نشست «استکبارستیزی در مکتب امام خمینی (ره)» در دانشگاه تبریز؛
کمساری: شهیدان نمونههای عینی عرفان اجتماعی و انقلابی امام شدند + تصاویر
رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در نشست دانشگاه تبریز، با تأکید بر ضرورت بازخوانی معرفتشناسی امام راحل، گفت: شناخت امام تنها در چهارچوب تاریخی و سیاسی ممکن نیست؛ باید به عمق فکری و عرفانی ایشان توجه کرد.
صاحبخبر - رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با تأکید بر اینکه امام راحل همواره بر استقلال، آزادگی و معنویت تأکید داشتند، گفت: شهیدانی چون باکری، همت، زینالدین و سردار سلیمانی در واقع رهروان همین مسیر عرفانی امام بودند. آنان با سلوک معنوی، ایثار و خدمت خالصانه، مراتب بالایی از شهود و قرب الهی را تجربه کردند و نمونههای عینی عرفان اجتماعی و انقلابی امام شدند. حجتالاسلام و المسلمین علی کمساری، روز دوشنبه ۱۲ آبان ماه در نشست هماندیشی با موضوع استکبارستیزی در مکتب امام خمینی(س) که در دانشگاه تبریز برگزار شد، با اشاره به همزمانی مناسبتهای ملی و مذهبی در روزهای اخیر، بر اهمیت پرداختن به معرفتشناسی و شناخت عمیق اندیشه امام خمینی(ره) تأکید کرد و گفت: ۱۳ آبان به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی و روز دانشآموز فرصت مناسبی برای بازخوانی سیره و مبانی فکری امام راحل است که همواره بر استقلال، آزادگی و معنویت تأکید داشتند. وی امام خمینی(س) را یک فیلسوف دینی عنوان کرد و گفت: امام در عین حال که فقیهی اصولی و فیلسوفی برجسته بود، در عرصه عرفان نظری و عملی نیز در زمره قلههای معرفتی جهان اسلام قرار داشت. امام خمینی(س) نهتنها مرجع تقلید و فقیهی برجسته بود، بلکه فیلسوفی دینی و عارفی نظری نیز به شمار میرفت. ایشان افزون بر آثار فقهی و اصولی چون تحریر الوسیله و کتاب استصحاب، در زمینه فلسفه اسلامی نیز آثار و تدریسهای مهمی داشتند، متأسفانه بخش فلسفی اندیشه امام در سایه فقاهت ایشان کمتر مورد توجه قرار گرفته است. رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ادامه داد: فهم درست از تفکر امام، زمانی حاصل میشود که تلفیق فقه، فلسفه و عرفان در منظومه فکری ایشان درک شود، نمیتوان از امام سخن گفت و نسبت او با عقل، عرفان و فلسفه را نادیده گرفت. کسانی که با عرفان و فلسفه مخالفند، نمیتوانند مدعی تداوم خط فکری امام باشند. وی با اشاره به نقش تأثیرگذار امام در عرصههای علمی و سیاسی، افزود: شناخت امام تنها در چهارچوب سیاسی یا تاریخی ممکن نیست، باید به عمق معرفتی و روششناسی اندیشه ایشان پرداخت تا بتوان تفکر انقلاب اسلامی را به درستی تبیین و تداوم بخشید. کمساری تصریح کرد: امام خمینی(س) در جوانی به مطالعه و تدریس متون دشوار عرفانی همچون آثار میرداماد میپرداخت. نقل است که در رؤیایی معنوی، مؤلف اثر به امام گفته بود این کتاب برای تدریس نگاشته نشده است، اما امام با تکیه بر استعداد و اشراق خود به تفسیر و آموزش آن همت گماشت. این سطح از تسلط بر عرفان نظری نشان از عمق شهود و فهم عرفانی ایشان دارد. وی با اشاره به اینکه سیره و سبک زندگی امام راحل نمونهای از عرفان عملی بود، افزود: عرفان امام در رفتار، سادگی، تواضع، و خدمت به مردم جلوهگر بود. امام خمینی(س) در سخنرانی معروف خود در مدرسه فیضیه، با انتقاد از برخی برداشتهای سطحی از اهداف انقلاب، تأکید کردند که نهضت اسلامی برای مجانی شدن آب و برق شکل نگرفته، بلکه رسالت اصلی آن، ساختن انسانِ متعالی و الهی است. حجت الاسلام و المسلمین کمساری اظهار داشت: شهیدانی چون باکری، همت، زینالدین و سردار سلیمانی در واقع رهروان همین مسیر عرفانی امام بودند. آنان با سلوک معنوی، ایثار و خدمت خالصانه، مراتب بالایی از شهود و قرب الهی را تجربه کردند و نمونههای عینی عرفان اجتماعی و انقلابی امام شدند. اخبار مرتبط کمساری: اندیشه امام خمینی (ره) همچنان زنده و تأثیرگذار است/ رسالت کانونهای مساجد معرفی تفکر امام به نسل امروز است/ ملانوری: ایراد از ماست که در شناخت مکتب و سیره امام خمینی با کاستیهایی مواجه هستیم دکتر فاطمه طباطبایی: اندیشه امام خمینی(س) باید در بستر جامعه ظهور و نمود یابد/ کمساری: راهبرد اساسی ما تشریح ابعاد فکری و اندیشهای امام درباره بانوان است/ انصاری: فلسفه غربی هیچ اهمیتی به زن نمیدهد کمساری: اندیشه امام همچنان حرکتآفرین است و موج ایجاد میکند/ نتوانستهایم در قالب امروز امام را ارائه دهیم بازدید رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) از شرکت چاپ و نشر بانک ملی رونمایی از کتاب «روح زندگی در نگاه روحالله» انتهای پیام∎