به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود امانی طهرانی روز چهارشنبه در آیین نکوداشت مقام علمی و اخلاقی استاد رضا روزبه در زنجان با اشاره به فضای فرهنگی و سیاسی دهههای ۲۰ و ۳۰ شمسی و سه جریان غالب آن دوران، افزود: این جریان ها شامل نظام شاهنشاهی که با دین و دیانت میانهای نداشت و در بسیاری از زمینهها با آن مخالفت میکرد؛ جریان چپگرای انقلابی که تحت تأثیر حزب توده، جوانان پرشور را جذب میکرد و جریان غربزده علمی بود که علم را از هویت دینی جدا میدانست و آموزههای اعتقادی را نفی میکرد.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی، جامعه دینی نیز دچار ضعف و پراکندگی شده بود؛ حوزههای علمیه نحیف و بیسامان بودند و روحانیت از جریانهای نوآور فاصله گرفته بود.
به گفته امانی، سه اتفاق مهم زمینهساز انقلاب اسلامی شد: احیای حوزه علمیه قم توسط آیتالله باقری، زعامت آیتالله العظمی بروجردی که فرماندهی واحدی به روحانیت بازگرداند و تأسیس مدارس دینی نوین که تربیت دینی را به سطح جامعه آورد.
وی با اشاره به نقش مرحوم شیخ عباس علی اسلامی در تأسیس بیش از ۷۰ مدرسه دینی در کشور از جمله مدرسه سیدالشهدا یزد، تأکید کرد: این مدارس با تکیه بر فرهنگیان مؤمن و متدین، نقش مهمی در تربیت نسلهای آینده ایفا کردند.
امانی گفت: در این میان، مدرسه علوی که به همت استاد رضا روزبه بنیانگذاری شد، جایگاه ویژهای داشت به نحوی که این مدرسه با نوآوری در برنامههای درسی، شیوههای آموزش و ایجاد موقعیتهای یادگیری رشد دهنده، الگویی برای بسیاری از مدارس دینی و اسلامی کشور شد.
به گفته امانی، مدرسه علوی توانست تراز تربیت تمامساعتی را محقق کند؛ مفهومی که امروز در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز مورد تأکید قرار گرفته است.
امانی همچنین به تلاشهای نظام شاهنشاهی برای تعطیلی این مدارس اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۵۳ بخشنامهای صادر شد که مدارس جامعه تعلیمات اسلامی را هدف قرار داد، اما مدرسه علوی با تدبیر و مقاومت، دوام آورد و تا دوران انقلاب اسلامی پابرجا ماند.
وی با تأکید بر اهتمام ویژه دولت کنونی و شخص رئیسجمهور به موضوع مدرسه، از طراحی جایزههای فاخر برای تکریم مقام معلم خبر داد و گفت: جایزه ملی استاد رضا روزبه دارای رنگ و بویی خاص است که میتواند جریانساز و الهامبخش برای معلمان باشد.
وی اظهار کرد: این جایزه نه فقط قدردانی از یک فرد، بلکه تقویت یک جریان تربیتی است و به مدیرانی تعلق می گیرد که در مسیر تربیت دینی و علمی گام برداشتهاند تا بتوانند با اعتبار این جایزه، فعالیتهای خود را در مسیر استاد روزبه توسعه دهند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: تلفیق علم، ایمان و اخلاص استاد روزبه، الگویی پایدار برای نظام تعلیم و تربیت کشور است.
«استاد رضا روزبه زنجانی» (۱۳۰۰ - ۱۳۵۲ ش)، مدرس فیزیک، از پیشگامان تعلیم و تربیت نوین اسلامی در ایران و نخستین مدیر «مدرسه علوی» تهران بود و شاگردان زیاد و برجسته ای را در این مدرسه تربیت کرد.
استاد روزبه، علاوه بر تخصص در علم فیزیک، در علوم فقه، اصول، کلام، تفسیر و علوم قرآنی نیز متبحر بود و تدریس می کرد.