شناسهٔ خبر: 75627838 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

بیش از ۱.۵ میلیون دانش‌آموز در امتحانات نهایی ۱۴۰۴ شرکت کردند/ سلامت و نیازهای ویژه ۳ میلیون کودک مورد ارزیابی قرار گرفت

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که در سال ۱۴۰۴ بیش از یک میلیون و ۵۲۱ هزار نفر در آزمون‌های نهایی حضور یافتند و برای اولین بار بیش از ۲۹ میلیون پاسخ‌برگ به صورت الکترونیکی تصحیح شد. وی همچنین از کاهش سن سنجش سلامت به چهار سال و شناسایی بیش از ۱۰ هزار کودک با نیازهای ویژه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا، علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، در نشست خبری که امروز، یکشنبه ۱۱ آبان برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه، اظهار کرد: امید است خداوند توفیق بهره‌مندی از توجهات و توسلات حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را به همگان عطا کند تا بتوان از آموزه‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام در مسیر حیات طیبه بهره برد.

وی با اشاره به فرارسیدن روز ۱۳ آبان، عنوان کرد: امسال این روز باید با یاد و نام شهدای دانش‌آموز رنگ و بویی متفاوت داشته باشد. او تصریح کرد که ۱۳ آبان امسال باید یادآور خون همه شهیدان، به‌ویژه ۳۴ دانش‌آموز شهیدی باشد که در ۱۲ روز گذشته در کنار کیف و کتاب مدرسه‌شان مظلومانه به شهادت رسیده‌اند.

فرهادی تأکید کرد: پرچم‌های ۱۳ آبان امسال باید یادآور رشادت و مظلومیت این دانش‌آموزان باشد و افزود که رژیم کودک‌کش و دانشمندکش صهیونیستی، با جنایات خود این کودکان عزیز را در خواب به شهادت رسانده است. وی بیان داشت که برای همه شهدا آرزوی علو درجات در پیشگاه خداوند متعال داریم؛ همان خدایی که به آنان روزی از جواد رحمت خویش عطا فرموده است.

سخنگوی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یاد و نام این شهیدان هرگز از خاطر ملت ایران فراموش نخواهد شد و این جنایات به عنوان سند مظلومیت و بیداری امت اسلامی زنده نگه داشته خواهد شد، به‌ویژه در ایام ماه و روز ۱۳ آبان سال ۱۴۰۴ که با خون این شهیدان دانش‌آموز پیوند خورده است.

فرهادی در ادامه سخنان خود اعلام کرد: در این نشست، مباحثی چون وضعیت امتحانات نهایی، فضای آموزشی مدارس، تعداد معلمان و برنامه‌های کیفیت‌بخشی آموزش، به‌ویژه در هنرستان‌ها، مورد بررسی و تشریح قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در موضوع امتحانات نهایی مستحضر باشید که در سال ۱۴۰۴ بیش از یک میلیون و ۵۲۱ هزار نفر در آزمون‌های نهایی شرکت کردند. این جمع شامل ۵۷۱ هزار نفر در پایه یازدهم و ۵۸۴ هزار و ۸۳۸ نفر در پایه دوازدهم بود. همچنین ۱۵۴ هزار و ۲۵۳ نفر از این تعداد دانش‌آموزان بزرگسال بودند که برای ادامه تحصیل در آزمون نهایی شرکت کردند و ۲۱۲ هزار و ۴۹۸ نفر نیز برای ترمیم سوابق تحصیلی خود حضور داشتند.

وی افزود: این آزمون‌ها در ۵۳۷۹ مرکز برگزار شد و در مجموع ۵۲۹ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۶۹۴ پاسخ‌برگ به صورت الکترونیکی تصحیح شد که برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش چنین حجم وسیعی از تصحیح الکترونیکی انجام شد.

فرهادی به همکاری معلمان استان‌ها در شرایط خاص مانند جنگ اشاره کرد و گفت: معلمان استان سیستان و بلوچستان به کمک همکاران سایر استان‌ها آمدند و در تصحیح الکترونیکی مشارکت داشتند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به سلامت دانش‌آموزان پرداخت و اظهار کرد: امسال سازمان استثنایی سنجش سلامت را به چهار سال کاهش دادیم که بسیار موثر خواهد بود. حدود ۳ میلیون کودک مورد ارزیابی سلامت قرار گرفتند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۹۳۱ نفر نیازهای ویژه داشتند. از جمله ۸۳۶۷ نفر با کم‌توانی ذهنی، ۱۰۰۵ نفر طیف اوتیسم، ۸۶۴ نفر آسیب جسمی حرکتی، ۴۱۲ نفر آسیب شنوایی و ۲۶۳ نفر آسیب بینایی شناسایی شدند.

وی تأکید کرد: شناسایی به موقع کودکان با نیازهای ویژه، امکان درمان و هدایت آنها به مسیر آموزشی مناسب را فراهم می‌کند.

فرهادی همچنین درباره تحول در کتب درسی گفت: اگر بخواهیم به نیازهای دانش‌آموزان در زمان حاضر نگاه کنیم، باید برنامه درسی ملی را بازبینی کنیم. برنامه‌های ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته با شرایط امروز متفاوت است و با بروز هوش مصنوعی و تغییر ذائقه دانش‌آموزان، نیاز به اصلاحات در محتوای درسی احساس می‌شود. وی تأکید کرد که برنامه درسی باید زمان کافی برای فعالیت‌های جانبی مانند اردوها و سایر نیازهای دانش‌آموزان را در اختیار مدارس قرار دهد.

بازنگری ۳۵ کتاب فنی و حرفه‌ای، اجرای سراسری کتاب کار و فناوری پایه ششم و افزایش هنرستان‌ها به ۱۱۷۰ واحد

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: ۱۵ عنوان نونگاشت داریم. کتاب‌های درسی ما از ابتدا نوشته نمی‌شوند و بدون بازنگری باقی نمی‌مانند. محتواهای کتاب‌ها براساس تحقیقات بازنگری شده و در شاخه فنی و حرفه‌ای ۳۵ عنوان کتاب اصلاح شده است. فرهادی با اشاره به سابقه خود به عنوان هنرآموز رشته مکانیک خودرو افزود: کتاب‌های فنی و حرفه‌ای باید متناسب با تکنولوژی روز تغییر کنند، بنابراین بازنگری ۳۵ عنوان کتاب به دلیل تحولات فنی و تکنولوژی انجام شد.

وی ادامه داد: کتاب کار و فناوری پایه ششم از امسال به صورت سراسری در سراسر کشور اجرا می‌شود. این کتاب مهارت‌های کار و دست ورزی و مهارت‌های شهروندی دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد. کتاب کار و فناوری پایه هفتم و هشتم نیز به صورت آزمایشی در حال اجراست و پس از دریافت بازخوردها، توسعه و تصویب سراسری خواهد شد. در این کتاب‌ها، تمرکز بر تقویت روابط عاطفی و معنوی دانش‌آموزان است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره کتاب‌های دوره متوسطه اول گفت: در پایه‌های هفتم تا نهم، کتاب‌های موازی با پیام‌های آسمانی تحت عنوان «از من تا خدا» به صورت آزمایشی در چند استان اجرا می‌شوند و پس از تثبیت، به صورت رسمی در سراسر کشور تصویب خواهند شد.

وی درباره کتاب‌های خط و فارسی افزود: کتاب آموزش خط با هدف حفظ هویت فرهنگی و تقویت مهارت نوشتاری دانش‌آموزان به صورت آزمایشی در پایه ششم اجرا می‌شود. با توجه به کاهش نوشتن دانش‌آموزان و افزایش استفاده از تصاویر، این کتاب‌ها برای افزایش توانایی نوشتاری ضروری هستند.

فرهادی درباره کتاب‌های مدارس خارج از کشور گفت: امسال برای اولین بار، مجموعه‌ای از کتاب‌ها برای دانش‌آموزان ایرانی خارج از کشور و همچنین فارسی زبانان غیرایرانی طراحی شده است. در حوزه زبان انگلیسی پنج عنوان کتاب و در حوزه فارسی سه عنوان کتاب تهیه شده است.

وی در ادامه درباره وضعیت معلمان توضیح داد: معلمان به سه گروه تقسیم می‌شوند: گروه اجرایی و مدیریتی، گروه کیفیت‌بخشی و گروه تدریس. تعداد گروه معلم در سال ۱۴۰۳ برابر با ۶۰۳ هزار و ۷۶۶ نفر بود که در سال ۱۴۰۴ به ۶۲۰ هزار و ۱۲۵ نفر افزایش یافته است؛ یعنی حدود ۲۰ هزار نفر افزایش تعداد معلم داشته‌ایم. افزایش معلمان باعث کاهش تراکم کلاس‌ها و افزایش کیفیت آموزشی می‌شود، مشروط بر اینکه فضای آموزشی کافی وجود داشته باشد.

سخنگوی آموزش و پرورش افزود: در گروه کیفیت‌بخشی مانند مشاوران، مربیان پرورشی و مراقبان سلامت نیز افزایش داشته‌ایم و تعداد آنها از ۴۵ هزار و ۷۱۹ نفر به ۴۷ هزار و ۹۷ نفر رسیده است.

وی با اشاره به حمایت رئیس‌جمهور گفت: در سال اول خدمت، بیش از ۶۴ جلسه با حضور شخص رئیس‌جمهور درباره آموزش و پرورش برگزار شده است و این توجه ویژه موجب اولویت‌بخشی دولت به آموزش و پرورش شده است.

فرهادی همچنین از توسعه زیرساخت‌های آموزشی خبر داد: ۲۴۰۰ مدرسه به مجموعه مدارس کشور اضافه شده که هزار مدرسه از نو ساخته شده و هزار و چهارصد مدرسه نیز بازسازی یا توسعه یافته است. در مجموع تعداد هنرستان‌ها از ۹۶۳۵ به  ۱۱ هزار و ۱۷۰  واحد افزایش یافته است که خبر بسیار خوشایندی برای توسعه مهارت‌آفرینی و عدالت آموزشی است.

وی درباره نیروی انسانی مدارس گفت: در سال ۱۳۸۲ بیش از ۸۱ هزار نیرو در مدارس داشتیم اما اکنون تعداد نیروهای خدمتگزار حدود ۵۳ هزار نفر است و با جذب امسال این تعداد افزایش خواهد یافت. اطلاع‌رسانی درباره استخدام‌ها به محض قطعی شدن دفترچه‌های مربوطه انجام خواهد شد.

افزایش مدارس یک نفره و زیر ۱۰ نفر، بهره‌برداری از ۷۷۳۰ پروژه آموزشی و پرورشی و توزیع شیر رایگان در تمام مدارس ابتدایی دولتی

فرهادی اظهار کرد: تعداد مدارس یک نفره کشور به ۴۱۰ مدرسه رسیده است، این در حالی است که پیش از این ۳۵۱ مدرسه یک نفره وجود داشت. وی توضیح داد: مدارس یک نفره شامل کودکانی می‌شود که به دلیل فاصله زیاد روستا، مخالفت والدین یا محدودیت سنی امکان جابجایی به مدرسه دیگر را ندارند و بنابراین یک معلم به طور اختصاصی برای این دانش‌آموزان تعیین می‌شود.

وی همچنین از افزایش تعداد مدارس زیر ۱۰ نفر خبر داد و گفت: این مدارس قبلاً ۵۲۰۰ مدرسه بوده است و اکنون به حدود ۶۵۰۰ مدرسه رسیده‌اند. مدارس زیر ۱۰ نفر معمولاً در مناطق روستایی و کم جمعیت قرار دارند و به توجه ویژه نیاز دارند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به پروژه‌های آموزشی و پرورشی پرداخت و گفت: هم‌اکنون ۷۷۳۰ پروژه نیمه‌کاره در دست ساخت هستند.
وی افزود: ۶۰ هزار نفر از مردم در نهضت مدرسه‌سازی داوطلبانه مشارکت کرده‌اند و از این میان ۲۴۰۰ پروژه در مهرماه به بهره‌برداری رسید که شامل ۱۱۵۰۰ کلاس آموزشی می‌شود.

فرهادی افزود: ۵۷ درصد این پروژه‌ها در مناطق روستایی و ۴۳ درصد در نقاط شهری قرار دارند و از نظر عدالت آموزشی تمرکز بیشتری بر مناطق روستایی شده است. از ۲۴۰۰ پروژه افتتاح شده، ۲۲۲ مورد آموزشی، ۱۴۳ پروژه ورزشی شامل استخر، سالن ورزشی و زمین فوتبال و ۴۳ پروژه پرورشی شامل اردوگاه و کانون‌های فرهنگی و پرورشی بوده است. همچنین ۲۸۶۲ پروژه ورزشی در مدارس ایجاد شده که شامل زمین چمن مصنوعی، ۷۴ سالن ورزشی مصنوعی، ۴۵۲ کلاس تربیت بدنی و ۷۷۰ کفپوش سالن‌ها می‌شود.

وی درباره پروژه‌های محتوایی توضیح داد: تحت عنوان اجتماعات یادگیری با بهره‌گیری از تکنولوژی و واقعیت مجازی و از طریق معاونت‌های آموزشی و ابتدایی دنبال می‌شود. همچنین ۱۰ میلیون جلد مجله رشد چاپ شده و بسته‌های آموزشی رایگان در اختیار مدارس قرار گرفته است. سه عنوان کتاب جدید در حوزه جنگ ۱۲ روزه نیز رایگان توزیع شده و قرار است با حضور وزیر آموزش و پرورش رونمایی شود.

در حوزه فعالیت‌های پرورشی، فرهادی به رویداد بین‌المللی خاطره‌نویسی با عنوان فصلی از رویش جوان‌ها اشاره کرد و گفت: پخش زنده نماز جماعت دانش‌آموزان از شبکه‌های سراسری و راه‌اندازی سامانه اردویی برای اجرای حداقل یک اردو سالانه برای هر دانش‌آموز در دستور کار است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره شیر دانش‌آموزی گفت: اگرچه این موضوع جزو تکالیف آموزشی نیست، اما به دلیل اهمیت سلامت و یادگیری دانش‌آموزان در بودجه سال ۱۴۰۴ برای تمام مدارس ابتدایی دولتی تصویب شد.

وی توضیح داد که این مصوبه پس از ابلاغ وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه در استان‌ها اجرا شده و تا ۱۰ روز آینده سراسر کشور تحت پوشش قرار می‌گیرد. قیمت هر پاکت شیر مصوب شده ۱۳ هزار تومان به اضافه ۱۰ درصد در مناطق خاص است و تنها از شرکت‌های دارای گرید A تهیه می‌شود.

فرهادی  تاکید کرد: این اقدامات در راستای ارتقای عدالت آموزشی و فراهم کردن امکانات برابر برای دانش‌آموزان در سراسر کشور انجام می‌شود.

بیمه معلم و بیمه دانا رقابت کیفیتی ایجاد کردند؛ تک‌شرکتی نیستیم

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به روند قراردادهای بیمه‌ای آموزش و پرورش اظهار کرد: خیلی از خبرنگاران عزیز در جریان نبودند ولی عزیزانی مثل آقای دکتر معلم هستند می‌دانند که چه فراز و نشیب‌هایی داشته است.

وی افزود: در فاصله سال ۹۸ تا سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی برای آموزش و پرورش ایجاد شده بود که به کمک دولت محترم، این بدهی در سال ۱۴۰۳ پرداخت شد. از سال ۴۰۱ شرکت دانا با آموزش و پرورش وارد قرارداد شد و در سال ۴۰۲ فعالیت داد.

فرهادی ادامه داد: در سال ۴۰۳ برای اولین بار آموزش و پرورش از همه شرکت‌های بیمه‌گر دعوت کرد تا بتواند توزیع کشور را به صورت رقابتی انجام دهد. بیمه معلم، بیمه دانا و سایر شرکت‌ها مراجعه کردند و اختیار برای اولین بار از طرف وزیر به معاون برنامه‌ریزی تفویض شد. یعنی معاون برنامه‌ریزی شخصاً اداره پشتیبانی تصمیم نگرفت.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره انتخاب شرکت‌های بیمه توسط استان‌ها گفت: استان‌ها اختیار داشتند انتخاب کنند. برخی استان‌ها بیمه معلم را انتخاب کردند و سایر استان‌ها بیمه دانا را. ما به احترام استان‌ها، ستاد هم که در کنار آن اقلیتی بود که جرات تغییر داشت، قرار گرفتیم. در بستر رقابت، کیفیت بیمه‌ها رشد کرد.

وی با بیان اینکه استقبال استان‌ها امسال بیشتر به سمت بیمه معلم بود، افزود: سال گذشته ۸ شرکت بیمه به استان‌ها معرفی شده بود و استان‌ها اختیار کامل داشتند. تعداد استان‌هایی که بیمه دانا را انتخاب کردند هفت استان بود و سایر استان‌ها بیمه معلم را انتخاب کردند. دو شرکت بیمه دیگر، آسیا و ما، به دلیل تعداد کم استان‌ها ترجیح دادند حضور نداشته باشند.

فرهادی تأکید کرد: اگر استقبال بیشتری از حضور بیمه‌ها می‌شد، رقابت بیشتری بین آن‌ها ایجاد می‌شد که قطعاً باعث ارتقای کیفیت خدمات به معلمان می‌شد. الان هم دیگر به صورت تک‌شرکتی نیست و دو شرکت بیمه فعال هستند. از خبرنگاران محترم بسیار سپاسگزارم که وقت گذاشتند.

سخنگوی آموزش و پرورش درباره اجباری شدن دوره پیش دبستانی گفت: دانش‌آموزانی که مقطع پیش‌دبستانی را سپری کرده‌اند، در مقطع ابتدایی شرایط بهتری دارند، اما در حال حاضر مطابق قانون، دوره پیش‌دبستانی کاملاً غیر دولتی است و هزینه آن اختیاری است و خانواده‌ها مجبور به پرداخت هزینه نیستند.

وی افزود: دولت تلاش کرده ظرفیت بیشتری ایجاد کند، اما دوره همچنان غیر دولتی و غیر اجباری است. اگر قرار باشد دوره پیش‌دبستانی اجباری شود حتماً نیاز به قانون مجلس دارد تا وضعیت پرداخت هزینه‌ها و نحوه اجرا مشخص شود. در استان سیستان و بلوچستان، کتاب درسی رایگان است و هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. تاکنون هیچ تصمیم رسمی برای اجباری شدن پیش‌دبستانی گرفته نشده و در حد بحث و بررسی و نظر باقی مانده است. نکته مهم این است که اجرای این کار نیازمند تعداد زیادی نیروی انسانی است.

وی سپس درباره رتبه‌بندی معلمان ادامه داد: اجرای رتبه‌بندی در اسفند ۱۴۰۱ اتفاق افتاده است، اما تاریخ اجرا به سال مالی گذشته ارجاع داده شد و به همین دلیل برخی از مطالبات معلمان در بودجه فصلی تحت عنوان فصل ۷ یا فصل دیون معوق ثبت شده است. مسائل و مشکلات رتبه‌بندی از قبل وجود داشت؛ برای مثال بازنشستگان سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ هیچ‌یک بر اساس مطالعات کامل بازنشسته نشده بودند، اما صندوق حقوق آنها را اصلاح و پرداخت کرده است. همچنین ۵۷۲ هزار معلم شاغل و بازنشسته به رتبه خود اعتراض کرده بودند که این احکام از مهر ۱۴۰۲ تا بهمن ۱۴۰۳ بررسی و اصلاح شد و پرداخت شد.

فرهادی افزود: نیمه دوم سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، برخی معلمان هنوز مطالباتی دارند. در قانون بودجه سال گذشته مصوبه‌ای برای بازنشستگان ۱۴۰۰ بود که شامل حال آنها شد و معوقات به صندوق بازنشستگی پرداخت شد. این مصوبه در شورای نگهبان مورد ایراد واقع شد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد که تکلیف پرونده ۱۴۰۰ مشخص شد. بازنشستگان ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و همچنین نیمه دوم ۱۴۰۳ نیز هنوز مطالباتی دارند. از بدهی‌های قبلی آموزش و پرورش که در ابتدای سال ۱۴۰۳ حدود ۱۰۸ هزار میلیارد تومان بود، بخش عمده آن با کمک دولت پرداخت شده و حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان باقی مانده است.

وی درباره احتمال افزایش ۱۱ درصدی بودجه آموزش و پرورش که موضوع بحث نمایندگان مجلس بود، توضیح داد: منظور افزایش سهم ۱۱ درصدی است، چون ۱۱ درصد افزایش کم است بنابراین باید منظور نمایندگان از مطلب اعلام شده مشخص شود.

انتهای پیام/