سعید فردانی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: موفقیت در هوشمندسازی شهری با دو بال اصلی تحقق پیدا میکند؛ یک بال فنی و یک بال مدیریتی. بال فنی شامل طراحی و اجرای پروژههای هوشمند همچون بلیت الکترونیک است که نیازمند تستهای فنی و عملیاتی گسترده و مرحلهای است تا تمام سناریوهای احتمالی بررسی شده و اصلاحات لازم انجام شود.
وی افزود: به عنوان نمونه، در پروژه بلیت الکترونیک، نیمی از زمان صرف تولید خدمت و نیمی دیگر صرف تست و اصلاح شد و این فرایند حدود هشت تا ۹ ماه طول کشید.
فردانی ادامه داد: بال مدیریتی شامل مدیریت فرایندها و مشارکت مردم است، زیرا موفقیت یک خدمت هوشمند تنها به درون سازمان محدود نمیشود. کاربران و شهروندان باید در فرایند مشارکت کنند، از خدمات استفاده کنند و بازخورد دهند.
دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با اشاره به ابزار کلیدی در این زمینه، گفت: یکی از روشها، پویش «ناب» است که مخفف «نصب کن، استفاده کن، بازخورد بده» است؛ در این روش کاربران اپلیکیشن را نصب کرده، از آن استفاده میکنند و بازخورد ارائه میدهند؛ این بازخوردها به شاخص رضایت و میزان پایداری خدمت تبدیل میشود.
فردانی تصریح کرد: سنجش واقعی انسجام و موفقیت پروژههای هوشمند از منظر تجربه مشتری قابل مشاهده است؛ اگر مردم تجربه مثبت داشته باشند، رضایت نشان دهند و خدمات به صورت پایدار ادامه پیدا کند، میتوان گفت انسجام در تمام ارکان پروژه برقرار شده است.
وی خاطرنشان کرد: چالشهایی همچون محدودیتهای زیرساختی، اختلال در دسترسی به اپلیکیشن یا قطع موقت خدمات میتواند رضایت مردم را کاهش داده و شاخصهای موفقیت را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین برای مدیریت هوشمندسازی، لازم است هم بال فنی به درستی اجرا شود و هم بال مدیریتی و مشارکت مردم به خوبی مدیریت شود تا تجربه مثبت کاربران حفظ شده و تغییر رفتار آنها ایجاد شود.
دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان افزود: این شاخصها در نهایت معیاری برای ارزیابی جایگاه شهر در مدلهای بلوغ شهر هوشمند ارائه میدهند و نشان میدهند که پایداری خدمات و رضایت مردم، از مهمترین شاخصهای موفقیت در هوشمندسازی شهری هستند.