احمدرضا اجتهادی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به روند آمادهسازی مدارس برای آغاز سال تحصیلی 1404-1405 اظهار کرد: تلاش مجموعه نوسازی مدارس استان در ماههای منتهی به مهر، بر این بود که سال تحصیلی جدید بدون مشکل و با آمادگی کامل آغاز شود. خوشبختانه در آغاز این سال تحصیلی، شاهد اتفاقات خوبی در حوزه توسعه فضاهای آموزشی استان هستیم و این روند همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به برنامه دولت چهاردهم در حوزه آموزش و پرورش گفت: پیگیریهای شخص رئیسجمهور و تأکید وی بر اجرای «نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم» از آذرماه سال گذشته آغاز شد و همه استانها در راستای این طرح، پروژههای مشخصی را هدفگذاری کردند. در استان قم نیز 90 پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی در قالب 980 کلاس درس تعریف و هدفگذاری شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم با بیان اینکه وضعیت فضاهای آموزشی استان قم هنوز با استانداردهای مطلوب فاصله دارد، تصریح کرد: اگرچه طی 3 تا 4 سال اخیر حرکتهای روبهجلوی خوبی در این حوزه رقم خورده و جایگاه استان از رتبه 29 به حدود رتبه 25 کشور ارتقا یافته، اما همچنان نیازمند تلاش و شتاب بیشتری هستیم. مهمترین هدف ما در نوسازی مدارس، کاهش تراکم دانشآموزی در کلاسها است؛ چرا که قم از نظر تراکم دانشآموز در کلاس، در جایگاه 2 یا 3 کشور قرار دارد.
اجتهادی با اشاره به اهداف دیگر این اداره کل عنوان کرد: در کنار سیاست کاهش تراکم کلاسی، برنامههایی همچون تخریب و بازسازی فضاهای ناایمن، تکمیل پروژههای نیمهتمام و ایجاد فضاهای آموزشی در قالب نهضت ملی مسکن در دستور کار قرار دارد.
ساخت 3 هزار کلاس درس جدید در قم تا پایان برنامه هفتم
وی با بیان اینکه تا پایان برنامه هفتم توسعه (سال 1407) باید حدود 3 هزار کلاس درس جدید در استان قم ایجاد شود، اضافه کرد: این هدفگذاری با حمایت و پیگیری مستقیم استاندار قم و همکاری مجمع خیرین مدرسهساز در حال اجراست. بخشی از این کلاسها تاکنون به بهرهبرداری رسیده و بخشی دیگر نیز تا دهه مبارک فجر تحویل آموزش و پرورش و دانشآموزان خواهد شد، بنابراین میتوان گفت که در این باره زمانی قریب به 30 فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی را به دانشآموزان و آموزش و پرورش تحویل خواهیم داد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم در ادامه با اشاره به نقش مؤثر مردم در توسعه فضاهای آموزشی استان گفت: در طول تاریخ آموزش و پرورش، مردم همواره شریک استراتژیک ما در نوسازی و ساخت مدارس بودهاند. بیش از 50 درصد فضاهای آموزشی کشور و همچنین استان قم به همت خیرین ساخته شده است.
اجتهادی ادامه داد: در طرح نهضت توسعه عدالت آموزشی نیز بخش قابل توجهی از پروژههای امسال با مشارکت خیرین به ثمر رسیده و بیش از نیمی از آنها با کمکهای مردمی احداث شده است. ما از مردم و خیرین انتظار داریم همچنان در کنار آموزش و پرورش باشند تا بتوانیم فضاهای بیشتری برای فرزندان این استان فراهم کنیم.
وی با اشاره به وضعیت توسعه فضاهای آموزشی در این استان اذعان کرد: در واقع در برابر دانشآموزان استان احساس مسئولیت و حتی خجالت میکنیم، چرا که بسیاری از آنان هنوز در شرایطی تحصیل میکنند که نیازمند توجه جدیتر و امکانات مناسبتر است. استان قم از ظرفیت بالایی در زمینه حضور و مشارکت خیرین مدرسهساز برخوردار است و خیرین بسیاری در این حوزه فعالیت میکنند؛ اما با وجود این ظرفیت عظیم، هنوز در مقایسه با بسیاری از استانها از نظر شاخصهای آموزشی در جایگاه مطلوبی قرار نداریم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم علت این مسئله را وجود عقبماندگی تاریخی در زیرساختهای آموزشی استان دانست و افزود: بخشی از این وضعیت ناشی از رشد سریع جمعیت و میزان بالای مهاجرت به قم است. در 3 دهه گذشته، این افزایش جمعیت باعث شده تا توسعه فضاهای آموزشی همواره از نیاز واقعی عقب بماند. به همین دلیل، برای رسیدن به میانگین کشوری، نیازمند جبران این عقبماندگی هستیم.
تمرکز بر توانمندسازی و خودکفایی مدارس
اجتهادی تأکید کرد: بر اساس برنامهریزی انجامشده، تا پایان برنامه هفتم توسعه باید حدود 3 هزار کلاس درس جدید در استان قم احداث شود. از این تعداد، بخشی تاکنون ساخته و بهرهبرداری شده و بخشی دیگر نیز در دست احداث است. برآوردها نشان میدهد برای رسیدن به میانگین کشوری، استان قم هنوز به ساخت حدود هزار و 300 کلاس درس دیگر نیاز دارد.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجامشده در تابستان گذشته گفت: در قالب طرحهای عمرانی و برنامههای تابستانی عجمیان، بیش از 200 فضای آموزشی در استان قم در کنار بسیج سازندگی، بسیج دانشآموزی، شهرداری و سایر دستگاهها مورد شادابسازی، تعمیر، بهسازی و تجهیز قرار گرفتند. این اقدامات شامل بازسازی سرویسهای بهداشتی، اصلاح سیستمهای تأسیساتی، و بهسازی کلی فضاهای آموزشی بهویژه در مناطق دارای شرایط بحرانی بوده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم افزود: خوشبختانه در حوزه سرانه مدارس روستایی، وضعیت نسبتاً مطلوبی داریم و شهرستانهای جعفرآباد و کهک از شرایط بهتری نسبت به مرکز شهر برخوردارند. برخلاف تصور عمومی، بسیاری از مدارس روستایی از نظر ایمنی و استانداردهای فضا در وضعیت قابل قبولی قرار دارند، هرچند کمبودهایی در همه مناطق وجود دارد.
اجتهادی یکی از اتفاقات مهم اخیر در استان را ورود بخش خصوصی به ساخت فضاهای آموزشی دانست و اظهار کرد: در کنار فعالیتهای دولت و خیرین، 10 فضای آموزشی بزرگمقیاس توسط مردم و در قالب مدارس غیردولتی در حال احداث است. این اقدام ارزشمند، نشاندهنده شکلگیری مشارکتی جدید میان بخش خصوصی و نظام آموزشی استان است و باید بیشازپیش مورد حمایت قرار گیرد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید نگاه جدیتری به این نوع سرمایهگذاریها داشته باشد، به موضوع توانمندسازی مدارس اشاره کرد و گفت: یکی از برنامههای ویژهای که در سالهای اخیر دنبال کردهایم، ایجاد بستر درآمدزایی و خودکفایی مدارس است تا مدیران مدارس بتوانند بدون فشار به خانوادهها، بخشی از هزینههای جاری خود را تأمین کنند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم در پایان یادآور شد که، متأسفانه در برخی موارد، مدارس برای جبران کمبودهای مالی از والدین درخواست مبالغی میکنند که این امر موجب نارضایتی خانوادهها میشود. در همین راستا، ما در تلاشیم سازوکارهایی ایجاد کنیم تا مدارس با رعایت فرهنگ و شأن آموزشی خود، بتوانند از طریق طرحهای توانمندسازی و فعالیتهای مجاز، به خودکفایی نسبی برسند و وابستگی مالی به والدین کاهش یابد.
انتهای پیام/