شناسهٔ خبر: 75629820 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

افزایش تعداد هنرستان ها در کشور/ ۳ میلیون دانش آموز در سنجش سلامت ارزیابی شدند

برنا - گروه اجتماعی؛ سخنگوی آموزش و پرورش، درباره سلامت دانش‌آموزان از افزایش تعداد هنرستان ها خبرداد و گفت: تعداد هنرستان ها از ۹ هزار و ۶۳۵ به ۱۱هزار و ۱۷۰ هنرستان رسیده است. با توجه به افزایش جمعیت دانش‌آموزی، این اقدام باعث می‌شود دانش‌آموزان به سمت هنرستان‌ها سوق داده شوند . برنا - گروه اجتماعی؛ سخنگوی آموزش و پرورش، درباره سلامت دانش‌آموزان از افزایش تعداد هنرستان ها خبرداد و گفت: تعداد هنرستان ها از ۹ هزار و ۶۳۵ به ۱۱هزار و ۱۷۰ هنرستان رسیده است. با توجه به افزایش جمعیت دانش‌آموزی، این اقدام باعث می‌شود دانش‌آموزان به سمت هنرستان‌ها سوق داده شوند .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، علی فرهادی، سخنگوی آموزش و پرورش امروز (یکشنبه ۱۱ آبان ماه) در نشست خبری که در مدرسه راهنمایی هاجر منطقه ۱۱ برگزار شد، اظهار کرد: در آستانه ۱۳ آبان هستیم و ۱۳ آبان امسال پرچم‌های ما نشانگر دفاع مقدس به‌ویژه دفاع مقدس ۱۲ روزه باشد و در دفاع مقدس ۳۴ دانش‌آموز به شهادت رسیدند و در این ۱۳ آبان ماه باید این ۳۴ دانش‌آموز مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: موضوع امتحانات نهایی مستحضر باشید که در سال ۱۴۰۴ بیش از یک میلیون و ۵۲۱ هزار نفر در آزمون‌های نهایی شرکت کردند. این جمع شامل ۵۷۱ هزار نفر در پایه یازدهم و ۵۸۴ هزار و ۸۳۸ نفر در پایه دوازدهم بود. همچنین ۱۵۴ هزار و ۲۵۳ نفر از این تعداد دانش‌آموزان بزرگسال بودند که برای ادامه تحصیل در آزمون نهایی شرکت کردند و ۲۱۲ هزار و ۴۹۸ نفر نیز برای ترمیم سوابق تحصیلی خود حضور داشتند.

وی افزود: این آزمون‌ها در ۵۳۷۹ مرکز برگزار شد و در مجموع ۵۲۹ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۶۹۴ پاسخ‌برگ به صورت الکترونیکی تصحیح شد که برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش چنین حجم وسیعی از تصحیح الکترونیکی انجام شد.

سخنگوی آموزش و پرورش بیان کرد: این اقدام توسط معلمان انجام شد و نکته جالب این است که در آزمون‌های خرداد ماه برخی استان‌ها مانند تهران و آذربایجان شرقی به دلیل شرایط خاص همکاری کردند و برخی استان‌ها بیش از سهم خود به تصحیح کمک کردند. استان سیستان و بلوچستان در این امر تاثیر مثبتی داشته است؛ معلمان این استان به کمک همکارانی آمدند که به دلیل شرایط جنگی نتوانستند پای سیستم الکترونیکی حاضر شوند.

فرهادی درباره سلامت دانش‌آموزان گفت: ما امسال سنجش سلامت را به چهار سال کاهش دادیم. این اقدام بسیار موثر است و در پیشگیری از آسیب‌های جسمی دانش‌آموزان کمک می‌کند. از حدود ۳ میلیون کودک مورد ارزیابی قرار گرفت که  ۱۰ هزار و ۹۳۱  نفر دارای نیاز‌های ویژه شناسایی شدند که از این تعداد ۸ هزار و ۳۶۷ دانش آموز  کم‌توان ذهنی، هزار و ۵ دانش آموز طیف اوتیسم، ۸۸۴ دانش آموز با آسیب جسمی-حرکتی، ۴۱۲ دانش آموز با  آسیب شنوایی و ۲۶۳ دانش آموز با آسیب بینایی. هستند.

وی افزود: تشخیص زودهنگام این موارد بسیار مهم است؛ برای مثال شنوایی اگر در سن پایین شناسایی شود، بهترین زمان برای کاشت حلزون و سایر اقدامات بهسازی جسمی است. این شناسایی به والدین و معلمان کمک می‌کند که اقدامات درمانی و حمایتی را به موقع انجام دهند.

فرهادی  درباره برنامه درسی ملی و بازنگری کتاب‌ها توضیح داد: برنامه درسی ملی باید به نیاز‌های امروز دانش‌آموزان پاسخ دهد، زیرا شرایط و نیاز‌های دانش‌آموزان با ۱۵ تا ۲۰ سال پیش فرق کرده است. ما ۳۵ عنوان کتاب فنی و حرفه‌ای و ۱۵ عنوان کتاب دیگر را بازنگری کرده‌ایم. کتاب کار و فناوری پایه ششم از امسال به صورت سراسری اجرا شده و پایه هفتم و هشتم به صورت آزمایشی در حال اجراست. این کتاب‌ها مهارت‌های دست‌ورزی، مهارت‌های شهروندی و روابط عاطفی و معنوی دانش‌آموزان را تقویت می‌کنند.

سخنگوی آموزش و پرورش تصریح کرد: کتاب آموزش خط تحلیلی با هدف فرهنگی و ایرانی به صورت آزمایشی اجرا می‌شود. این کتاب برای حفظ زبان فارسی و توانایی نوشتن دانش‌آموزان طراحی شده است چرا که امروزه دانش‌آموزان کمتر می‌نویسند و بیشتر تصویر می‌بینند و اگر ما اقدام نکنیم، مهارت نوشتاری آن‌ها در آینده آسیب خواهد دید. کتاب‌های پایه های چهارم، پنجم و ششم در حوزه تحلیلی با این هدف و برای افزایش دست‌ورزی دانش‌آموزان در نوشتن تعریف شده و به صورت آزمایشی تدریس می‌شود.

وی درباره مدارس خارج از کشور توضیح داد: برای اولین بار، چند جلد کتاب خاص برای مدارس خارج از کشور تعریف شده است. دانش‌آموزان ایرانی خارج از کشور که تمایل دارند در مدارس ایرانی با فرهنگ ایرانی و به زبان فارسی تحصیل کنند، می‌توانند از این کتاب‌ها استفاده کنند. همچنین فارسی‌زبانانی که ایرانی نیستند و در آن کشورها هستند و تمایل دارند در مدارس فارسی زبان ایرانی تحصیل کنند، این کتاب‌ها برای آن‌ها طراحی شده است.

فرهادی در ادامه گفت: در حوزه زبان انگلیسی تقریبا پنج عنوان کتاب و در حوزه فارسی سه کتاب تحت عنوان «فارسی بیاموزیم» برای مدارس خارج از کشور طراحی شده است.

وی درباره نیروی انسانی و معلمان توضیح داد: معلمان ما به سه دسته تقسیم می‌شوند: گروه اجرایی و مدیریتی مدرسه، گروه کیفیت‌بخشی و گروه معلمان که صرفاً تدریس می‌کنند. تعداد معلمان ما در سال ۱۴۰۳، ۶۰۳ هزار و ۷۶۶ بود و در سال ۱۴۰۴ به ۶۲۰ هزار و ۱۲۵ نفر رسید. یعنی حدود ۲۰ هزار معلم جدید به گروه معلم اضافه شده که این نوید کاهش تراکم کلاس‌ها را می‌دهد، البته مشروط به داشتن فضای کافی.

سخنگوی آموزش و پرورش درباره گروه کیفیت‌بخشی توضیح داد: این گروه شامل مشاور، مربی پرورشی، مراقب سلامت و توانبخش است. تعداد این گروه از ۴۵ هزار و ۷۱۹ نفر در سال ۱۴۰۳ به ۴۷ هزار و ۱۰۷  نفر در سال ۱۴۰۴ افزایش یافته است که در بهبود سلامت روان و جسم دانش‌آموزان موثر است.

فرهادی به حمایت دولت از آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در سال اول خدمت رئیس جمهور، بیش از ۶۴ جلسه با ریاست شخص ایشان برگزار شد و آموزش و پرورش اولویت اول دولت بوده است که فرصت مناسبی برای حل مسائل و مشکلات ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: در سال جدید ۲ هزار و ۴۰۰ مدرسه به آموزش و پرورش افزوده شده است که هزار مورد آن مدرسه جدید ساخته شده است

فرهادی از افزایش تعداد هنرستان ها خبرداد و گفت: تعداد هنرستان ها از ۹ هزار و ۶۳۵ به ۱۱هزار و ۱۷۰ هنرستان رسیده است. با توجه به افزایش جمعیت دانش‌آموزی، این اقدام باعث می‌شود دانش‌آموزان به سمت هنرستان‌ها سوق داده شوند که اتفاق بسیار خوبی است.

سخنگوی آموزش و پرورش در پاسخ به خبرنگار برنا، بیان کرد:  رفتار دانش‌آموز تابع رفتار معلم است  و از سوی دیگر  رفتار دانش‌آموزان تحت کنترل آموزش و پرورش نیست بلکه  تحت کنترل خانواده‌ها است. استفاده معلمان از وجود معصوم دانش آموزان با اهداف شخصی تخلف است و سال گذشته نیز این موارد به تخلفات اداری معرفی شد و در این امر دانش‌آموز توان مقابله با رفتار معلم را ندارد و اگر این مسائل توسعه پیدا کند و عادی شود، آسیب به آموزش بسیار بالا خواهد رفت. بنابراین بسیار مهم است که دقت شود، شأن دانش‌آموز حفظ شود و از سوءاستفاده یا بهره‌برداری شخصی از دانش‌آموز جلوگیری شود.

سخنگوی آموزش و پرورش درباره اجباری شدن دوره پیش دبستانی بیان کرد: اثبات شده است دانش‌آموزانی که مقطع پیش‌دبستانی را سپری کرده‌اند، در مقطع ابتدایی شرایط بهتری دارند اما در حال حاضر مطابق قانون، دوره پیش‌دبستانی کاملاً غیر دولتی است و هزینه آن اختیاری است. خانواده‌ها مجبور به پرداخت هزینه نیستند. دولت تلاش کرده در برخی کلاس‌های ضمیمه مدارس دولتی ظرفیت بیشتری ایجاد کند، اما دوره همچنان غیر دولتی و غیر اجباری است. اگر قرار باشد دوره پیش‌دبستانی اجباری شود حتماً نیاز به قانون مجلس دارد تا وضعیت پرداخت هزینه‌ها و نحوه اجرا مشخص شود. برای مثال، در استان سیستان و بلوچستان، کتاب درسی رایگان است و هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. تاکنون هیچ تصمیم رسمی برای اجباری شدن پیش‌دبستانی گرفته نشده و در حد بحث و بررسی و نظر باقی مانده است. نکته مهم این است که اجرای این کار نیازمند تعداد زیادی نیروی انسانی است.

سخنگوی آموزش و پرورش در پاسخ به خبرنگار برنا، بیان کرد: رفتار دانش‌آموز تابع رفتار معلم است و از سوی دیگر رفتار دانش‌آموزان تحت کنترل آموزش و پرورش نیست بلکه تحت کنترل خانواده‌ها است. استفاده معلمان از وجود معصوم دانش آموزان با اهداف شخصی تخلف است و سال گذشته نیز این موارد به تخلفات اداری معرفی شد و در این امر دانش‌آموز توان مقابله با رفتار معلم را ندارد و اگر این مسائل توسعه پیدا کند و عادی شود، آسیب به آموزش بسیار بالا خواهد رفت. بنابراین بسیار مهم است که دقت شود، شأن دانش‌آموز حفظ شود و از سوءاستفاده یا بهره‌برداری شخصی از دانش‌آموز جلوگیری شود.

وی سپس درباره رتبه‌بندی معلمان توضیح داد: اجرای رتبه‌بندی در اسفند ۱۴۰۱ اتفاق افتاده است، اما تاریخ اجرا به سال مالی گذشته ارجاع داده شد و به همین دلیل برخی از مطالبات معلمان در بودجه فصلی تحت عنوان فصل ۷ یا فصل دیون معوق ثبت شده است. مسائل و مشکلات رتبه‌بندی از قبل وجود داشت؛ برای مثال بازنشستگان سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ هیچ‌یک بر اساس مطالعات کامل بازنشسته نشده بودند، اما صندوق حقوق آن‌ها را اصلاح و پرداخت کرده است. همچنین ۵۷۲ هزار معلم شاغل و بازنشسته به رتبه خود اعتراض کرده بودند که این احکام از مهر ۱۴۰۲ تا بهمن ۱۴۰۳ بررسی و اصلاح شد و پرداخت شد. 

فرهادی افزود: نیمه دوم سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، برخی معلمان هنوز مطالباتی دارند. در قانون بودجه سال گذشته مصوبه‌ای برای بازنشستگان ۱۴۰۰ بود که شامل حال آن‌ها شد و معوقات به صندوق بازنشستگی پرداخت شد. این مصوبه در شورای نگهبان مورد ایراد واقع شد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد که تکلیف پرونده ۱۴۰۰ مشخص شد. بازنشستگان ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و همچنین نیمه دوم ۱۴۰۳ نیز هنوز مطالباتی دارند. از بدهی‌های قبلی آموزش و پرورش که در ابتدای سال ۱۴۰۳ حدود ۱۰۸ هزار میلیارد تومان بود، بخش عمده آن با کمک دولت پرداخت شده و حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان باقی مانده است.

انتهای پیام/