شناسهٔ خبر: 75568809 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

تفکرات قدیمی باعث می‌شود از میان ده‌ها برنامه، آخرین برنامه اولویت‌دار اجرا شود

برنا - گروه اجتماعی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ضمن تاکید بر اهمیت رویکرد علمی و برنامه‌ریزی‌شده برای به نتیجه رسیدن الویت‌های اصلی گفت: آنچه باعث می‌شود نتیجه‌گیری ضعیف باشد، نحوه انجام کار توسط مدیران است. برنا - گروه اجتماعی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، ضمن تاکید بر اهمیت رویکرد علمی و برنامه‌ریزی‌شده برای به نتیجه رسیدن الویت‌های اصلی گفت: آنچه باعث می‌شود نتیجه‌گیری ضعیف باشد، نحوه انجام کار توسط مدیران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار برنا، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، در برنامه دور یک میز رادیو تهران گفت: وقتی درباره طرح  جامع صحبت می‌کنیم، منظور رویکرد علمی و برنامه‌ریزی‌شده‌ای است که باید در یک دوره زمانی منطقی پیاده شود تا مسائل و اولویت‌های اصلی به نتیجه برسند.

وی گفت: طرح جامع یک رویکرد علمی و تخصصی با اعداد و ارقام است تا بتوان با اولویت قرار دادن رفع مشکلات، و ریل گذاری مطلوب برای آینده، آنها را کاهش داد.

تشکری هاشمی توضیح داد: اطلاعات بر مبنای مطالعات علمی و ابزار‌های موجود در اولویت جمع آوری می‌شوند تا بر اساس آنها و  تجربیات سایر شهر‌ها آنها را مدل سازی و بومی‌سازی کنیم و این اقدامات توسط خبرگان حوزه حمل و نقل انجام می‌شود.

وی افزود: پس از آماده‌سازی این مدل، طرح باید به دست مجریان داده شود، اما آنچه باعث می‌شود نتیجه‌گیری ضعیف باشد، نحوه انجام کار توسط مدیران است.

وی ادامه داد: مدیران اغلب به دنبال کار‌های زودبازده هستند و می‌خواهند روبان   را هرچه سریعتر ببرند. بخشی از مشکلات نیز مرتبط به نحوه تخصیص منابع است. وقتی تمام این موارد را کنار هم بگذاریم، با ذهنیت‌ها و باور‌های غلط برخی مدیران مواجه می‌شویم و مسیر به‌صورت گزینشی انتخاب می‌شود.

تشکری هاشمی تأکید کرد: نتیجه اقدام گزینشی این است که بسیاری از پروژه‌ها توسط پیمانکاران عمرانی به راحتی انجام شود، زیر قادر هستند با غیر نقد و تهاتر کار کنند، اما وقتی به مترو و اتوبوس می‌رسیم، کار زمان‌بر می‌شود و به منابع ارزی نیاز دارد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفت: زمانی که یک تقاطع غیر همسطح ساخته می‌شود، بسیاری افراد آن را می‌بینند، اما اگر پنج رام قطار مترو وارد شبکه می‌کنیم، خیلی دیده نمی‌شود، اینکه چرا نباید پروژه‌های عمرانی مثل ساخت بزرگراه‌ها جدید، تعریض معابر و یا تقاطع‌های غیر همسطح  را اولویت قرار دهیم، زیرا به همان میزان که عرضه افزایش می‌یابد، تقاضا نیز به میزانی بیشتر از آن افزایش می‌یابد. ما می‌دانیم هر چقدر بزرگراه و اتوبان بسازیم، تراکم ترافیک کاهش نمی‌یابد و حتی جذابیت استفاده از آن افزایش می‌یابد. رویکرد‌ها باید تغییر کند و باید متوجه شویم آیا آورده ما به همان اندازه هزینه‌ها بوده است یا خیر.

تشکری هاشمی با اشاره به پروژه‌های عمرانی گفت: برای یک پروژه کوچک عمرانی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و فقط راه کمی کوتاه‌تر شده است. اگر به جای این هزینه، اتوبوس خریداری می‌شد، تحول عظیمی رخ می‌داد، اما تفکرات قدیمی باعث می‌شود از میان ده‌ها برنامه، آخرین برنامه اولویت‌دار اجرا شود.

وی افزود: نمی‌توانیم به شهرداری بگوییم فقط یک کار انجام دهد. در برنامه امسال بودجه‌ها برای مترو و اتوبوس مشخص شده و تفاوت میزان تخصیص حاکی از آن است که ما شفافیت داریم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان فقط برای عمرانی بهره برداری مترو تخصیص داده‌ایم، اما تنها ۱۱ درصد این مبلغ تخصیص یافته است و در حالی که یک پروژه غیر اولویت‌دار اجرا می‌شود، با افتخار اعلام می‌کنند؛ اما به همان میزان که عقب بودن از پروژه‌ها بد است، جلو بودن از برنامه هم نیز بد است. باید میان کار‌ها تعادل وجود داشته باشد.

وی با اشاره به مشکلات زیرساخت‌های شهری گفت: در حوزه شهری فراز و نشیب‌های بسیاری داریم، و این به معنای عدم برنامه‌ریزی شورا نیست، بلکه به مکانیزم بودجه‌گذاری بازمی‌گردد مشکلات فقط محدود به حمل و نقل نیست بلکه در تمام حوزه‌ها وجود دارد. درختان شهر خشک شده‌اند و وقتی دلیل آن پرسیده می‌شود، پاسخ‌ها مبهم است.

مسائل به شخص شهردار و تیم او بازمی‌گردد

وی ادامه داد: در گذشته مردم هیچ مشکلی در حوزه زباله و نظافت نداشتند، اما اکنون این مشکلات وجود دارد. این مسائل به شخص شهردار و تیم او بازمی‌گردد. پیامد تخصص نداشتن منجر به خشک شدن درختان می‌شود.

تشکری هاشمی با یادآوری وضعیت گذشته حمل و نقل گفت: روزگاری در تهران بیش از ۶ هزار اتوبوس وجود داشت و خطوط تندرو از سایر خطوط منفک بودند. مردم می‌توانستند به راحتی سوار شوند و از سرمایش و گرمایش و ایمنی اتوبوس مطمئن باشند.

رئیس کمیسیون عمران افزود: حمل و نقل خوب باید سریع باشد، راحت باشد و ایمن باشد. دسترسی باید آسان باشد و فاصله پیاده‌روی تا وسایل نقلیه عمومی کوتاه باشد. سیستم باید یکپارچه و زمان‌بندی شده باشد. تغییر رفتار با سخنرانی و وعده  و وعید نیست، بلکه با عملکرد مدیران صورت می‌گیرد.

وی گفت: از سال ۱۴۰۰ گفتیم برق بالاسری مترو باید درست شود، اما هنوز نشده است.

تخریب‌ها و خرابی‌ها پشت سر هم هستند. بسیاری از مدیران به سبب نگاه تک‌بعدی به مسائل توجه لازم را ندارند. نگاه تک‌بعدی یعنی مدیر فقط اهداف خود را دنبال می‌کند و از سایر مسائل عبور می‌کند.

تشکری هاشمی با اشاره به هزینه‌های شهری ادامه داد: روزانه چندین ساعت از وقت هر شهروند در ترافیک هدر می‌رود، اما مدیران در مواجهه با این مشکلات بد عمل می‌کنند. ما باید ببینیم کدام مشکلات درد مردم را حل می‌کند و متناسب با عملکرد ما واکنش نشان می‌دهند. اگر شرایط  فراهم شود، حمل و نقل عمومی خوب وجود داشته باشد، مردم کمتر با خودرو شخصی تردد خواهند کرد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره قرارداد‌های حمل و نقل افزود: شهرداری قرارداد‌های پر و پیمانی برای حمل و نقل بسته که شامل هزار و هفتصددستگاه خودروی برقی با وام سود صفر درصد و ۵۰۰۰ هزار قرارداد تاکسی سمند هستند و در صورت عملیاتی شدن این قرارداد‌ها روز‌های خوبی پیش رو است، اما تمام این قرارداد‌ها نیازمند پول است. اگر منابع مالی فراهم شود، کار‌ها پیش می‌رود.

مدیران بی‌تجربه و کم‌بازده آسیب جدی به شهر می‌رسانند

تشکری هاشمی تأکید کرد: شهرداری منابع و اختیارات خوبی دارد و اگر مدیران با جدیت، صلابت و قاطعیت عمل کنند، می‌توانیم مشکلات را با سرعت حل کنیم. مدیران بی‌تجربه و کم‌بازده آسیب جدی به شهر می‌رسانند.

انتهای پیام/