به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، هفدهمین نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات از امروز (سهشنبه) تا ۱۵ آبان ماه با حضور و مشارکت ۵۴ شرکت داخلی در محل مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی افتتاح شد.
مجید کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در آیین افتتاح این همایش و نمایشگاه اظهار داشت: ۱۰ چالش و مشکل اساسی در حوزه قیر و آسفالت در کشور وجود دارد.
وی تاکید کرد: در این حوزه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی باید مشاور کار باشد چرا که میتواند نظرات و آرای همه صاحبنظران، کارشناسان، اساتید دانشگاه و غیره را گردآوری کند.
کیانپور با بیان اینکه ۳۰ درصد قیر تولیدی کشور مطابق قانون بودجههای سنواتی بین دستگاه اجرایی تقسیم میشود، ادامه داد: ۴۹ درصد آن در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای اجرای پروژهها قرار میگیرد. همچنین ۱۷ درصد آن در اختیار سازمان شهرداریها و بخشی دیگر در اختیار بنیاد مسکن برای اجرای طرحهای هادی روستایی قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه قیر با ۵۰ درصد قیمت بورس در اختیار اجرای پروژهها قرار میگیرد، خاطرنشان کرد: در این بخش یارانه خوبی در حال پرداخت است تا آسفالت راهها با مشکلات کمتری همراه باشد.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، یکی از مشکلات موجود را طراحی راهها برای ۱۰ تا ۲۰ سال آینده و در مقابل، عمر مفید پروژه های آسفالتی ما کمتر از عمر پروژهها برشمرد.
وی، کیفیت پایین قیر و استفاده از قیر استاندارد، عمر کوتاه روسازیها، عدم استفاده مناسب از آسفالتهای بازیافتی، هزینههای بالای ملامت و روسازی، رفتن نظارت، کنترل و اجرا، کمبود نیروی متخصص، فاصله صنعت و دانشگاه و لزوم حرکت به سمت تضمین کیفیت را عمده مسائل و مشکلات صنعت غیر کشور عنوان کرد.
در ادامه مسعود نصرتی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور طی سخنانی افزود: ۷۶ جمعیت درصد جمعیت کشور در ۱۴۵۱ شهر زندگی میکنند و در ۹ کلان شهر نیز شاهدیم شبکههای برون شهری و بینشهری شهرهای مادر و اقماری، در عمل به شبکه معابر درون شهری تبدیل شده است.
وی بیان داشت: در پایتخت روزانه ۳.۵ میلیون نفر- سفر بین تهران و شهرهای اقماری آن انجام میشود که ۷۴ درصد این سفرها با خودروهای سواری شخصی، ۱۳ درصد با اتوبوس، ۷ درصد با تاکسی و ۶ درصد از طریق ریلی است.
معاون وزیر کشور یادآور شد: طی ۹ سال گذشته قیمت قیر ۳۶ برابر و قیمت آسفالت ۳۰ برابر شده است، در همین مدت تاکسیهای اینترنتی نیز در کشور رونق گرفتند و اگر نبودند حمل و نقل در کشور با مخاطره مواجه میشد. با این حال انجام ۸ میلیون سفر درون شهری توسط دو شرکت بزرگ حمل و نقل اینترنتی یاد شده، فرسودگی شبکه درون شهری را به دنبال داشته است، چرا که به حمل و نقل عمومی کشور کمتر توجه کردهایم.
نصرتی ادامه داد: به گفته شهرداران چنانچه بخواهیم شبکه راههای خاکی کشور را آسفالت کنیم، به ۶۵ تا ۷۰ سال زمان نیاز دارد، لذا تامین مالی بسیار مهم است و شیوههای سنتی فعلی جواب نمیدهد.
به گزارش ایرنا، ۷۲ مقاله در این همایش دریافت شده که ۱۷ مقاله به صورت شفاهی و ۴۰ مقاله به صورت پوستر ارائه میشود.