به گزارش ایتنا به نقل از CNBC، رابرت سیمنز، استاد دانشکده بازرگانی استرن دانشگاه نیویورک میگوید: «دانشجویان فعلی MBA من نگران تأثیر هوش مصنوعی بر بازار کار نیستند. آنها بیشتر کنجکاوند بدانند چگونه میتوانند از این فناوری برای افزایش بهرهوری و خلاقیت خود بهره ببرند.»
تجربه آموزشی مبتنی بر آزمایش با هوش مصنوعی
سیمنز که در نشست شورای اجرایی فناوری CNBC در نیویورک سخن میگفت، افزود: «تمرکز اصلی او در آموزش، پرورش مهارتهای کاربردی در زمینه هوش مصنوعی مولد و یادگیری ماشینی است.»
او توضیح داد: «دانشجویانم را تشویق میکنم در محیطهای گروهی از مدلهای زبانی استفاده کنند تا هم مزایا و هم محدودیتهای آن را درک کنند.»
در یکی از تمرینهای کلاسی، دانشجویان باید مقالهای درباره دستور بازگشت به کار نیروها پس از دوران دورکاری بنویسند و سپس از یک مدل زبانی بزرگ برای تقویت استدلالهای خود بهره ببرند. در مرحله دوم، مدل باید بهصورت انتقادی و خصمانه با متن دانشجو برخورد کند؛ روشی که سیمنز آن را «رویکرد گوسفند سیاه» مینامد.
او گفت: «هدف این است که دانشجویان یاد بگیرند هوش مصنوعی میتواند هم متحد و هم منتقد باشد. جالب اینکه بیشترشان تعامل خصمانه را ترجیح دادند، چون به نظرشان بیشتر به واقعیت محیطهای کاری شباهت داشت.»
استفاده از هوش مصنوعی بهعنوان ابزار، نه عصا
در بخش دیگری از اجلاس، گروهی از دانشآموزان و دانشجویان نیز از تجربه خود در استفاده از هوش مصنوعی در آموزش گفتند.
یک دانشآموز سال آخر دبیرستان اظهار داشت: «معلمان ما در کلاس استفاده از ChatGPT را منع میکنند، اما من بیرون از مدرسه از آن برای انجام تکالیف کمک میگیرم. سعی میکنم از آن بهعنوان ابزار استفاده کنم، نه تکیهگاه.»
یک دانشجوی دانشگاه کلمبیا نیز گفت: «استادانمان تأکید دارند که ابتدا باید مهارتهای پایه را یاد بگیریم، اما از هوش مصنوعی برای تسریع کارهای تکراری استفاده میکنم؛ مثلاً نگارش ایمیلهای مشابه یا بهبود لحن نوشتهها.»
اما دو دانشجوی دانشگاه جورجیا تک نیز دیدگاههای متفاوتی دارند. کارسون از ChatGPT برای تمرین مکالمه زبان ماندارین بهره میبرد و آن را «مانند داشتن معلم خصوصی چینی» توصیف میکند. در مقابل، اندرو توضیح میدهد که حتی در کلاسهایی که استفاده از هوش مصنوعی مجاز است، طراحان آزمونها سؤالاتی میدهند که هوش مصنوعی قادر به پاسخ دقیق به آنها نیست. «در نهایت مجبور شدیم مفاهیم را خودمان درک کنیم.»
تمرکز بر مهارتهای انسانی در عصر هوش مصنوعی
سیمنز در پایان تأکید کرد که شرکتها باید به یاد داشته باشند در کنار فناوری، نیروی انسانی با مهارتهای ارتباطی و همدلی همچنان کلیدیترین دارایی سازمان است.
او گفت: «کارکنان آینده باید ذهنی کنجکاو و درگیر داشته باشند. هوش مصنوعی تغییر خواهد کرد، اما آنچه پایدار میماند، نیاز به تفکر انتقادی و همکاری انسانی است.»∎