به گزارش خبرگزاری آنا، میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران،از دستاوردهای سفر اخیر هیأت شهرداری تهران به چین در حوزه حملونقل عمومی خبر داد و جزئیات قراردادهای مرتبط با واگنهای مترو، اتوبوسهای برقی و تاکسیهای برقی را تشریح کرد.
قرارداد 1071 واگن مترو برای تهران
مظفر با اشاره به نهایی شدن قرارداد 1071 واگن مترو گفت: این قرارداد شامل 630 واگن اولیه، 161 واگن افزایش یافته (25 درصد اضافه) و 280 واگن تکمیلی است که از طریق مذاکرات وزارت کشور به آن افزوده شد.
وی افزود: تأمین مالی این قرارداد از طریق فاینانس چینی انجام میشود؛ بهطوریکه 85 درصد توسط طرف چینی و 15 درصد توسط طرف ایرانی تأمین میشود.
پس از تکمیل پرداخت پیشپرداخت ایران در شهریور 1404، روند ساخت واگنها سرعت گرفت و هماکنون دو رام قطار (14 واگن) در مراحل نهایی ساخت در شهر ووهان چین قرار دارد.
طبق توافق جدید، اولین رام قطار در دیماه 1404 و رام دوم در اسفند 1404 از چین بارگیری و به تهران ارسال میشود. از فروردین 1405 نیز ماهانه دو تا سه رام قطار تحویل تهران خواهد شد.
همچنین از خرداد 1405 ساخت مشترک واگنها در تهران آغاز میشود و بومیسازی قطعات، بهویژه بوژی واگنها، کلید خواهد خورد.
ویژگیهای نسل پنجم واگنها
مظفر گفت: واگنهای جدید نسل پنجم واگنسازی جهان هستند که دارای ایمنی دوبرابر، سیستم عیبیابی هوشمند، طراحی ارگونومیک، مناسبسازی برای معلولان و بدنه ضدحریق هستند.
قرارداد 2500 دستگاه اتوبوس برقی ۱۲ متری هایگر – اسکانیا
قرارداد ساخت و خرید 2500 دستگاه اتوبوس برقی 12 متری هایگر در چین منعقد شده که از این تعداد، 500 دستگاه در گام نخست عملیاتی شده است.
تاکنون 390 دستگاه تحویل تهران و در خطوطی مانند بهارستان–جمهوری فعال شدهاند. همچنین 20 دستگاه در بندرعباس در حال ترخیص و 90 دستگاه دیگر در مسیر ارسال به کشور است.
این اتوبوسها با اکسل ZF آلمان، باتری CATL چین (مشابه تسلا) و لاستیک تویوتایرز ژاپن تجهیز شدهاند و با هر بار شارژ، 250 کیلومتر پیمایش دارند.
نمای ظاهری مدرن، تهویه مطبوع و درگاه شارژ USB برای مسافران از دیگر ویژگیهای آنهاست.
قرارداد متروباسهای ۲۶ متری
قرارداد ۷۵ دستگاه اتوبوس ۲۶ متری (متروباس) نیز برای خطوط پرتردد نظیر پایانه شرق جدید تا میدان آزادی و لویزان تا صادقیه با شرکت چینی منعقد شده است. این اتوبوسها ظرفیت جابجایی ۳۰۰ مسافر در هر دستگاه را دارند و سطحی بالاتر از خطوط BRT محسوب میشوند.
تولید اتوبوسهای دیزلی داخلی
به گفته مظفر، برای حمایت از تولید داخل، قرارداد ساخت ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی با شرکتهای عقاب و اسنا منعقد شده است که تاکنون ۹۱۰ دستگاه (۶۵۰ از عقاب و ۲۶۰ از اسنا) تحویل شده است.
تاکسیهای برقی آیون
در بخش تاکسیهای برقی نیز قرارداد با شرکت آیون (Aion) چین برای ۱۷۵۲ دستگاه تاکسی برقی شاسیبلند بهطور کامل اجرا و همه خودروها به تهران تحویل و پلاکگذاری شدهاند.
در این سفر، مذاکرات جدید برای خرید ۴۲۰۰ دستگاه دیگر نیز انجام شد و برنامه شهرداری، رسیدن به ۶۰۰۰ تاکسی برقی آیون تا پایان این دوره مدیریت شهری است.
مظفر در پایان تأکید کرد: پس از سالها رکود در توسعه حملونقل عمومی، امروز تهران شاهد تحولی تاریخی است. واگنهای مدرن مترو و اتوبوسهای برقی پاک و مجهز، نویدبخش آیندهای با آسمانی پاکتر برای شهروندان تهرانی است.
انتهای پیام/