به گزارش خبرگزاری آنا؛ با گسترش تحولات دیجیتال و نقش پررنگ فناوری در توسعه یادگیری، آموزش و پرورش ایران نیز بهسوی بهرهگیری از فناوریهای نوین همچون هوش مصنوعی و پلتفرمهای آموزشی حرکت کرده است. تجربه دوران کرونا نشان داد که ابزارهای فناورانه نهتنها میتوانند جایگزین شیوههای سنتی آموزش شوند، بلکه فرصتهایی تازه برای ارتقای کیفیت یادگیری و مهارتآموزی فراهم میآورند. در این راستا، وزارت آموزش و پرورش با تشکیل کنسرسیوم آموزشی و همکاری با معاونت علمی ریاست جمهوری، گامی تازه برای توسعه آموزش فناورانه و توانمندسازی معلمان برداشته است.
آموزش و پرورش با تشکیل کنسرسیوم آموزشی و همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری، گامی تازه برای توسعه آموزش فناورانه و توانمندسازی معلمان برداشته است
احمد محمودزاده، در گفتوگو با خبرنگار آناتک؛ درباره نقش فناوری در کنسرسیوم آموزشی تازه تشکیل شده، گفت: «موضوع آموزش فناورانه برای معلمان مدارس، چه دولتی و چه غیردولتی و نقش وزارت آموزش و پرورش در این زمینه، از سالهای گذشته بهویژه پس از تصویب سند تحول بنیادین مورد توجه قرار گرفته است. در محتوای این سند، به راهکارها و شیوههای اجرایی متعددی برای بهرهگیری از فناوری در آموزش اشاره شده است.»
به گفته وی، روند ورود فناوری به آموزش و پرورش را میتوان به دو دوره پیش و پس از کرونا تقسیم کرد. پیش از دوران کرونا، هرچند برخی مدارس از فناوریهای نوین، آزمایشگاههای کامپیوتر و ابزارهای دیجیتال بهره میبردند، اما استفاده گسترده و تخصصی از فناوری برای معلمان و دانشآموزان در قالب پلتفرمهای آموزشی چندان رایج نبود.
محمودزاده افزود: «با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش و پرورش ناگزیر شد از ظرفیتهای فناوری به شکل گستردهتری استفاده کند. هرچند همهگیری کرونا چالشهای متعددی در آموزش حضوری ایجاد کرد، اما موجب شد فضای جدیدی برای آموزش فناورانه شکل بگیرد. ارتباط میان معلمان و دانشآموزان از طریق پلتفرمهایی مانند شبکه «شاد»، فرصتی فراهم کرد تا معلمان بتوانند محتوای آموزشی اختصاصی تولید کرده و در اختیار دانشآموزان قرار دهند.»
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: «پس از دوران کرونا نیز وزارت آموزش و پرورش تلاش کرده است از ظرفیت فناوریهای نوین در حوزههای مختلف آموزشی بهره گیرد. بهویژه در سالهای اخیر، موضوع کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و پرورش برای معلمان و سایر دستاندرکاران در دستور کار قرار گرفته است. از یکسو آموزش مفاهیم هوش مصنوعی به دانشآموزان مدنظر است و از سوی دیگر، معلمان باید توانایی استفاده از این فناوری را در ارائه مطالب و تولید محتوای آموزشی کسب کنند.»
وی با اشاره به برنامههای دولت در این زمینه گفت: «وزارت آموزش و پرورش خیز مناسبی برای تولید محتوا و آموزش معلمان در قالب تحول در کلاسهای درس برداشته است. با رویکرد جدید دولت و تأکید رئیسجمهور بر تحول در آموزش ابتدایی و متوسطه، مقرر شده است تمامی مدارس دولتی و غیردولتی از این الگو تبعیت کنند.»
موضوع کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و پرورش برای معلمان و دانشآموزان در دستور کار جدی این وزارتخانه قرار گرفته است
محمودزاده افزود: «در حال حاضر بسیاری از مدارس کشور رقابت مثبتی در حوزه هوش مصنوعی دارند؛ هم معلمان و هم دانشآموزان در این زمینه فعال هستند. استفاده از فناوری دیجیتال و ابزارهای نوین آموزشی، چه در قالب برنامههای سازمانیافته آموزش و پرورش و چه بهصورت خودجوش در میان معلمان و دانشآموزان، به یکی از روندهای روز آموزش تبدیل شده است.»
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به همکاری این وزارتخانه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: «در حال حاضر معاونت علمی ریاست جمهوری حمایتهای قابلتوجهی برای تربیت دانشآموزان در حوزه هوش مصنوعی ارائه کرده است و ما نیز در وزارت آموزش و پرورش در تلاش هستیم با شرکتهای زیرمجموعه این معاونت برای آموزش معلمان و دانشآموزان همکاری کنیم. تاکنون جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده و برنامههایی در تابستان و طول سال تحصیلی در مدارس دولتی و غیردولتی اجرا شده است.»
وی در ادامه درباره آموزش فناورانه در مناطق کمبرخوردار تصریح کرد: «یکی از موضوعات مهم، فراهم کردن امکان آموزش فناورانه برای معلمان و دانشآموزان این مناطق است. خوشبختانه بخشی از این آموزشها از طریق بسترهای مجازی و پلتفرمهایی مانند شبکه شاد و سیستمهای مدیریت یادگیری (LMS) در حال اجراست. در مناطقی که دسترسی به اینترنت محدود است، آموزش از طریق بستههای یادگیری دنبال میشود. البته این فرایند همچنان ادامه دارد و باید به مرحله تثبیت برسد تا در سراسر کشور و در تمامی بخشهای آموزش و پرورش گسترش یابد.»
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: «آموزش و پرورش گامهای مؤثری برای توسعه آموزش فناورانه برداشته و این مسیر تا تحقق کامل اهداف سند تحول بنیادین با جدیت ادامه خواهد یافت.»
انتهای پیام/