سعید ساکت در گفتوگو با خبرنگار ایمنا ضمن تاکید بر ضرورت دریافت مجوز معاینه فنی برای وسایل نقلیه موتوری اظهار کرد: فراهم کردن زیرساختهای مناسب ارائه این خدمات به شهروندان از یک سو و مدیریت مناسب مراکز از جمله برنامههایی بوده است که در دستورکار «سازمان مدیریت حملونقل بار و کالای درون شهری» و «اداره هوشمندسازی» این معاونت قرار گرفته است.
وی افزود: مدیریت یکپارچه مراکز معاینه فنی و نظارت درست بر نحوه ارائه خدمات آنها به شهروندان، کیفیت فنی انجام تستهای مربوطه روی خودروها، ارزیابی عملکردی این مراکز طی ادوار زمانی، امکان اعمال برخط تعرفههای مصّوب و آئین نامههای ابلاغی و ارتباط آنها با سازمان مدیریت حملونقل بار و کالای درون شهری شهرداری اصفهان، همچنین نظرسنجی از کیفیت خدمات ارائه شده از ویژگیهای این سامانه مدیریتی است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: در لبه شهروندی، مراجعهکنندگان با فراهمشدن امکان دریافت نوبت مراجعه به تناسب ظرفیت موجود، تاریخ و ساعت فعالیت هر مرکز و پرداخت هزینه بهصورت آنلاین در زمان مراجعه خود به این مراکز صرفهجویی کرده و همچنین با قابلیتهای جدید میتوانند پیش از انقضای زمان معاینه فنی (برای مثال یکسال پس از صدور) بهموقع از زمان مراجعه آتی خود مطلع شوند.
ساکت ضمن اشاره به اهمیت برنامهریزی پیش از سفر برای شهروندان افزود: ارائه برخی از خدمات که با اجبار به مراجعه حضوری در یک محل نیازمند است، بهطور معمول بدون در نظرگرفتن ظرفیت مراجعه به آن محل انجام میشود و در نتیجه شاهد ازدحام و شلوغی در بسیاری از نقاط هستیم که ناشی از برهم خوردن توازن عرضه و تقاضای ارائه خدمات در آن اماکن است.
وی تاکید کرد: برنامهریزی پیش از سفر به معنای مشاهده وضعیت شبکه معابر از نظر میزان ترافیک و ازدحام لحظهای، تخمین زمان سفر رسیدن به یک محل و دریافت خدمات مورد نظر است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به سابقه نوبتدهی اینترنتی افزود: با شیوع همهگیری بیماری کرونا، بسیاری از خدمات به سمت الکترونیکی شدن و عدم نیاز به مراجعه حضوری یا حتیالامکان به حداقل رساندن ازدحام سوق پیدا کرد، از اینرو نسخه اولیه نوبتدهی اینترنتی به این مراکز نیز معرفی شده بود که بدون کیفیت و استانداردهای لازم بود.
ساکت اظهار داشت: در سامانه جدید که با همکاری سازمان فاوای شهرداری اصفهان تأمین و پیادهسازی شده ضمن رفع نواقص سابق و علاوه بر کاربرپسند بودن تلاش شده است تا زیرساختهای تأمین دادههای مورد نیاز برای تحلیلها و برنامهریزیهای آتی نیز فراهم شود.
وی افزود: در کشورهای اروپایی، جریمه تردد بدون داشتن مجوزهای دورهای معاینه فنی از ۱۵۰ تا ۵۰۰ یورو است و خودروها باید پیش از مراجعه به مراکز معاینه فنی دورهای (PTI) به رزرو نوبت اقدام کنند؛ در کشورهای منطقه از جمله عربستان نیز از سال ۲۰۲۳ میلادی مراجعه به مراکز تنها با رزرو قبلی و اینترنتی امکانپذیر است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان ضمن اشاره به وضعیت کلی مراجعه به مراکز معاینه فنی کشور تصریح کرد: از سال ۱۳۹۴ با تصویب و وضع قوانین در زمینه اجبار و الزام به دریافت معاینه فنی و کاهش سال معافیت خودروها روند مراجعه به این مراکز در کشور افزایش یافته است اما در کل کشور همچنان ضریب نفوذ به کمتر از ۵۰ درصد میرسد بهویژه درباره موتورسیکلتها که سهم آلایندگی بیشتری را نیز در میان وسایل نقلیه موتوری به خود اختصاص میدهند.
ساکت با یادآوری ارائه خدمات رایگان برای معاینه فنی موتورسیکلتها در سال گذشته گفت: برنامه ریزی و سیاستگذاری راهبردی در حوزه حملونقل و ترافیک به دنبال نفی ماهیت وسایل نقلیه ای مانند موتورسیکلت نیست، بلکه در تلاش است تا با ساماندهی ترددهای این مُد سفر، هم در کاهش پیامدهای زیست محیطی و ایمنی، رفتارسازی و فرهنگسازی در استفاده از این وسیله نقلیه را گسترش دهد.
وی خاطرنشان کرد: درباره مراکز معاینه فنی طبق گزارشهای رسمی، تخلفاتی در فرایند معاینه فنی و صدور مجوز به ویژه در مراکز نسبتاً حاشیهای کلانشهرها که نظارت درست و مناسبی بر نحوه فعالیت آنها صورت نمیگیرد مشاهده میشود که این امر گاهی به نارضایتی و شکایت شهروندان نیز منجر شده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: شهرداری اصفهان برای مراکز تحت مدیریت خود، سامانه جدید را اجرایی میکند تا علاوه بر فراهمشدن امکان نظارت هوشمند، از دادههای بهدست آمده نیز بهمنظور برنامهریزی و ارزیابیهای آتی استفاده شود.