شناسهٔ خبر: 75700746 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد: تعداد رسانه‌های کشور طی یک دهه اخیر چهار برابر رشد کرده است

همدان- ایرنا- معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال ۱۳۹۳ کمتر از سه هزار و ۸۰۰ رسانه در کشور داشتیم اما هم اکنون نزدیک به ۱۵ هزار مجوز رسانه صادر شده و شاهد رشد چهار برابری رسانه‌ها طی یک دهه اخیر بوده ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «محمدرضا نوروزپور» عصر پنجشنبه در نشست هم اندیشی با مدیران و سرپرستان رسانه های استان همدان، در پاسخ به برخی گلایه‌ها درباره تعداد بالای صدور مجوزهای رسانه‌ای، افزود: قوانین به گونه‌ای تنظیم شده که وزارت ارشاد را ترغیب و ملزم به صدور مجوز می‌کند.

وی با بیان اینکه صدور مجوز برای رسانه‌ها قانون است و نمی‌توانیم خلاف آن عمل کنیم، بیان کرد: طبق قانون هر فردی که شرایط قانونی را برای داشتن رسانه را داشته باشد، مجوز دریافت می‌کند.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لایحه قانون مطبوعات، اظهار کرد: قانون مطبوعات در سال ۱۳۹۶ نوشته شد و لایحه‌ای برای اصلاح آن طی سال‌های گذشته و هم در دوران دولت شهید رییسی به مجلس رفت، اما هنوز اجرایی نشده است.

نوروزپور گفت: اگر اصلاح این لایحه جدی شود، می‌توان مقرراتی برای مواجهه با اخبار جعلی در فضای مجازی در دل آن پیش‌بینی کرد و ما پیگیر این موضوع هستیم و امیدواریم اتفاق مناسبی در این زمینه بیافتد.

وی به معضل کاغذ برای نشریات چاپی اشاره کرد و افزود: موضوع کاغذ یک معضل جهانی است و هر اندازه نشریات به سمت دیجیتالی شدن حرکت کنند، مورد تایید و تشویق است، چرا که این مساله آسیب کمتری به محیط زیست می‌زند.

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کاغذ دولتی در یک مقطع تمام شد و در حال حاضر کاغذ دولتی نداریم و درخواست‌ها برای تخصیص ارز دولتی برای کاغذ نیز رد شد، زیرا ارز دولتی فقط به کالاهای اساسی تخصیص می‌یابد که قانون پیشتر آنها را مشخص کرده است.

پیش بینی کاهش قیمت کاغذ مطبوعاتی تا ۳۰ درصد

نوروزپور علت گرانی کاغذ را افزایش قیمت دلار و وارداتی بودن آن عنوان کرد و افزود: کاغذ مطبوعات در داخل تولید نمی‌شود و تاخیر در ثبت سفارشات به دلیل جنگ ۱۲ روزه نیز بر افزایش قیمت ها تاثیر گذاشت.

وی از وارد شدن چندین محموله کاغذ به کشور در آینده نزیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد با ترخیص و ورود این محموله‌ها، قیمت کاغذ حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

نوروزپور با بیان اینکه مهلت پنج ساله در زمینه ارایه آگهی های دولتی به رسانه ها رو به اتمام است، ادامه داد: ما به عنوان حامی رسانه‌ها و به ویژه رسانه‌های چاپی که نماد دموکراسی هستند، سعی می‌کنیم برای توقف این تصمیم اقدام کنیم و حمایت از روزنامه‌ها از طریق توزیع آگهی‌های دولتی ادامه یابد.

وی تاکید کرد: بهترین روش توزیع آگهی ها، تداوم توزیع شفاف و قانونمند آگهی‌هاست و وزارت ارشاد توزیع آگهی‌ها را در چارچوب سامانه و بر اساس قانون انجام می‌دهد و بررسی می‌کند تا حق هیچ رسانه‌ای ضایع نشود.

توزیع یارانه رسانه‌ها؛ عادلانه است

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره یارانه رسانه‌ها نیز خاطرنشان کرد: کل یارانه در نظر گرفته شده ۲ هزار میلیارد ریال است که در سال جدید ۲۳۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته و امیدواریم این یارانه صد درصد تخصیص پیدا کند.

نوروزپور گفت: این در حالیست که حتی اگر این مبلغ کامل هم دریافت شود، سهم هر یک از ۱۵ هزار رسانه بسیار ناچیز خواهد بود.

وی افزود: توزیع یارانه بر اساس رتبه‌بندی ماشینی و شاخص‌های کیفی مانند نظم در انتشار انجام می‌شود و دستی نیست، اما ما بررسی می‌کنیم تا حق کسی ضایع نشود بنابراین اعتراض ها بررسی می شود.

بیمه روزنامه‌نگاران تسهیل شد

معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلات بیمه روزنامه‌نگاران گفت: با سازمان تامین اجتماعی رایزنی کردیم و حداقل نرمش در قانون ایجاد شده تا اگر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان تایید کند که فردی روزنامه‌نگار بوده و در دوره‌ای بیمه نشده، ما به التفاوت بیمه را به صندوق حمایت از هنرمندان پرداخت کند تا سوابق بیمه‌ای آنان اصلاح شود و حتی موارد مرتبط با مشاغل سخت و زیان‌آور نیز رفع شده است.

نوروزپور در ادامه با تاکید بر اهمیت آموزش به عنوان دغدغه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: دفتر توسعه آموزش رسانه‌ای برنامه‌های جدیدی را در این زمینه آغاز کرده و درخواست کردیم دوره‌های آموزشی به ویژه در استان‌های محروم برگزار شود.

وی با بیان اینکه برای برخی استان‌های محروم، ضریب یارانه را ارتقا می‌دهیم و آموزش نیز در این استان‌ها در اولویت است، از برگزاری دوره‌های آموزشی در قالب پلتفرم و وبینار برای سایر مناطق کشور خبر داد تا همه بتوانند از این آموزش‌ها استفاده کنند.

نوروزپور به سه نوع آموزش همچون اعزام اساتید به استان‌ها، آموزش‌های وبیناری و آموزش‌های جدید و به روز دنیا در مورد اقتصاد رسانه و تولید محتوا برای بلوغ مالی رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: به دلیل تخصصی بودن برخی مباحث و محدودیت اساتید، این دوره‌ها به صورت هزینه ای برگزار می‌شوند، اما برای استان‌ها تخفیفات ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

وی همچنین گفت: با تغییر و تحولات جهانی، اهالی رسانه باید خود را به فناوری های روز و توانمندی های جدید مجهز کنند تا بتوانند همچنان مخاطب داشته باشند.