7 تا از مرگبارترین خودروهای جهان در تاریخ
صاحبخبر - آیا میدانستید برخی از مرگبارترین خودروهای جهان در تاریخ، میتوانند سورپرایزکننده باشند؟ این مقاله به بررسی ۷ مدل از خطرناکترین اتومبیلها میپردازد که باید از آنها اجتناب کنید.
خودروهایی که در این لیست قرار گرفتهاند، با وجود شهرت برخی از آنها، دارای مشکلات طراحی فاجعهبار و نقصهای ایمنی جدی بودهاند. این نواقص منجر به حوادث مرگبار و جراحات بسیاری برای رانندگان و سرنشینان خودرو در طول سالیان متمادی شده است.
فورد برانکو ۲: شاسیبلند مستعد واژگونی
فورد برانکو ۲ (Ford Bronco II)، که از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۹ خورشیدی (۱۹۸۳ تا ۱۹۹۰ میلادی) تولید شد، با وجود محبوبیت فورد برانکو، یکی از مرگبارترین شاسیبلندها محسوب میشود. این مدل بهدلیل مرکز ثقل بالا و عرض کم، مستعد واژگونی بود. مهندسان فورد پیش از عرضه، نگرانیهای خود را در مورد خطر بالای واژگونی ابراز کرده بودند. بین سالهای ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۹ (۱۹۸۶ تا ۱۹۹۰)، نرخ مرگومیر این شاسیبلند به ۳٫۸۷ مورد به ازای هر ۱۰ هزار خودرو رسید. فورد هرگز فراخوانی برای رفع این مشکل صادر نکرد و با شکایتهای متعدد قضایی مواجه شد.
فورد اکسپلورر: جایگزینی که امنتر نبود
فورد اکسپلورر (Ford Explorer) که در سال ۱۳۶۹ (۱۹۹۰ میلادی) برای جایگزینی برانکو ۲ معرفی شد و تا سال ۱۳۸۱ (۲۰۰۲ میلادی) تولید میشد نیز ایمنی بهتری نداشت. این شاسیبلند که بر پایه شاسی وانت رنجر با وزن تقریبا ۲۷۲ کیلوگرم (۶۰۰ پوند) ساخته شده بود، همانند برانکو ۲، بهدلیل مرکز ثقل بالا و عرض کم، ریسک بالایی برای واژگونی داشت. پیشنهاد مهندسان برای عریضتر کردن پیش از عرضه رد شد. علاوه بر این، تایرهای معیوب فایراستون (Firestone) که دچار جدایش آج و ترکیدن میشدند، خطر واژگونی در سرعتهای بالا را افزایش میدادند. این نسل از اکسپلورر به بیش از ۲۰۰ مرگ و ۷۰۰ جراحت در ایالات متحده مرتبط شده است.
تویوتا یاریس: شتاب ناخواسته، صندلی متحرک
تویوتا یاریس (Toyota Yaris) یک شاسیبلند نسبتا جدیدتر است که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ در ایالات متحده تولید میشد و به شهرت مرگباری دست یافت. این خودرو با مشکلات خطرناکی از جمله شتابگیری ناخواسته (unintended acceleration) مرتبط بود که باعث بسیاری از تصادفات شد. همچنین، صندلی راننده بهطور ناگهانی حرکت میکرد، سیمکشیهای معیوب منجر به باز شدن نادرست کیسههای هوا میشد و حتی لنتهای کمربند ایمنی در حین تصادفات آتش میگرفتند. تنها مشکل شتابگیری ناخواسته یاریس به ۸۹ مرگ مرتبط است. تویوتا فراخوانهای گستردهای برای رفع این نقصها صادر کرد، اما همچنان با شکایتهای متعدد قضایی روبرو شد.
سوزوکی سامورایی: سبکوزن و خطرناک
سوزوکی سامورایی (Suzuki Samurai)، که بین سالهای ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۴ (۱۹۸۶ تا ۱۹۹۵) در ایالات متحده عرضه شد، خودرویی سبکوزن با عرض کم بود که به آسانی واژگون میشد. این مدل فاقد ویژگیهای ایمنی مدرن مانند کیسه هوا و ترمزهای ضد قفل (ABS) بود و گزارشهایی از پدیده لرزش مرگبار (death wobble) در سرعتهای بالا برای آن وجود داشت. نشریه Consumer Reports ادعا کرد که تستهای واژگونی این خودرو دستکاری شده بودند، اما سوزوکی در این پرونده پیروز شد. با این حال، سوزوکی سامورایی به حدود ۲۱۳ مرگ و ۸۲۰۰ جراحت مرتبط شده است.
بیشتر بخوانید
کوچکترین سدان تویوتا با لباس اسپرت GR و پیشرانه هیبریدی معرفی شد فورد اکسپلورر 2025 شاسی بلند هیجان انگیز آمریکایی رونمایی شد پیکاپ شگفت انگیز فورد F-150 Raptor R با قدرت بیش از 900 اسب بخار معرفی شد کامیون سنگین فورد F مکس 2025 با طراحی جدید و فناوریهای هوشمند معرفی شد
شورولت کبالت: سوئیچ احتراق مرگبارترین خودروهای جهان
شورولت کبالت (Chevrolet Cobalt)، تولید شده بین سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ (۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸)، نه یک شاسیبلند، بلکه یک خودروی سواری بود که نقص طراحی در سوئیچ احتراق آن را به یکی از مرگبارترین خودروهای جهان تبدیل کرد. یک جاکلیدی سنگین یا برخورد زانو میتوانست سوئیچ را از حالت روشن به حالت لوازم جانبی یا خاموش تغییر دهد. این اتفاق در حین رانندگی، فرمان برقی، ترمزهای برقی و کیسههای هوا را غیر فعال میکرد. در نتیجه، کنترل و توقف خودرو بسیار دشوار میشد و کیسههای هوا در صورت تصادف عمل نمیکردند. طبق گزارش «وکس» (Vox)، این سوئیچ معیوب به ۱۲۴ مرگ مرتبط است، اما گمان میرود تعداد واقعی مرگومیرها بسیار بیشتر باشد.
آئودی ۵۰۰۰: توهم شتاب ناخواسته
آئودی ۵۰۰۰ (Audi 5000) یک خودروی لوکس بود که بین سالهای ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۵ (۱۹۷۸ تا ۱۹۸۶) باعث مرگومیرهای متعددی شد. این خودرو گزارشهای متعددی از شتابگیری ناخواسته ناگهانی داشت که منجر به تصادفات میشد. این نقص با تحقیقاتی که ادعا میکرد رانندگان به اشتباه پدال گاز را به جای ترمز فشار دادهاند، پوشانده شد. اما گفته میشود که این ادعا با ویدیوهای دستکاریشده همراه بوده است. همچنین، مشکل از دست دادن ترمز در کنار شتابگیری ناخواسته وجود داشت. فولکسواگن (Volkswagen)، شرکت مادر آئودی، فراخوانی را برای تعویض کفپوشهای معیوب که ممکن بود مسبب مشکل باشند، صادر کرد. این خودرو به حدود ۶۶۰ مرگ و ۱۳۸۰ تصادف مرتبط است.
فورد پینتو: باکی از آتش و انفجار
فورد پینتو (Ford Pinto)، که در سال ۱۳۵۰ (۱۹۷۱) معرفی شد، به دلیل قیمت ارزان، ابعاد جمعوجور و کارایی مورد توجه قرار گرفت، اما شهرت مرگباری پیدا کرد. این خودرو نقص طراحی داشت که در آن باک سوخت بسیار نزدیک به سپر محور عقب قرار گرفته بود. در صورت برخورد از عقب، باک به راحتی سوراخ شده و منجر به آتشسوزی یا انفجار میشد. علاوه بر این، برخوردهای شدید اغلب باعث گیر کردن درها و حبس شدن سرنشینان در داخل خودرو میشد. ادعا شده است که پینتو با اقدامات کاهش هزینه به سرعت وارد بازار شد و فورد از نقصها آگاه بود اما سود را بر ایمنی ترجیح داد. برخی منابع بیش از ۹۰۰ مرگ ناشی از سوختگی را به پینتو نسبت میدهند، در حالی که برخی دیگر عدد رسمی را ۲۷ مورد اعلام میکنند.∎