در حالی که روزانه هزاران خودرو از جاده های ترانزیتی یاسوج–بابامیدان و پاتاوه–دهدشت عبور می کنند، ضعف روشنایی، تهویه ناکافی و دود ناشی از خودروهای سنگین، تونل های این مسیرها را به نقاط پرخطر تبدیل کرده و مطالبه جدی رانندگان را به دنبال داشته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، اگرچه یک سال گذشته تاکنون اقدام های اثرگذاری برای بهسازی شماری از تونل های کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است اما بهسازی این زیرساخت های جاده ای مهم در استان نیازمند برنامه ریزی بهتری به منظور ایمن سازی است.
تولید دود سیاه ناشی از سوخت خودروهای پرشمار و محیط بسته و بدون تهویه هوا تونل های طولاتی در مسیر جاده ارتباطی یاسوج به بابامیدان بهسازی این تونل ها را به مساله ای مهم و حیاتی برای رانندگان و مسافران پرشمار این مسیر تبدیل کرده است.
کاربران جاده ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید می کنند که همچنین تونل های جاده پاتاوه به دهدشت به علت ضعف روشنایی به نقاطی مخاطره آمیز برای مسافران پرشمار این مسیر ارتباطی تبدیل شده است.
براساس داده های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد که به تازگی منتشر شده مهرماه امسال یک میلیون و ۵۸۶هزار خودروها در جاده های کهگیلویه و بویراحمد تردد داشته اند که دستگاه های تردد شمار بیشترین تردد را در محورهای ارتباطی پاتاوه به یاسوج و یاسوج به بابامیدان ثبت کرده اند که این آمار ضرورت ایمن سازی تونل های ارتباطی یاد شده را نمایان تر کرده است.
گلایه رانندگان درباره کمبود زیرساخت های تونل ها
راننده یک خودروی مسافربری جاده یاسوج به بابامیدان گفت: تونل های شماره۴ و ۵ از سمت بابامیدان به یاسوج که به ترتیب ۲ و یک کیلومتر طول دارد به لحاظ وجود توده های ناشی از گازهای آزاردهنده اگزوز ماشین های سنگین و فرسوده بارها منجر به مشکلات تنفسی به ویژه برای کودکان و افراد سالخورده شده است.
اکبر بهبودی با اشاره به اینکه محور ارتباطی یاسوج به بابامیدان با ۹ تونل یکی از جاده های ترانزیتی و پرترافیک جنوب کشور به شمار می رود و در طول شبانه روز بخش زیادی از ترافیک مرکز به جنوب کشور از محور ارتباطی یاسوج - خوزستان و استان های بوشهر ، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بندرهای جنوبی از جاده بابامیدان - یاسوج از این می گذرد تاکید کرد: بهسازی این تونل ها ضروری است.
یک راننده مسافربری مسیر پاتاوه به دهدشت به تاریک بودن برخی تونل های مسیر این راه ارتباطی اشاره کرد و گفت: این تونل ها نیازمند تجهیز به سیستم های روشنایی هستند.
علی حسن پور با بیان اینکه تاریک بودن تونل های این مسیر ارتباطی پرتردد بارها منجر به سوانح رانندگی شده از مسوولان خواست برای تجهیز تونل های این جاده پاتاوه به دهدشت به سیستم روشنایی اقدام کنند.
بهسازی تونل های جاده پاتاوه به دهدشت نیازمند اعتبار
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه نگهداری تونل های جاده پاتاوه به دهدشت به تازگی به راهداری واگذار شده است گفت:۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی این تونل ها نیاز است.
حمیدرضا پیمانجو تاکید کرد : ۱۶ تونل ارتباطی در جاده پاتاوه به دهدشت احداث شده که بهسازی برخی از این تونل ها و تجهیز آنان به سیستم های روشنایی نیازمند تامین اعتبار است.
نصب جَت فن چاره بهسازی تونل های یاسوج به بابامیدان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: وجود گازهای سمی و خطرناک در تونل های مسیر یاسوج به بابامیدان نصب جت فن ها را ضروری کرده است.
یمانجو افزود: از مجموع ۹ تونل موجود در مسیر جاده یاسوج به بابامیدان، تونل شماره یک تا تونل شماره چهار از سمت یاسوج در حوزه استحفاظی استان کهگیلویه و بویراحمد است و کار روشنایی و رنگ آمیزی این تونل ها انجام شده و برای عبور و مرور استانداردسازی شده اند.
وی تاکید کرد: مابقی تونل ها در حوزه استحفاظی استان فارس است و اعتبار بهسازی این مسیر به همان استان تعلق می گیرد
۱۶ دستگاه تونل در جاده های کهگیلویه و بویراحمد بهسازی شد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال گذشته تاکنون ۱۶ دستگاه تونل در استان تعمیر و بهسازی شده است.
پیمانجو افزود: ۱۲ دستگاه تونل در جاده یاسوج به اصفهان و چهار دستگاه تونل در مسیر ارتباطی یاسوج به بابامیدان بهسازی شده است.
وی با اشاره به اینکه ایجاد سیستم های روشنایی استاندارد،نصب جداکننده های فیزیکی، بهسازی کانال های هدایت آب،تعمیر جدول های کناری،رنگ آمیزی از مراحل بهسازی این زیرساخت های جاده ای در استان است بیان کرد: این تونل ها با ۵۰ میلیارد ریال اعتبار بهسازی و تعمیر شده است.
به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد دارای ۷۰ گردنه با ۲هزار و ۸۴۶ کیلومتر جاده و ۶۶ جاده برفگیر به طول ۳۲۷ کیلومتر است.
این استان حدود ۶ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۲۰۳ کیلومتر بزرگراه ، ۴۳۹ کیلومتر راه اصلی ، یکهزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.