شناسهٔ خبر: 75469238 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

سهم ۴۸ درصدی موتورسوران در تصادفات فوتی بهار و تابستان

موتورسواران؛ قربانیان بی‌توجهی به قوانین

‌این روزها در پایتخت، طرح تشدید برخورد با رانندگان متخلفی که وارد خطوط تندرو و خط ویژه می‌شوند در حال اجراست. پلیس اعلام کرده برای برگرداندن نظم به خیابان‌ها و حفظ جان شهروندان، با موتورسواران متخلف برخورد خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین: سهم ۴۸ درصدی موتورسواران در تصادفات فوتی ۶ ماه ابتدایی امسال نشان می‌دهد عدم‌پایبندی این گروه از رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی و استفاده نکردن از کلاه‌ایمنی چقدر خطرآفرین و آسیب‌زاست. این روزها در پایتخت، طرح تشدید برخورد با رانندگان متخلفی که وارد خطوط تندرو و خط ویژه می‌شوند در حال اجراست. پلیس اعلام کرده برای برگرداندن نظم به خیابان‌ها و حفظ جان شهروندان، با موتورسواران متخلف برخورد خواهد کرد.

آمار نگران‌کننده تصادف موتورسواران

آمار فوت موتورسواران در تصادفات پایتخت نگران‌کننده است. براساس بررسی‌های انجام‌شده، بیشترین عامل فوت موتورسواران همچنان ضربه مستقیم به سر و استفاده نکردن از کلاه ایمنی است، اما طبق آمار جدید سازمان پزشکی‌قانونی، سهم فوت ناشی از ضربات اشتراکی به ۴۴ درصد افزایش یافته است. در بررسی آماری ۶‌ماهه نخست امسال، ۴۸ درصد از فوت‌شدگان تصادفات در تهران موتورسواران بوده‌اند؛ این در حالی است که عابران پیاده و خودروسواران در رتبه‌های بعدی قرار دارند. موتورسواران هیچ حفاظی در اطراف خود ندارند و در برابر برخوردها آسیب‌پذیرتر هستند.

عبور از مسیرهای ممنوعه

تردد موتورسواران در معابر ممنوعه مانند تونل‌ها و خطوط ویژه، خطراتی جدی به همراه دارد. این مسیرها برای وسایل امدادی و حمل‌ونقل عمومی طراحی شده‌اند و موتورسواران در نقاط کور اتوبوس‌ها یا خودروها قرار می‌گیرند که احتمال برخورد و گازگرفتگی در تونل‌ها را افزایش می‌دهد. این روزها با هدف افزایش سرعت و نظم در خطوط تندرو، طرح جدیدی برای کنترل ورود غیرمجاز وسایل نقلیه شخصی و موتورسیکلت‌ها به مسیر ویژه بی. آر. تی در حال اجراست. در هفته‌های آینده هم کنترل ورود غیرمجاز موتورسیکلت به مسیر ویژه اتوبوس‌ها در تهران تشدید خواهد شد.

ضربات اشتراکی منجر به مرگ موتورسواران کدامند؟

ضربات اشتراکی به آسیب‌هایی گفته می‌شود که بر اثر برخورد همزمان چند عامل به ارگان‌های بدن از جمله ضربه به سر، گردن، ستون فقرات و اندام‌های داخلی رخ می‌دهد. این نوع آسیب‌ها شدت بالایی دارند و متأسفانه در هفته‌های اخیر عامل اصلی مرگ بسیاری از موتورسواران بوده‌اند.

۴۸%
فوتی‌های تصادفات تا پایان تابستان امسال موتورسوار بوده‌اند

۴۴%
سهم فوت ناشی از ضربات اشتراکی در تصادفات موتورسواران است.

پلیس در کنار موتورسواران برای داشتن شهری ایمن‌تر

سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ: از خانواده‌ها می‌خواهم از سوار کردن اعضای خانواده به‌ویژه کودکان و سالمندان روی موتورسیکلت خودداری کنند. موتورسیکلت وسیله‌ای ایمن برای حمل‌ونقل نیست و استفاده از کلاه ایمنی تنها یکی از راه‌های کاهش خطر است. موتورسواران عزیز، جان شما و همراهانتان ارزشمند است. فقط کافی‌است سرعت خود را کاهش دهید تا شدت تصادف و احتمال فوت به‌طور چشمگیری کم شود. از کلاه ایمنی استاندارد استفاده کنید؛ حتی در مسیرهای کوتاه. از تردد در تونل‌ها، خطوط ویژه و مسیرهای ممنوعه خودداری کنید. با رعایت همین چند نکته ساده می‌توانیم از بسیاری از حوادث دلخراش جلوگیری کنیم. پلیس راهور در کنار شماست تا شهری ایمن‌تر داشته باشیم.

بهبود چهره ترافیکی شهر با رعایت قوانین

احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران:یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش سرعت و نظم در خطوط بی. آر. تی، ورود غیرمجاز خودروها و موتورسیکلت‌ها به مسیر ویژه است. این رفتار نه‌تنها باعث توقف‌های مکرر اتوبوس‌ها می‌شود، بلکه ایمنی رانندگان و مسافران را نیز به خطر می‌اندازد. حفظ نظم در خطوط تندرو به همکاری همه شهروندان نیاز دارد. رعایت قوانین عبور و مرور در مسیرهای ویژه، سرعت و ایمنی سفرهای شهری را افزایش می‌دهد و به بهبود چهره ترافیکی تهران کمک می‌کند.