به گزارش ایرنا، عبدالمطهر محمدخانی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود عنوان کرد: تاکنون به غیر از بنده که در حوزه اطلاع رسانی هستم و خانم مالکی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی هیچ مدیر شهری دیگری از سمت خود برای ثبت نام در انتخابات شورای شهر استعفا نداده است.
وی ادامه داد: ممکن است مدیران شهری دیگری هم تمایل به ثبت نام در انتخابات داشته باشند اما نیازی به استعفایشان نباشد.
محمدخانی گفت: این روایت که هر مدیری از مجموعه شهرداری تهران برای ثبت نام در انتخابات باید استعفا کند با متن قانون تطابق ندارد و شاید در زمستان امسال به این نتیجه برسند برای انتخابات شورا ثبت نام کنند.
فعالیت ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در پایتخت
وی همچنین به دستاوردهای سفر تیم مدیریت شهری به کشور چین پرداخت و گفت: در سفر به چین و در حاشیه اجلاس هیات شهرداری تهران بازدیدی از کارخانه تولید واگنهای مترو صورت گرفت که مطابق توافقات صورت گرفته ۲ رام قطار هفت واگنه در این کارخانه در حال آماده شدن برای ورود به کشور است و پیشبینی میشود اولین رام قطار زمستان سال جاری وارد خطوط مترو تهران شود.
وی افزود: طبق برنامهریزی تا پایان سال چهار رام قطار ۲ رام ساخت چین و ۲ رام از قطار ملی به ناوگان مترو افزوده خواهد شد و روند اضافه شدن واگنهای جدید به خطوط مترو تهران در سال ۱۴۰۵ شتاب بیشتری خواهد گرفت.
سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: در حین بازدید از کارخانه هایگر، مذاکرات و صحبتهایی در این رابطه نیز انجام و قرارداد خرید ۷۵ دستگاه اتوبوس برقی سه کابین به طول ۲۶ متر، یا همان متروباس با این کارخانه منعقد شد.
وی به ویژگیهای فنی این اتوبوسها اشاره کرد و گفت: این اتوبوسها دارای سه کابین و مهمترین ویژگی این ناوگان برقی بودن و استفاده از سوخت پاک است که تمایز اصلی آن با ناوگان فعلی دیزلی محسوب میشود.
این مسئول در مورد زمانبندی تحویل این اتوبوسها نیز یادآور شد: امیدواریم فرآیند ساخت و تحویل این اتوبوسها طبق برنامه زمانبندی شده در قرارداد پیش برود تا بتوانیم بهار این ناوگان جدید را به بهرهبرداری برسانیم و در اختیار شهروندان تهرانی قرار دهیم.
محمدخانی اعلام کرد: تعداد ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی سفارش داده شده توسط شهرداری تهران به شرکت چینی هایگر رونمایی و تحویل گرفته شد که با افزوده شدن این محموله، تعداد اتوبوسهای برقی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران به عدد ۵۰۰ دستگاه خواهد رسید.
ایستگاه مترو مریم مقدس با ۲۶ درصد پیشرفت تحویل گرفته شد
محمدخانی درباره ایستگاه های باقیمانده خطوط ۶ و ۷ مترو، اظهار کرد: سه ایستگاه سرباز و مریم مقدس در خط ۶ و ایستگاه تختی در خط ۷ به بهرهبرداری میرسد و با افتتاح ورودی دوم ایستگاه ۱۷ شهریور، تا پایان سال پرونده خط ۶ و ۷ بسته میشود. همچنین دو مسیر مکمل به این ۲ خط افزوده خواهد شد که ساخت تونل و ایستگاههای آنها در حال انجام است، با این اقدامات تعداد ایستگاههای در حال فعالیت به ۱۶۳ ایستگاه خواهد رسید.
وی گفت: اینکه اعلام شده ایستگاه مریم مقدس در گذشته ساخته شده و تنها نازککاری آن در این دوره انجام شده، نشان از ناآگاهی در این زمینه دارد. رسانههای خارجی در مورد معماری جذاب و آثار هنری فاخر لب به تحسین گشودهاند و بکار بردن نازک کاری برای این اقدامات درست نیست.
وی ادامه داد: پروژه در ابتدای این دوره تنها ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و راهروها، سالن بلیط و خرید تجهیزات به طور کامل در این دوره اجرایی شده بود. قدردان تلاش مدیران در دورههای مختلف هستیم و برای مردم چندان مهم خدمتی است که ارائه میشود. اعداد و ارقام و آمار در مورد زمان توقف طرح و نحوه اجرا و موارد دیگر مشخص است، خبر خوبی به مردم داده شده و خوشایند نیست که در این اتفاق افتخارآمیز، مردم شاهد اختلاف باشند که مدیران بگویند کار آنها بوده یا مدیران دیگر.
محمدخانی همچنین تصریح کرد: طراحی داخلی و معماری در دوره ششم و با دستور شهردار تهران صورت گرفت. متناسب بودن طراحی ایستگاه با فرهنگ همشهریان مسیحی از دستورات شهردار فعلی تهران است. پیش از این نام ایستگاه، شهید نجاتاللهی بود و با تصمیم شهردار نام آن به مریم مقدس تغییر کرد، نباید تعابیر سیاسی از چنین اقداماتی صورت بگیرد.
طرح جدید شهرداری برای مافیای زباله
محمدخانی درباره وضعیت نامناسب و مشکل جمعآوری پسماند گفت: در موضوع نظافت شهری هر چقدر کار شود باز هم کافی نیست اما اتفاق مهمی در این حوزه در حال انجام است که ابعاد پیچیده و مهمی دارد. در واقع یک کار جراحی جدی مبارزه با فساد علیه مافیای زباله در حال انجام است و میتواند تحول جدی در این زمینه رخ دهد.
وی خطاب به شهرداران اظهار کرد: شهرداری تهران در این زمینه مسیر جدیدی آغاز کرده به هیچ وجه تعارف ندارد و مسامحه نخواهد کرد، برای مبارزه با فساد و حل اساسی مساله تا انتها پیش خواهد رفت. اعداد و ارقام عجیبی را به زودی خواهید شنید و امیدواریم حل این مساله و مشکل به تمیزی و نظافت بیشتر شهر منجر شود.
سخنگوی شهرداری تهران همچنین درباره بدهیهای دولت به شهرداری در حوزه حمل و نقل، افزود: تاکید شهرداری تهران بر همکاری با دولت است، قوانین مشخصی همچون قانون هوای پاک وجود دارد و سهم دولت نیز مشخص شده و شاید بهتر باشد در حین این بازدید گزارشی هم ارائه شود که دولت در این زمینه چه اقدامی انجام داده است. از سخنگوی دولت دعوت میشود بازدیدی از پروژهها داشته باشد تا بدانیم دولت تا چه اندازه به تکالیف قانونی خود عمل کرده است.
هفت ساختمان آسیبدیده تعیین تکلیف نهایی نشده است
محمدخانی در مورد بازسازی خانههای آسیب دیده از جنگ ۱۲ روزه نیز اظهار کرد: به جزء هفت ساختمان در منطقه ۱ و ۴ که هنوز نهایی نشده است، همه ساختمانها تعیین تکلیف شدند. تعمیرات جزیی صورت گرفته، مقاومسازی نیز به نتیجه رسیده و همه ساختمانهای نیازمند به تخریب و نوسازی صاحب پیمانکار شدند و شهرداری نسبت به پیمانکاران متعهد شده و مسائل مالی را طی میکند.
وی ادامه داد: در حال ورود به ساخت خانههای جدید هستیم و اکنون ۶ خانوار در هتلها مستقر هستند و با حل مشکل منازل آنها، اسکان موقت نیز به پایان خواهد رسید.
سخنگوی شهرداری تهران درباره ایمنسازی و بازسازی مدارس گفت: ۲ رویکرد در این زمینه وجود دارد که یک مورد آن تکلیفی است که شهرداری در تفاهم با دولت داوطلبانه برعهده گرفته است. رویکرد دیگر شهرداری تهران مرتبط با بحث یکپارچهسازی مدیریت شهری است است که بازسازی و نوسازی مدارس به طور کامل در شهر تهران به شهرداری داده شود تا شهرداری با ساخت مجتمعهای آموزشی این عقبماندگی را در یک بازه سه تا ۴ ساله جبران کند.
وی اضافه کرد: اگر دولت و وزارت آموزش و پرورش همراهی کنند یک اتفاق خوبی در حوزه مدارس رقم میخورد، به طوری که ظرف بازه زمانی سه تا چهار سال مدارس بازسازی و نوسازی شده مناسبی در اختیار مردم قرار گیرد.
صددرصد بودجه تعمیرات مترو اختصاص داده شده است
سخنگوی شهرداری تهران در ادامه درباره خدماترسانی مترو تهران- کرج و نگهداشت این مسیر، اظهار کرد: ۷۰ درصد این خط مترو در استان البرز واقع شده و نگهداری آن برعهده شهرداری تهران است، امسال پنج همت از سوی شهرداری برای انتقال آب از سد طالقان به تهران اختصاص یافت و نگاه شهرداری جامع و ملی است.
وی افزود: بنای این است که تلاش شود که خدماترسانی انجام شود اما شاید نیاز باشد که دیگر نهادها نیز نگاه فرابخشی داشته باشند و به تکلیف قانونی خود عمل کنند. مشکل خط ۵ مترو مربوط به خط برق فرعی در مسیر بود که در حال بررسی است. در همین مورد، یکی از اعضای شورای شهر مواردی در مورد اورهال مترو ارائه داد که اشتباه بود، در حالی که ۱۰۰ درصد بودجه تعمیرات اختصاص داده شده است.