید کرد: پنج برنامه اساسی در این وزارتخانه در همین راستا طراحی شده‌اند و همگی ارتباط نزدیک با حوزه تبلیغات دارند.

وی گفت: بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، تلاش برای حفظ هویت ایرانی و اسلامی، صیانت از زبان فارسی، ملیت و ایرانیت باید سرلوحه برنامه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای کشور قرار گیرد تا روایت‌ها و پیام‌های ملی ایران در سطح داخلی و بین‌المللی با قدرت و اصالت بیشتری بازتاب یابد.

حسینی‌پور با تاکید بر ضرورت توجه به جنبه‌های فرهنگی تبلیغات افزود: بخش عمده‌ای از فعالیت‌های تبلیغاتی امروز ماهیت تجاری دارد اما در همین بستر می‌توان پیام‌های فرهنگی و اجتماعی اثرگذار را نیز منتقل کرد.

رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شرایط پس از جنگ ۱۲ روزه اظهارداشت: ایران هنوز نتوانسته در سطح داخلی و بین‌المللی پیام امید و نشاط اجتماعی خود را به‌ طور کامل ارائه کند و توجه به زیبایی‌شناسی در تبلیغات شهری می‌تواند از راه‌های مؤثر برای بازآفرینی حس آرامش، امیدآفرینی و تقویت سرمایه اجتماعی در میان مردم باشد.

وی با بیان اینکه فرهنگ و هنر ایران معدنی پایان‌ناپذیر از ارزش‌ها و خلاقیت‌ها است، افزود: لازم است ارزیابی شود که تا چه میزان از این ظرفیت‌ها در جهت ایجاد ارزش افزوده فرهنگی و اقتصادی بهره گرفته‌ایم.

حسینی‌پور تاکید کرد: شرکت‌های خصوصی نگاه تبلیغاتی خود را بر منافع تجاری متمرکز می‌کنند اما نهادهای فرهنگی باید این روند را به سوی تلفیق هنر و فرهنگ در تبلیغات هدایت کنند تا این حوزه از کارکرد صرفاً اقتصادی فراتر رفته و به عامل ارتقای فرهنگ عمومی و ذوق زیبایی‌شناختی جامعه تبدیل شود.

پانزدهمین همایش سراسری کارشناسان تبلیغات ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور طی روزهای ۲۰ و ۲۱ آبان‌ماه در تهران در حال برگزاری است.