مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، اعلام کرد: با وجود مصوبه شورای عالی هواپیمایی مبنی بر نرخ ۴۸ دلاری هر ساعت صندلی، تاکنون اصلاح قیمتی صورت نگرفته است، اما کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ تسعیر ارز، هزینه شرکتهای هواپیمایی را به شدت افزایش داده است.
او افزود: نرخ ارز مبادلهای از حدود ۷۰ هزار تومان به ۱۰۵ هزار تومان رسیده و این به معنی رشد ۵۰ درصدی هزینههای ارزی است. شرکتهای هواپیمایی برای خرید موتور و قطعات هواپیما باید از ارز تالار دوم استفاده کنند، در حالی که بیش از ۷۰ درصد هزینههای آنها ارزی است.
افزایش ۲۴ برابری نرخ سوخت هواپیما
سامانی با بیان اینکه نرخ سوخت هواپیما نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است، گفت: شرکت پخش فرآوردههای نفتی نرخ سوخت را ۲۴ برابر کرده و اعلام نموده که در صورت عدم تطبیق برنامه پروازی با فرآیندهای این شرکت، سوخت با نرخ آزاد عرضه خواهد شد.
او ادامه داد: علاوه بر این، سازمان امور مالیاتی ۳۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای سوخت در نظر گرفته و ۱۰ درصد نیز از مسافران به عنوان مالیات بر ارزش افزوده دریافت میشود.
وضعیت فعلی قیمت بلیتها در بازار
به گفته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، در شش ماه نخست امسال میانگین قیمت بلیت هواپیما حدود یک تا یکونیم میلیون تومان پایینتر از سقف مصوب بوده و حتی در برخی مسیرها به سقف نرسیده است.
بر اساس پایش انجامشده، قیمت بلیت تهران - مشهد حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و کیش - تهران حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است.
مبنای افزایش نرخ بلیت هواپیما
وی تصریح کرد: بر اساس رأی دیوان عدالت اداری، شرکتهای هواپیمایی مجازند نرخ بلیت را تعیین کنند و این رأی برای همه دستگاهها لازمالاجراست. طبق تبصره ماده ۱۱ قانون دیوان عدالت اداری، پس از قطعیت رأی، تمامی دستگاهها مکلف به رعایت آن هستند و شرکتها نیز بر همین اساس عمل میکنند.
سامانی در گفتگو با ایسنا تأکید کرد: شرکتهای هواپیمایی بنگاه خیریه نیستند، بلکه بنگاههای اقتصادیاند که باید برای ادامه فعالیت خود توان تأمین هزینهها را داشته باشند. در غیر این صورت، فعالیت آنها متوقف خواهد شد.
وی گفت اگر سیاستگذاریها متناسب با واقعیت اقتصادی نباشد، احتمال کاهش پروازها و توقف فعالیت برخی شرکتهای داخلی وجود دارد.
انتهای پیام/