شناسهٔ خبر: 75567263 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو شورای شهر: شهرداری تهران پروژه‌های غیر اولویت‌دار اجرا می‌کند

تهران - ایرنا - رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: گاهی برای یک پروژه کوچک عمرانی بیش از یک هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود در حالی که اگر با هزینه آن، اتوبوس خریداری می شد تحول عظیمی پدیدار می‌شود؛ تفکرات قدیمی باعث می‌شود از میان ده‌ها برنامه، آخرین برنامه اولویت‌دار اجرا شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از شورای شهر تهران، سیدجعفر تشکری هاشمی روز چهارشنبه با بیان اینکه مدیران برای رسیدن به نتیجه مطلوب در آینده باید ریل گذاری درستی انجام دهند، اظهار کرد: مدیران اغلب به دنبال کارهای زودبازده هستند و می‌خواهند روبان را هرچه سریعتر ببرند؛ بخشی از مشکلات نیز مرتبط به نحوه تخصیص منابع است و وقتی تمام این موارد را کنار هم بگذاریم، با ذهنیت‌ها و باورهای غلط برخی مدیران مواجه می‌شویم و مسیر به‌صورت گزینشی انتخاب می‌شود.

وی افزود: نتیجه اقدام گزینشی این است که بسیاری از پروژه‌ها توسط پیمانکاران عمرانی به راحتی انجام شود، زیر قادر هستند با غیر نقد و تهاتر کار کنند اما وقتی به مترو و اتوبوس می‌رسیم، کار زمان‌بر می‌شود و به منابع ارزی نیاز دارد.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران ادامه داد: زمانی که یک تقاطع غیر همسطح ساخته می‌شود بسیاری افراد آن را می‌بینند، اما اگر پنج رام قطار مترو وارد شبکه کنیم دیده نمی‌شود، اینکه چرا نباید پروژه‌های عمرانی مثل ساخت بزرگراه‌ها جدید، تعریض معابر و یا تقاطع های غیر همسطح را اولویت قرار دهیم زیرا به همان میزان که عرضه افزایش می‌یابد، تقاضا نیز به میزانی بیشتر از آن افزایش می‌یابد. ما می‌دانیم هر چقدر بزرگراه و اتوبان بسازیم، تراکم ترافیک کاهش نمی‌یابد و حتی جذابیت استفاده از آن افزایش می‌یابد پس رویکردها باید تغییر کند و باید متوجه شویم آیا آورده ما به همان اندازه هزینه‌ها بوده است یا خیر.

تشکری هاشمی با اشاره به پروژه‌های عمرانی گفت: برای یک پروژه کوچک عمرانی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و فقط راه کمی کوتاه تر شده اما اگر به جای این هزینه، اتوبوس خریداری می‌شد، تحول عظیمی رخ می‌داد ولی تفکرات قدیمی باعث می‌شود از میان ده‌ها برنامه، آخرین برنامه اولویت‌دار اجرا شود.

وی افزود: نمی‌توانیم به شهرداری بگوییم فقط یک کار انجام دهد و در برنامه امسال بودجه‌ها برای مترو و اتوبوس مشخص شده و تفاوت میزان تخصیص حاکی از آن است که ما شفافیت داریم.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان فقط برای عمرانی بهره برداری مترو تخصیص داده‌ایم اما تنها ۱۱ درصد این مبلغ تحقق یافته است و در حالی که یک پروژه غیر اولویت‌دار اجرا می‌شود، با افتخار اعلام می‌کنند؛ اما به همان میزان که عقب بودن از پروژه‌ها بد است، جلو بودن از برنامه ‌هم نیز بد است چراکه باید میان کارها تعادل وجود داشته باشد.

وی با اشاره به مشکلات زیرساخت های شهری گفت: در حوزه شهری فراز و نشیب‌های بسیاری داریم، و این به معنای عدم برنامه‌ریزی شورا نیست، بلکه به مکانیزم بودجه‌گذاری بازمی‌گردد مشکلات فقط محدود به حمل و نقل نیست بلکه در تمام حوزه‌ها وجود دارد. درختان شهر خشک شده‌اند و وقتی دلیل آن پرسیده می‌شود، پاسخ‌ها مبهم است.

تشکری هاشمی ادامه داد: در گذشته مردم هیچ مشکلی در حوزه زباله و نظافت نداشتند اما اکنون این مشکلات وجود دارد این مسائل به شخص شهردار و تیم او بازمی‌گردد و پیامد تخصص نداشتن منجر به خشک شدن درختان می‌شود.

وی با یادآوری وضعیت گذشته حمل و نقل تصریح کرد: روزگاری در تهران بیش از ۶هزار اتوبوس وجود داشت و خطوط تندرو از سایر خطوط منفک بودند و مردم می‌توانستند به راحتی سوار شوند و از سرمایش و گرمایش و ایمنی اتوبوس مطمئن باشند.

عضو شورای شهر: شهرداری تهران پروژه‌های غیر اولویت‌دار اجرا می‌کند

رییس کمیسیون عمران افزود: حمل و نقل خوب باید سریع باشد، راحت باشد و ایمن باشد. دسترسی باید آسان باشد و فاصله پیاده‌روی تا وسایل نقلیه عمومی کوتاه باشد. سیستم باید یکپارچه و زمان‌بندی شده باشد. تغییر رفتار با سخنرانی و وعده و وعید نیست، بلکه با عملکرد مدیران صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: از سال ۱۴۰۰ گفتیم برق بالاسری مترو باید درست شود، اما هنوز نشده و تخریب‌ها و خرابی‌ها پشت سر هم هستند. بسیاری از مدیران به سبب نگاه تک‌بعدی به مسائل توجه لازم را ندارند و نگاه تک‌بعدی یعنی مدیر فقط اهداف خود را دنبال می‌کند و از سایر مسائل عبور می‌کند.

تشکری هاشمی با اشاره به هزینه‌های شهری ادامه داد: روزانه چندین ساعت از وقت هر شهروند در ترافیک هدر می‌رود، اما مدیران در مواجهه با این مشکلات بد عمل می‌کنند. ما باید ببینیم کدام مشکلات درد مردم را حل می‌کند و متناسب با عملکرد ما واکنش نشان می‌دهند. اگر شرایط فراهم شود، حمل و نقل عمومی خوب وجود داشته باشد، مردم کمتر با خودرو شخصی تردد خواهند کرد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره قراردادهای حمل و نقل افزود: شهرداری قراردادهای پر و پیمانی برای حمل و نقل بسته‌ که شامل هزار و هفتصددستگاه خودروی برقی با وام سود صفر درصد و ۵هزار قرارداد تاکسی سمند هستند و در صورت عملیاتی شدن این قراردادها روزهای خوبی پیش رو است، اما تمام این قراردادها نیازمند پول است. اگر منابع مالی فراهم شود، کارها پیش می‌رود.

تشکری هاشمی همچنین أکید کرد: شهرداری منابع و اختیارات خوبی دارد و اگر مدیران با جدیت، صلابت و قاطعیت عمل کنند، می‌توانیم مشکلات را با سرعت حل کنیم. مدیران بی‌تجربه و کم‌بازده آسیب جدی به شهر می‌رسانند.