شناسهٔ خبر: 75694730 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

مدیر خانه طلاب جوان مطرح کرد؛

۳ رویکرد تحول‌آفرین برای ارتقای حوزه و پاسخ به نیاز‌های اجتماعی

حجت‌الاسلام بهزادی اهداف و برنامه‌های خانه طلاب جوان را در قالب سه رویکرد گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و الگوسازی تشریح کرد و گفت: خانه طلاب با تمرکز بر تحول بنیادین حوزه‌های علمیه و خدمت به محرومان، تلاش دارد هویت طلبگی را در جامعه امروز تقویت کند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام محمد بهزادی مدیر خانه طلاب جوان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با تشریح اهداف و رویکردهای سه‌گانه این مجموعه از تلاش‌های مستمر خانه طلاب برای تحول و تعالی حوزه‌های علمیه و پاسخگویی به نیازهای اجتماعی گفت.

رویکرد اول: گفتمان‌سازی برای تحول حوزه

وی در تشریح رویکرد نخست خانه طلاب جوان گفت: هدف اصلی ما در این بخش ایجاد تحول و تغییر بنیادین در حوزه به ویژه در میان طلاب جوان است تا حوزه بیش از پیش به سمت مکتب امام خمینی(ره) حرکت کند.

حجت‌الاسلام بهزادی افزود: باور ما این است که تحقق این هدف بسیاری از مشکلات حوزه را به صورت اساسی برطرف خواهد کرد.

وی ادامه داد: ماموریت اصلی خانه طلاب اقامه مکتب امام در حوزه است. به همین منظور فعالیت‌های متنوعی را سامان داده‌ایم. از جمله انتشار نشریه «خط و عهد» که در شماره‌های اخیر به موضوعات مهمی مانند «ربیون» پرداخته است؛ مفهومی قرآنی که می‌تواند حلقه واسط بین امام و مردم باشد تا اهداف امام در جامعه بهتر محقق شود.

مدیر خانه طلاب جوان درباره دیگر فعالیت‌های این حوزه گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ما در گفتمان‌سازی طرح «سیر صراط» است که هدف آن نزدیک کردن کتاب‌ها و اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب به طلاب است. برای این منظور بسته‌های پشتیبانی تهیه شده و تعدادی از طلاب به صورت فعال در این طرح مشارکت دارند.

وی همچنین به اردوهای سالانه خانه طلاب اشاره کرد و گفت: این اردوها با حضور طلاب سراسر کشور برگزار می‌شود و هدف آن کمک به رشد علمی و عملی طلاب است. در این اردوها تمرکز اصلی بر آشنایی با شخصیت و اندیشه حضرت امام(ره) است و دغدغه اصلی ما تحقق همین موضوع است؛ زیرا معتقدیم این امر نقش مهمی در شکل‌گیری هویت و کارآمدی طلبگی در جامعه امروز ایفا می‌کند.

رویکرد دوم: جریان‌سازی و پاسخ به نیازهای جامعه

حجت‌الاسلام بهزادی درباره رویکرد دوم خانه طلاب گفت: ما معتقدیم که گفتمان‌سازی زمانی کامل می‌شود که به اقدام عملی تبدیل شود. در این بخش دغدغه اصلی ما تبدیل فکر و اندیشه به اقدام عملی در جهت خدمت به محرومان و پاسخگویی به نیازهای جامعه است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های مهم ما برگزاری اردوهای جهادی در مناطق محروم مانند بشاگرد است که سال‌ها به صورت مستمر برگزار شده است. این اردوها فرصتی برای خدمت‌رسانی مستقیم به مردم نیازمند فراهم می‌کنند.

مدیر خانه طلاب جوان درباره طرح «ازدواج آسان» در بشاگرد توضیح داد: با همکاری حاج آقای مومنی طرح ازدواج آسان را دنبال می‌کنیم و تاکنون با کمک خیرین توانسته‌ایم حدود هزار جهیزیه برای زوج‌های جوان فراهم کنیم. این اقدام علاوه بر کمک به تسهیل ازدواج در راستای فرهنگ‌سازی و کاهش تجملات‌گرایی در ازدواج‌ها بسیار مؤثر بوده است.

وی در پایان این بخش گفت: دوستان توانسته‌اند تا حد زیادی فرهنگ ازدواج ساده، شیرین و بدون هزینه‌های سنگین را در منطقه جا بیندازند؛ به گونه‌ای که این سبک ازدواج با شأن و شرایط مردم منطقه همخوانی دارد و جایگزینی برای تجملات غیرضروری شده است.

رویکرد سوم: الگوسازی؛ پیش‌نیاز اثربخشی فعالیت‌ها

مدیر خانه طلاب جوان درباره رویکرد سوم یعنی الگوسازی گفت: ما معتقدیم که فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی زمانی اثرگذار خواهند بود که ابتدا خود اعضای خانه طلاب این مسیر را به صورت عملی و معنوی طی کرده باشند. یعنی هر یک از اعضا باید خودشان ابتدا در مسیر معنویت، حضور فعال در هیئت‌ها، شرکت در برنامه‌های جهادی و دیگر فعالیت‌ها رشد کرده باشند.

وی افزود: رشد فردی و جمعی اعضا شرط لازم برای اثرگذاری فعالیت‌های خانه طلاب است. به همین دلیل ما توجه ویژه‌ای به این موضوع داریم تا اعضا به صورت عینی و عملی این مسیر را طی کنند.

فعالیت‌های علمی و پژوهشی

حجت‌الاسلام بهزادی درباره بعد علمی و پژوهشی خانه طلاب جوان توضیح داد: از نظر علمی حرکت منظمی برای تبیین و توسعه اندیشه‌های امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب آغاز کرده‌ایم. در حوزه‌های مختلف مانند فلسفه، عرفان و معارف، پژوهش‌های متعددی انجام می‌شود و طرح‌های پژوهشی به خوبی در حال پیشرفت و توسعه است.

وی ادامه داد: خانه طلاب تاکنون محصولات پژوهشی متعددی ارائه کرده است؛ از جمله کتابهای« طرح کلی اندیشه مقاومت» که کتاب سال حوزه علمیه قم شد و «مکتب تربیتی حضرت امام» که چاپ اول آن به پایان رسیده و استقبال خوبی از آن شده است.

مدیر خانه طلاب جوان درباره تازه‌ترین محصول پژوهشی گفت: کتاب «طرح محو اسرائیل» به صورت پژوهش جمعی توسط اعضای خانه طلاب تهیه شده است. این کتاب چارچوبی نظام‌مند و منسجم بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب برای حرکت جمهوری اسلامی در مسیر تحقق اهداف خود ارائه می‌دهد. این اثر در قالب کلیپ‌ها و طرح‌های متنوع نیز معرفی شده و از محصولات مهم پژوهشی ما به شمار می‌رود.

جمع‌بندی و چشم‌انداز آینده

حجت‌الاسلام محمد بهزادی در پایان تاکید کرد: خانه طلاب جوان با تمرکز بر سه رویکرد گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و الگوسازی، تلاش می‌کند نقش مؤثری در تحول حوزه‌های علمیه و پاسخگویی به نیازهای جامعه ایفا کند.

وی افزود: هدف نهایی ما نه فقط ایجاد تغییر در فضای حوزه بلکه اثرگذاری واقعی و ملموس در زندگی مردم و تقویت هویت طلبگی در عصر حاضر است. ما معتقدیم این مسیر، مسیر مکتب امام است که می‌تواند آینده حوزه و جامعه را به شکلی روشن و امیدبخش رقم بزند.

حجت‌الاسلام محمد بهزادی مدیر خانه طلاب جوان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با تشریح اهداف و رویکردهای سه‌گانه این مجموعه از تلاش‌های مستمر خانه طلاب برای تحول و تعالی حوزه‌های علمیه و پاسخگویی به نیازهای اجتماعی گفت.

حجت‌الاسلام محمد بهزادی مدیر خانه طلاب جوان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با تشریح اهداف و رویکردهای سه‌گانه این مجموعه از تلاش‌های مستمر خانه طلاب برای تحول و تعالی حوزه‌های علمیه و پاسخگویی به نیازهای اجتماعی گفت. خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا،

رویکرد اول: گفتمان‌سازی برای تحول حوزه

رویکرد اول: گفتمان‌سازی برای تحول حوزه رویکرد اول: گفتمان‌سازی برای تحول حوزه رویکرد اول: گفتمان‌سازی برای تحول حوزه

وی در تشریح رویکرد نخست خانه طلاب جوان گفت: هدف اصلی ما در این بخش ایجاد تحول و تغییر بنیادین در حوزه به ویژه در میان طلاب جوان است تا حوزه بیش از پیش به سمت مکتب امام خمینی(ره) حرکت کند.

وی در تشریح رویکرد نخست خانه طلاب جوان گفت: هدف اصلی ما در این بخش ایجاد تحول و تغییر بنیادین در حوزه به ویژه در میان طلاب جوان است تا حوزه بیش از پیش به سمت مکتب امام خمینی(ره) حرکت کند.

حجت‌الاسلام بهزادی افزود: باور ما این است که تحقق این هدف بسیاری از مشکلات حوزه را به صورت اساسی برطرف خواهد کرد.

حجت‌الاسلام بهزادی افزود: باور ما این است که تحقق این هدف بسیاری از مشکلات حوزه را به صورت اساسی برطرف خواهد کرد.

وی ادامه داد: ماموریت اصلی خانه طلاب اقامه مکتب امام در حوزه است. به همین منظور فعالیت‌های متنوعی را سامان داده‌ایم. از جمله انتشار نشریه «خط و عهد» که در شماره‌های اخیر به موضوعات مهمی مانند «ربیون» پرداخته است؛ مفهومی قرآنی که می‌تواند حلقه واسط بین امام و مردم باشد تا اهداف امام در جامعه بهتر محقق شود.

وی ادامه داد: ماموریت اصلی خانه طلاب اقامه مکتب امام در حوزه است. به همین منظور فعالیت‌های متنوعی را سامان داده‌ایم. از جمله انتشار نشریه «خط و عهد» که در شماره‌های اخیر به موضوعات مهمی مانند «ربیون» پرداخته است؛ مفهومی قرآنی که می‌تواند حلقه واسط بین امام و مردم باشد تا اهداف امام در جامعه بهتر محقق شود.

مدیر خانه طلاب جوان درباره دیگر فعالیت‌های این حوزه گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ما در گفتمان‌سازی طرح «سیر صراط» است که هدف آن نزدیک کردن کتاب‌ها و اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب به طلاب است. برای این منظور بسته‌های پشتیبانی تهیه شده و تعدادی از طلاب به صورت فعال در این طرح مشارکت دارند.

مدیر خانه طلاب جوان درباره دیگر فعالیت‌های این حوزه گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ما در گفتمان‌سازی طرح «سیر صراط» است که هدف آن نزدیک کردن کتاب‌ها و اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب به طلاب است. برای این منظور بسته‌های پشتیبانی تهیه شده و تعدادی از طلاب به صورت فعال در این طرح مشارکت دارند.

وی همچنین به اردوهای سالانه خانه طلاب اشاره کرد و گفت: این اردوها با حضور طلاب سراسر کشور برگزار می‌شود و هدف آن کمک به رشد علمی و عملی طلاب است. در این اردوها تمرکز اصلی بر آشنایی با شخصیت و اندیشه حضرت امام(ره) است و دغدغه اصلی ما تحقق همین موضوع است؛ زیرا معتقدیم این امر نقش مهمی در شکل‌گیری هویت و کارآمدی طلبگی در جامعه امروز ایفا می‌کند.

وی همچنین به اردوهای سالانه خانه طلاب اشاره کرد و گفت: این اردوها با حضور طلاب سراسر کشور برگزار می‌شود و هدف آن کمک به رشد علمی و عملی طلاب است. در این اردوها تمرکز اصلی بر آشنایی با شخصیت و اندیشه حضرت امام(ره) است و دغدغه اصلی ما تحقق همین موضوع است؛ زیرا معتقدیم این امر نقش مهمی در شکل‌گیری هویت و کارآمدی طلبگی در جامعه امروز ایفا می‌کند.

رویکرد دوم: جریان‌سازی و پاسخ به نیازهای جامعه

رویکرد دوم: جریان‌سازی و پاسخ به نیازهای جامعه رویکرد دوم: جریان‌سازی و پاسخ به نیازهای جامعه رویکرد دوم: جریان‌سازی و پاسخ به نیازهای جامعه

حجت‌الاسلام بهزادی درباره رویکرد دوم خانه طلاب گفت: ما معتقدیم که گفتمان‌سازی زمانی کامل می‌شود که به اقدام عملی تبدیل شود. در این بخش دغدغه اصلی ما تبدیل فکر و اندیشه به اقدام عملی در جهت خدمت به محرومان و پاسخگویی به نیازهای جامعه است.

حجت‌الاسلام بهزادی درباره رویکرد دوم خانه طلاب گفت: ما معتقدیم که گفتمان‌سازی زمانی کامل می‌شود که به اقدام عملی تبدیل شود. در این بخش دغدغه اصلی ما تبدیل فکر و اندیشه به اقدام عملی در جهت خدمت به محرومان و پاسخگویی به نیازهای جامعه است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های مهم ما برگزاری اردوهای جهادی در مناطق محروم مانند بشاگرد است که سال‌ها به صورت مستمر برگزار شده است. این اردوها فرصتی برای خدمت‌رسانی مستقیم به مردم نیازمند فراهم می‌کنند.

وی افزود: یکی از برنامه‌های مهم ما برگزاری اردوهای جهادی در مناطق محروم مانند بشاگرد است که سال‌ها به صورت مستمر برگزار شده است. این اردوها فرصتی برای خدمت‌رسانی مستقیم به مردم نیازمند فراهم می‌کنند.

مدیر خانه طلاب جوان درباره طرح «ازدواج آسان» در بشاگرد توضیح داد: با همکاری حاج آقای مومنی طرح ازدواج آسان را دنبال می‌کنیم و تاکنون با کمک خیرین توانسته‌ایم حدود هزار جهیزیه برای زوج‌های جوان فراهم کنیم. این اقدام علاوه بر کمک به تسهیل ازدواج در راستای فرهنگ‌سازی و کاهش تجملات‌گرایی در ازدواج‌ها بسیار مؤثر بوده است.

مدیر خانه طلاب جوان درباره طرح «ازدواج آسان» در بشاگرد توضیح داد: با همکاری حاج آقای مومنی طرح ازدواج آسان را دنبال می‌کنیم و تاکنون با کمک خیرین توانسته‌ایم حدود هزار جهیزیه برای زوج‌های جوان فراهم کنیم. این اقدام علاوه بر کمک به تسهیل ازدواج در راستای فرهنگ‌سازی و کاهش تجملات‌گرایی در ازدواج‌ها بسیار مؤثر بوده است.

وی در پایان این بخش گفت: دوستان توانسته‌اند تا حد زیادی فرهنگ ازدواج ساده، شیرین و بدون هزینه‌های سنگین را در منطقه جا بیندازند؛ به گونه‌ای که این سبک ازدواج با شأن و شرایط مردم منطقه همخوانی دارد و جایگزینی برای تجملات غیرضروری شده است.

وی در پایان این بخش گفت: دوستان توانسته‌اند تا حد زیادی فرهنگ ازدواج ساده، شیرین و بدون هزینه‌های سنگین را در منطقه جا بیندازند؛ به گونه‌ای که این سبک ازدواج با شأن و شرایط مردم منطقه همخوانی دارد و جایگزینی برای تجملات غیرضروری شده است.

رویکرد سوم: الگوسازی؛ پیش‌نیاز اثربخشی فعالیت‌ها

رویکرد سوم: الگوسازی؛ پیش‌نیاز اثربخشی فعالیت‌ها رویکرد سوم: الگوسازی؛ پیش‌نیاز اثربخشی فعالیت‌ها رویکرد سوم: الگوسازی؛ پیش‌نیاز اثربخشی فعالیت‌ها

مدیر خانه طلاب جوان درباره رویکرد سوم یعنی الگوسازی گفت: ما معتقدیم که فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی زمانی اثرگذار خواهند بود که ابتدا خود اعضای خانه طلاب این مسیر را به صورت عملی و معنوی طی کرده باشند. یعنی هر یک از اعضا باید خودشان ابتدا در مسیر معنویت، حضور فعال در هیئت‌ها، شرکت در برنامه‌های جهادی و دیگر فعالیت‌ها رشد کرده باشند.

مدیر خانه طلاب جوان درباره رویکرد سوم یعنی الگوسازی گفت: ما معتقدیم که فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی زمانی اثرگذار خواهند بود که ابتدا خود اعضای خانه طلاب این مسیر را به صورت عملی و معنوی طی کرده باشند. یعنی هر یک از اعضا باید خودشان ابتدا در مسیر معنویت، حضور فعال در هیئت‌ها، شرکت در برنامه‌های جهادی و دیگر فعالیت‌ها رشد کرده باشند.

وی افزود: رشد فردی و جمعی اعضا شرط لازم برای اثرگذاری فعالیت‌های خانه طلاب است. به همین دلیل ما توجه ویژه‌ای به این موضوع داریم تا اعضا به صورت عینی و عملی این مسیر را طی کنند.

وی افزود: رشد فردی و جمعی اعضا شرط لازم برای اثرگذاری فعالیت‌های خانه طلاب است. به همین دلیل ما توجه ویژه‌ای به این موضوع داریم تا اعضا به صورت عینی و عملی این مسیر را طی کنند.

فعالیت‌های علمی و پژوهشی

فعالیت‌های علمی و پژوهشی
فعالیت‌های علمی و پژوهشی
فعالیت‌های علمی و پژوهشی

حجت‌الاسلام بهزادی درباره بعد علمی و پژوهشی خانه طلاب جوان توضیح داد: از نظر علمی حرکت منظمی برای تبیین و توسعه اندیشه‌های امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب آغاز کرده‌ایم. در حوزه‌های مختلف مانند فلسفه، عرفان و معارف، پژوهش‌های متعددی انجام می‌شود و طرح‌های پژوهشی به خوبی در حال پیشرفت و توسعه است.

حجت‌الاسلام بهزادی درباره بعد علمی و پژوهشی خانه طلاب جوان توضیح داد: از نظر علمی حرکت منظمی برای تبیین و توسعه اندیشه‌های امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب آغاز کرده‌ایم. در حوزه‌های مختلف مانند فلسفه، عرفان و معارف، پژوهش‌های متعددی انجام می‌شود و طرح‌های پژوهشی به خوبی در حال پیشرفت و توسعه است.

وی ادامه داد: خانه طلاب تاکنون محصولات پژوهشی متعددی ارائه کرده است؛ از جمله کتابهای« طرح کلی اندیشه مقاومت» که کتاب سال حوزه علمیه قم شد و «مکتب تربیتی حضرت امام» که چاپ اول آن به پایان رسیده و استقبال خوبی از آن شده است.

وی ادامه داد: خانه طلاب تاکنون محصولات پژوهشی متعددی ارائه کرده است؛ از جمله کتابهای« طرح کلی اندیشه مقاومت» که کتاب سال حوزه علمیه قم شد و «مکتب تربیتی حضرت امام» که چاپ اول آن به پایان رسیده و استقبال خوبی از آن شده است.

مدیر خانه طلاب جوان درباره تازه‌ترین محصول پژوهشی گفت: کتاب «طرح محو اسرائیل» به صورت پژوهش جمعی توسط اعضای خانه طلاب تهیه شده است. این کتاب چارچوبی نظام‌مند و منسجم بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب برای حرکت جمهوری اسلامی در مسیر تحقق اهداف خود ارائه می‌دهد. این اثر در قالب کلیپ‌ها و طرح‌های متنوع نیز معرفی شده و از محصولات مهم پژوهشی ما به شمار می‌رود.

مدیر خانه طلاب جوان درباره تازه‌ترین محصول پژوهشی گفت: کتاب «طرح محو اسرائیل» به صورت پژوهش جمعی توسط اعضای خانه طلاب تهیه شده است. این کتاب چارچوبی نظام‌مند و منسجم بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب برای حرکت جمهوری اسلامی در مسیر تحقق اهداف خود ارائه می‌دهد. این اثر در قالب کلیپ‌ها و طرح‌های متنوع نیز معرفی شده و از محصولات مهم پژوهشی ما به شمار می‌رود.

جمع‌بندی و چشم‌انداز آینده

جمع‌بندی و چشم‌انداز آینده جمع‌بندی و چشم‌انداز آینده جمع‌بندی و چشم‌انداز آینده

حجت‌الاسلام محمد بهزادی در پایان تاکید کرد: خانه طلاب جوان با تمرکز بر سه رویکرد گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و الگوسازی، تلاش می‌کند نقش مؤثری در تحول حوزه‌های علمیه و پاسخگویی به نیازهای جامعه ایفا کند.

حجت‌الاسلام محمد بهزادی در پایان تاکید کرد: خانه طلاب جوان با تمرکز بر سه رویکرد گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و الگوسازی، تلاش می‌کند نقش مؤثری در تحول حوزه‌های علمیه و پاسخگویی به نیازهای جامعه ایفا کند.

وی افزود: هدف نهایی ما نه فقط ایجاد تغییر در فضای حوزه بلکه اثرگذاری واقعی و ملموس در زندگی مردم و تقویت هویت طلبگی در عصر حاضر است. ما معتقدیم این مسیر، مسیر مکتب امام است که می‌تواند آینده حوزه و جامعه را به شکلی روشن و امیدبخش رقم بزند.

وی افزود: هدف نهایی ما نه فقط ایجاد تغییر در فضای حوزه بلکه اثرگذاری واقعی و ملموس در زندگی مردم و تقویت هویت طلبگی در عصر حاضر است. ما معتقدیم این مسیر، مسیر مکتب امام است که می‌تواند آینده حوزه و جامعه را به شکلی روشن و امیدبخش رقم بزند.