شناسهٔ خبر: 75792172 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

امانی: استاد روزبه نقش بی‌بدیلی در احیای مدارس دینی دارد

زنجان- دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نقش استاد رضا روزبه در احیای مدارس دینی گفت: تلفیق علم، ایمان و اخلاص استاد روزبه، الگویی پایدار برای نظام تعلیم و تربیت کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمود امانی، ظهر چهارشنبه در آئین نکوداشت استاد رضا روزبه، به نقش بی‌بدیل این استاد برجسته زنجانی در احیای الگوی مدرسه‌داری دینی اشاره و اظهار کرد: استاد روزبه و مرحوم شیخ عباس علی اسلامی با تأسیس بیش از ۷۰ مدرسه دینی در نقاط مختلف کشور، به تربیت نسل‌های آگاه و مؤمن کمک شایانی کردند.

وی با بیان اینکه برخی از این مدارس تا امروز پابرجاست، یادآور شد: به عنوان مثال یک مدرسه از سال ۱۳۳۷ تاکنون با مدیریت آقای علی‌اکبر رئوف به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در میان این مدارس، مدرسه علوی که توسط استاد روزبه پایه‌گذاری شد، جایگاه ویژه‌ای دارد؛ زیرا او توانست به‌طور عملی، الگوی تلفیق علم و تربیت دینی را پیاده کند.

وی ادامه داد: این مدرسه از نظر علمی، نوآوری آموزشی و ایجاد موقعیت‌های یادگیری فعال و رشد دهنده، در زمان خود بی‌نظیر بود و الگویی الهام‌بخش برای مدارس دینی و اسلامی دیگر شد و تربیت چند ساحتی آن امروز در سند تحول آموزش و پرورش مورد توجه است.

امانی با اشاره به اینکه در روزگاری جریان‌های سکولار و غرب‌زده تلاش داشتند علم را از آموزه‌های الهی جدا کنند و جامعه دینی ایران دوران دشواری را پشت سر می‌گذاشت، خاطرنشان کرد: در این دوران حوزه‌های علمیه تضعیف شده و بخشی از روحانیت با کمبود علمی و خرافه‌زدگی روبرو بود.

وی سه جریان مهم را زمینه‌ساز بیداری دینی در ایران در این دوران دانست و گفت: احیای حوزه علمیه قم به‌دست آیت‌الله حائری یزدی، زعامت حضرت آیت‌الله‌العظمی بروجردی که روح تازه‌ای در حوزه‌ها دمید و شکل‌گیری مدارس دینی نوین که نقش اساسی در تربیت نسل آگاه و مؤمن داشتند، از جمله این جریان‌های مهم به‌شمار می‌رود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، «جایزه ملی استاد رضا روزبه» را یادآور شخصیت و تلاش‌های این استاد در زمینه تربیت اسلامی دانست و بر اهمیت امید و غیرت معلمان در مسیر تربیت نسل آینده تأکید کرد.

وی همچنین بر حمایت نظام از معلمان و مدارس تأکید کرده و خواستار استمرار جریان‌های مردمی در تکریم معلمان شد و افزود: دولت کنونی و شخص رئیس‌جمهور به موضوع مدرسه، از جمله طراحی جایزه‌های فاخر برای تکریم مقام معلم اهتمام ویژه دارد.

امینی با اشاره به اینکه تلفیق علم، ایمان و اخلاص استاد روزبه، الگویی پایدار برای نظام تعلیم و تربیت کشور است، تصریح کرد: این جایزه نه فقط قدردانی از یک فرد، بلکه تقویت یک جریان تربیتی است و به مدیرانی تعلق می‌گیرد که در مسیر تربیت دینی و علمی گام برداشته‌اند تا بتوانند با اعتبار این جایزه، فعالیت‌های خود را در مسیر استاد روزبه توسعه دهند.