به گزارش خبرگزاری آنا، بهرام عابدی مدیر کل آموزش و برنامهریزی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ضرورت بازنگری دروس دانشگاهی گفت: بازنگری برنامههای درسی نهتنها یک ضرورت آموزشی بلکه اقدامی راهبردی همسو با سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد برای توسعه پایدار، ارتقای مهارتهای دانشجویان و کاهش بیکاری فارغالتحصیلان است. عدم بهروزرسانی سرفصلها موجب کاهش کیفیت آموزشی، فاصله گرفتن دانشگاه از نیازهای واقعی جامعه و صنعت و افت مهارتهای عملی دانشجویان میشود.
نقش بازنگری دروس در ارتقای اشتغالپذیری فارغالتحصیلانوی افزود: بازنگری برنامههای درسی فرصت بازآفرینی آموزش عالی را فراهم میکند تا همسو با تحولات جهانی و نیازهای بومی کشور باشد. پیامدهای مثبت این اقدام شامل افزایش کیفیت آموزشی، تقویت مهارتهای حرفهای، پژوهشی و فناوری دانشجویان، ارتقای اشتغالپذیری فارغالتحصیلان، توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت، طراحی برنامههای بینرشتهای نوآورانه و مهارتمحور و انطباق با استانداردهای ملی و بینالمللی است.
عابدی درباره مجوز وزارت علوم برای واگذاری بازنگری برنامههای درسی به دانشگاه آزاد گفت: این مجوز به دانشگاه آزاد اجازه میدهد برنامههای اختصاصی خود را در چارچوب ضوابط آییننامه تدوین و بازنگری کند. این اقدام موجب کاهش بوروکراسی، تسریع در تدوین و تصویب برنامهها، بهرهگیری حداکثری از ظرفیت هیات علمی و پژوهشگران داخلی، انعطافپذیری در طراحی برنامهها متناسب با نیاز هر منطقه و صنعت و مهارتمحور کردن آموزشها میشود. هدف اصلی، تربیت نیروی انسانی توانمند، خلاق و کارآفرین برای ورود موثر به جامعه و صنعت است.
۱۷ عنوان برنامه درسی جدید علوم انسانی در دست تدوینمدیر کل آموزش و برنامهریزی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد توضیح داد: در حوزه علوم انسانی در سال جاری، بیش از ۱۷ عنوان برنامه درسی جدید، اغلب بینرشتهای و مهارتمحور، در دست تدوین است که ۹ برنامه آن مطابق آخرین چارچوب آییننامه وزارت علوم تدوین و برای تصویب به شورای برنامهریزی و گسترش دانشگاه ارسال شده است. بازنگری برنامههای موجود در دو مرحله انجام میشود:
بازنگری جزئی (۳۰ درصدی) شامل اصلاح محتوای دروس، بهروزرسانی منابع، بازنگری پیشنیازها بدون تغییر ماهیت درس؛ تاکنون بیش از ۳۰ برنامه درسی مورد بازنگری جزئی قرار گرفته است.
بازنگری جامع (۱۰۰ درصدی) شامل اصلاح کامل برنامههایی که بیش از ۵ تا ۱۰ سال از تدوین آنها گذشته و نیاز به بازنگری کلان دارند. این نوع بازنگری شامل طراحی رشتههای جدید، ادغام یا تغییر نام و اهداف، ایجاد دورههای بینرشتهای، پودمانی، غیرحضوری و مهارتمحور است.
عابدی در پایان تاکید کرد: بازنگری دروس علوم انسانی دانشگاه آزاد، همسو با سند تحول و تعالی و استانداردهای ملی و بینالمللی، کیفیت آموزش، مهارتآفرینی و اشتغالپذیری دانشجویان و رقابتپذیری دانشگاه را ارتقا میدهد و نقطه عطفی در تحول آموزش عالی کشور محسوب میشود.
انتهای پیام/